شهریار خواجه صالحانی:

مدارس باید به سمت مردمی‌سازی پیش رود

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ معتقد است مدارس باید به سمت مردمی‌سازی پیش رفته و به منزل، مسجد، محله و فضای مجازی متصل شود. باید مدارس مردمی و محلی ایجاد شود و در سطح ملی آنها را اداره کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
مدارس باید به سمت مردمی‌سازی پیش رود

شهریار خواجه صالحانی، سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ در جلسه مدیران مدارس که به صورت مجازی در بستر شبکه شاد برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیران و همکاران مدارس و آرزوی سلامتی برای همه همکاران گفت: همه ما یک خانواده هستیم و تعامل موثر بین منطقه و مدرسه مورد انتظار است و با درک تمام شرایط و مشکلات است که تصمیم گیری های لازم اتخاذ می‌شود. ما باید دست به دست هم داده تا بتوانیم شهریورماه را با آرامش مدیریت کرده و سال تحصیلی جدید را آغاز کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: برنامه ریزی ویژه برای آیین غبارروبی مدارس در ۱۲ شهریور و مانور درباره بازگشایی در ۱۵ شهریور صورت گرفته است که ان شاءالله با همکاری همه مدیران و همکاران مدارس بتوانیم مراسم پر افتخار و شورآفرین و خاطره انگیز آغاز سال تحصیلی جدید را به نحو شایسته برگزار کنیم.

در ادامه خواجه صالحانی به تبیین توصیه ها و موارد تاکید شده در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور پرداخت و افزود: طبق فرمایشات رئیس جمهور محترم مهم ترین الگوی ما برای تعلیم و تربیت جامعه، حضرت امام حسین علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها هستند. ما باید تلاش کنیم با نگاه نقادانه و منصفانه نقاط ضعف و قوت روند حرکتی در گذشته را واکاوی و با شناخت مشکلات راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه نماییم. مدارس دولتی پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند و به هیچ عنوان شایسته نیست در آزمون های هماهنگ کشوری دانش آموزان این مدارس سطح علمی پایینی داشته باشند و این تلقی در کشور شکل بگیرد که موفقیت در گروه، پیوستن به مدارس غیر دولتی است. بی عدالتی در نظام آموزشی صرفاً مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم نیست.

وی گفت: گاهی تعیین ساعات و نوع چینش دروس خاص در برنامه درسی دانش آموزان از مصادیق بی‌عدالتی است که رفع آن باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد. زیرا عقب ماندگی در عدالت آموزشی ظلم به دانش آموز است. مردمی کردن آموزش در کنار مدارس رویکرد جدیدی است که اساس آن میدان دادن به گروه های مردمی و جهادی در عرصه آموزش و پرورش است. در زمینه رتبه بندی مسائل مالی و بودجه‌ای مقدمه و فرع ماجرا بوده و برای دولت مردمی مسئله اصلی توجه به شأن، منزلت، مهارت و مهارت آفرینی معلمان بوده است. ایجاد ظرفیت و جذب نیروی انسانی کارآمد و تحول در سه سطح شناختی، فرآیندها و نهادی مورد تاکید ریاست محترم جمهوری در این اجلاسیه بوده است.

خواجه صالحانی به تبیین موارد تاکید شده توسط وزیر آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در تعیین مدیران جدید مدارس، به کارگیری مدیران کارآمد و انقلابی باید در رأس اقدامات باشد. اکنون آموزش و پرورش در مسیر مأموریت گرا شدن است و لازم است معیارهایمان را تغییر دهیم و فعالیت های خود را بر اساس یک سند و برنامه اجرایی انجام دهیم و سند تحول را از مدرسه آغاز کنیم. اولویت های ویژه وزارتخانه که رئیس جمهور آنها را پیگیری می‌کند، در قالب پیاده سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های روزآمد و نوین آموزشی و تربیتی است. عدالت تربیتی و عدالت رفاهی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد و در حوزه پرورشی موضوع حفظ قرآن باید جدی گرفته شود و دارالقرآن ها فعال باشد. باید هیئت های مذهبی فعال تشکیل شود و سرود های جمعی تهیه و انتشار یابد. فضای اقامه نماز جماعت در مدرسه آماده شود و مصوبه عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود.

خواجه صالحانی به اهم موارد تاکید شده توسط رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش از عناصری شکل می‌گیرد که مهمترین آن دو، عنصر مدرسه و معلم است. اما در کنار آن، خانواده، صدا و سیما، فضای مجازی، سینما و هنر و آموزش عالی نیز جزئی از نهاد آموزش و پرورش هستند. ما نیازمند جهاد تصمیم هستیم. از این رو باید شجاعانه بایستیم و تصمیم بگیریم در غیر این صورت در گردابی که در آن قرار گرفته‌ایم می مانیم.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ گفت: معتقدم در حوزه آموزش و پرورش ۵ مولفه (5 میم) منزل، مدرسه، مسجد، محله و محتوای مجازی مهم است و همه آنها باید در یک زنجیره دقیق کار کنند و موثر و کارآمد باشند. رتبه بندی هدف نیست. بلکه با ایجاد فرصت باید به سمت کیفیت و عدالت آموزشی پیش رویم و طبق تدبیر و دستور حضرت آقا در تدوین برنامه هفتم باید مسئله محور حرکت کنیم زمانی که مسئله محور در حرکت کنیم موضوع تربیت و آموزش یکی از محوری ترین مسائل خواهد بود. ما همواره بر چهار موضوع شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی تاکید کرده‌ایم که در این خصوص مدارس باید به سمت مردمی سازی پیش رفته و به منزل، مسجد، محله و فضای مجازی متصل شود. باید مدارس مردمی و محلی ایجاد کنیم و در سطح ملی آنها را اداره کنیم. وقتی حرف از آموزش می زنیم نگاهی تجاری و حافظه محور به آن داریم در حالی که باید به حوزه تربیت و آموزش متمرکز شویم و برای آن نیازمند توجه به معلم، مدرسه، دانش آموز، محتوا و تجهیزات و روش ها هستیم. برنامه ریزی در سطوح توسعه از ضروریات است. اما تا تحول انسانی صورت نگیرد نمی‌توانیم به تحولات بعدی برسیم.

در ادامه این جلسه خواجه صالحانی به توصیه ها و موارد تاکید شده توسط مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران پرداخت و گفت: پیگیر کسری نیروی انسانی هستیم و توزیع متوازن و توزیع متوازن نیروی انسانی باید مدنظر مناطق قرار گیرد. در حال حاضر ابلاغ معاون فناوری و هوشمندسازی در اولویت نیست و باید بر ابلاغ ۶ ساعت تدریس معاونین در برنامه درسی هفتگی تمرکز داشته باشیم و تلاش کنیم اضافه تدریس نیروهای شامل تغییر ساعت دوره متوسطه در همان مدرسه صورت گیرد. نیروهای مامور مدارس غیر دولتی باید به مدارس دولتی باز گردند و بر استمرار کار بازنشسته ها با لحاظ انتفاع بهتر از رتبه بندی و فرصتی برای خیرات تلاش کنیم. ابلاغ ها باید به دقت کنترل شود و ابلاغ سوری حذف شود. برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات انجمن اولیاء و مربیان، پیگیری موضوع سرویس و لباس دانش آموزان، به روز رسانی اطلاعات شهدای دانش آموزی، توانمندسازی نیروی انسانی، پیگیری اسناد و املاک دستگاه و سند تک برگی، تهیه بانک اطلاعاتی از نیروها شامل بسیج، حوزه علمیه، شورای نگهبان، خانواده فرهنگیان و غیره، کمک به ثبت‌نام حداکثری دانش آموزان و کلاس بندی دقیق و خود ارزیابی پروژه مهر در همه ارکان از مواردی است که در این جلسه به آن اشاره شد.

خواجه صالحانی در پایان ده بند مورد تاکید بیانیه پایانی اجلاس را تبیین کرد و گفت: اجرای برنامه های تحولی دولت مردمی و پیاده سازی سند تحول و تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، فراهم کردن فرصت های برابر یادگیری برای همه دانش آموزان، تحول در برنامه درسی و محتوای آموزشی با محوریت علم نافع باید در دستور کار مدیران مدارس قرار گیرد.

خواجه صالحانی عنوان کرد: به کارگیری روش‌های علمی و استفاده حداکثری از توان نخبگان نسبت به سنجش و ارزیابی مستمر نظام آموزشی در سطوح استانی منطقه‌ای و مدرسه و بهره گیری از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی مداخلات اصلاحی از اموری است که باید مورد توجه واقع شود. معلم کارمند نیست، یک مربی حرفه‌ای است از این رو سنجش مستمر شایستگی‌های حرفه‌ای و برنامه‌ریزی برای ارتقای مداوم آن در چهارچوب نظام رتبه بندی به عنوان محور کلیدی بهبود یادگیری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: از سایر موارد مهم اشاره شده در این همایش حمایت از معلمان پژوهشگر و دانش‌آموزان پژوهنده و دستاوردهای علمی و پژوهشی آن ها است که منجر به تولید دانش خلق ثروت و ارائه خدمت برتر می شود.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ بیان کرد: فراهم نمودن زمینه ارائه تعلیم و تربیت تمام ساحتی در آموزش و پرورش با انتخاب مدیران شایسته و دغدغه‌مند، جلب مشارکت دانش آموزان خانواده‌ها و معلمان در طراحی و اجرای برنامه های پرورشی مدرسه و سازماندهی مربیان پرورشی با انگیزه و علاقه مند، بسیج امکانات و ظرفیت‌ها برای اجرای برنامه های ابلاغی قرارگاه های سه گانه اجرای سازی سند تحول عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت فناورانه باید در دستور کار مدارس قرار گیرد.

خواجه صالحانی در پایان گفت: پیگیری اولویت‌های مهم برنامه تحولی دولت سیزدهم از جمله: مردمی سازی آموزش و پرورش و آزادسازی ظرفیت‌های نگه داشته شده به نفع حضور و همکاری عموم مردم در جهت بهبود کیفیت یادگیری، تحقق شعار مدرسه، کانون تربیتی محله، حل و فصل مشکلات، نارسایی ها و تنگناهای اجرایی، ساماندهی تربیتی کودکستان ها و ارتقای کیفی دوره پیش دبستانی استانی به عنوان مسیر اصلی تحقق تحول بنیادین، عدالت تربیتی و کیفیت آموزشی از امور مهمی است که باید به آن توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار