یوسف نوری در آیین اختتامیه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا و منطقه تعیین‌کننده است

آنچه از شهید حاج قاسم سلیمانی دیدیم کار فرهنگی بود‌/ امیدواریم شاهد تربیت دانش‌آموزان در تمام ساحت‌ها باشیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی توسط نیروهای جوان در اقصی نقاط دنیا منتشر شده است گفت اگر نگاهی به تعداد شهدا بیاندازیم معلوم است که بیشترین شهدای ما از دانش‌آموزان بوده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا و منطقه تعیین‌کننده است

یوسف نوری در آیین اختتامیه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان (بخش دختران) اظهار کرد: خوشحالم در جمع شما عزیزان، مسئولین اتحادیه، دبیرکل محترم، شما اعضای قدیم و جدید هستم. ان‌شالله سلامت باشید. در جمع یک تشکیلات اصیل و امین هستیم. اصیل از آن جهت که مبتنی بر نهضت حضرت امام(ره) است و امین از این جهت که مورد اشاره مقام معظم رهبری بوده است و در خصوص اتحادیه فرمایشاتی داشته‌اند. جای تبریک دارد و اینکه "فَاستَقِم كَما أُمِرتَ" باشیم بسیار موضوع مهمی است.

وی افزود: ما در عمر خودمان دیدیم برخی تشکیلات‌ با آیات قرآن ایجاد شدند و آغاز به‌کار کردند اما یک زمانی از مسیر انسانیت خارج شدند، وطن فروش شدند و حتی از مسیر اصول اساسی اعتقاد خود نیز خارج شدند. الحمدلله این تشکیلات اینگونه نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که تمدن نوین اسلامی شروع شده است، گفت: در حال حاضر در ایام اربعین قرار داریم که متعلق به سیدالشهدا(ع) است و در آخر ماه صفر نیز رحلت حضرت رسول(ص) و همچنین شهادت امام رضا(ع) را در پیش داریم. اگر نگاهی به این مناسبت‌ها داشته باشیم و پیوندی بین آن‌ها بزنیم، می‌بینیم چگونه تمدن شکل گرفت. بر اساس فرمایشات علما، پیامبر اعظم(ص) دلیل اصلی وجود اسلام است که انقلابی را شروع کردند و به عنوان خاتم رسول انتخاب شدند و خداوند متعال ایشان را برگزیدند. انقلابی که ایشان انجام دادند، انقلابی فرهنگی بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس اتفاقات افتاده به جایی رسیدیم که دین داشت از مسیر خود منحرف می‌شد، در این زمان بود که دین به اصلاح نیاز پیدا کرد، البته اصلاح در کل دین خیر، بلکه در مسیری که طی می‌شد، در نتیجه به سمت جایی رفت که امام حسین(ع) برای اقامه امر به معروف و برپایی نهی از منکر قیام کردند و این مسیر را اصلاح کردند.

وی ادامه داد: هنوز پیامبر در بستر بیماری بودند که این انحراف‌ها شروع شد، اما امام حسین(ع) و جریانی که در سال ۶۱ هجری شکل گرفت و در نهایت اتفاقاتی که در روز عاشورا رخ داد، منجر به باقی‌ماندن دین شد. به هر صورت این اتفاق افتاد اما امام حسین(ع) باعث باقی‌ماندن دین اسلام شد. در همان چند ساعت از روز عاشورا اتفاقاتی بزرگ افتاد که باعث حرارت در جهان اسلام شد.

نوری با اشاره به نقش سفر امام رضا(ع) به سرزمین ایران در ترویج اصلاح دین و ترویج دین اسلام، عنوان کرد: اتفاق بزرگی که توسط امام رضا(ع) با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده رقم خورد، این بود که تمدن رضوی را برای انتشار حرکت امام حسین(ع) شکل دادند و اتفاق بسیار خوبی بود. البته پیش از امام رضا(ع)، امام سجاد(ع) آگاهی را از طریق کتاب صحیفه سجادیه در بین مردم ایجاد کردند. آگاهی که منجر به ایجاد دانشگاهی شد که فارع التحصیلان بزرگی در حوزه‌های مختلف داشت، برای مثال در علوم پایه جابربن‌حیان را داشتیم، در فیزیک ابن هیثم و متاخرین آنها مانند خوارزمی که اولین بنای شهرهای جدید را معماری کرد یا ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی را داشتیم. تمامی این افراد دانش‌آموختگان دانشگاهی شدند که امام سجاد(ع) با صحیفه سجادیه به عنوان کتابی فرهنگی، بنا نهادند.

وی ادامه داد: وقتی حرکت امام رضا(ع) شروع شد تشیکلاتی را ایجاد کردند تا در هرجای ایران آن زمان موالیانی داشته باشند. موالیانی که هم مردم را دعوت به دین اسلام می‌کردند و هم در مقابل ظالمین می‌ایستادند. در این زنجیره نمایندگان امام رضا(ع) که بیشتر از سادات بودند به شهادت رسیدند و الان امام‌زادگان ما هستند. بخاطر همین است که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند جهاد علمی نتیجه‌اش باید اسکتبارستیزی باشد. این اتفاق افتاد و تمدن رضوی زمینه‌ای را ایجاد کرد به نام حوزه علمیه قم و خروجی آن شد حضرت امام(ره).

نوری با اشاره به این موضوع که در سخت‌ترین شرایط امام و یارانش اتفاقی را رقم می‌زدند که باور نکردنی است، عنوان کرد: در زمانی که گفته می‌شد دین افیون توده‌ها است و حکومت‌های لاییک شکل گرفته بود و از نظر خودشان حکومت عقلایی است، همچنین جدایی دین از سیاست قطعی شده بود، حضرت امام(ره) با تاسی از سیدالشهدا(ع) و تمدن رضوی همه این‌ها را رد کردند و اتفاق بزرگی تحت عنوان انقلاب اسلامی رقم خورد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا و منطقه تعیین‌کننده است؛ برخی کشورها چه قدر با توسل به سلاح و تجهیزات، علیه ملت‌های مظلوم اقدام کردند؟ همه‌اش که با سلاح و تجهیزات نیست، اینجا است که کار فرهنگی خودش را نشان می‌دهد. آنچه از شهید حاج قاسم سلیمانی دیدیم کار فرهنگی بود، هرچند در نظامی‌گری انسانی باهوش بودند اما آنچه اثر این شهید عزیز را بیشتر می‌کرد تاثیر فرهنگی بود، پس انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود.

نوری ادامه داد: در اقصی نقاط دنیا این تمدن که پایه‌گذارش پیامبر اعظم(ص) بود نشر پیدا کرده است و این مراحل را طی کرده، توسط کسانی که پای‌ کار و جوان بودند، اگر نگاهی به تعداد شهدا بیاندازیم بیشترین شهدای ما از دانش‌آموزان بودند.

نوری در ادامه با اشاره به اینکه تمدن نوین اسلامی در مقابل تمام ایسم‌های دنیا ایستاد، اظهار کرد: این تمدن در‌ مقابل انسان‌محوری و علم محوری مطلق ایستاد و با محوریت خدا و ائمه معصومین(ع) انتشار پیدا کرد. مسئولیت ما این است که این مسائل را درک و حرکت کنیم و الحمدلله این پرچم به دست مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است و شاهد هدایت عالمانه، هوشمندانه و دقیق ایشان هستیم، لذا نیاز است نوجوانان مجهز باشند. آن چیزی که ما از شما انتظار داریم در این تشکیلات باید مانند توصیه شهید بهشتی باشد، توصیه‌ای که به جاذبه در حد اعلا و دافعه در اندازه ضرورت اشاره داشت. یعنی اگر نتوانیم هر یک از ما ۱۰ دانش‌آموز را وارد این چرخه کنیم به نتیجه نمی‌رسیم. یعنی این جمع ۱۰۰ هزار نفری شما باید به یک میلیون نفر برسد. بنده در سال ۷۶ در شهر مدینه بودم، زمانی که خفقان آل‌سعود بیداد می‌کرد، به مسجد معروف شیعیان رفته بودیم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد، تعدادی جوان آنجا بودند، گفتم چطور خود را نگه می‌دارید؟ گفتند هیئتی داریم به نام فاطمه الزهرا.

وی در پایان گفت: اگر حرکتی در آن مکان شروع شده، با وجود این هیئت‌ها است که در آن خفقان می‌توانند کاری را انجام دهند یا برای مثالی دیگر اعضای انجمن‌های اسلامی در خفقان قبل از انقلاب با محدودیت کار می‌کردند اما الان دیگر محدودیتی نداریم و اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. نیاز جامعه همین است. خوشبختانه در زمان برگزاری کنگره در خصوص برنامه‌های جذاب، صحبت‌های بامحتوایی شنیدم. امیدوارم چنین جمع‌هایی به سایر دانش‌آموزان تسری پیدا کند و شاهد تربیت دانش‌آموزان در تمام ساحت‌ها باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار