در پویش همکلاسی مهربان ۳ در منطقه ۱۱ عنوان شد:

مردمی سازی و فرهنگ وقف، باید مورد توجه مدیران قرار گیرد

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بر اصل مردمی‌سازی و فرهنگ وقف به عنوان یکی از مصادیق فرهنگ دینی توسط مدیران تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۵۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
مردمی سازی و فرهنگ وقف، باید مورد توجه مدیران قرار گیرد

پویش همکلاسی مهربان ۳ با همکاری سازمان بسیج دانش آموزان و فرهنگیان در دبیرستان رهنما برگزار شد.

در ابتدای جلسه شهریار خواجه صالحانی، سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ ضمن ادای احترام به امام و شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری مدظله العالی و خیر مقدم به مدعوین طی سخنانی گفت: فضیلت هایی همچون خیرخواهی گذشت و کمک به نیازمندان در توصیه دوم از هفت توصیه کلیدی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، در مبحث معنویت و اخلاق مورد تاکید و توجه قرار گرفت.

وی افزود: خدمت به محرومان و حرکت های خیرخواهانه مردمی و انقلابی، بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون، مسئولیت پذیری و مهربانی ویژگی مشترک سه میم (مربی، متربی و منزل) در سند تحول بنیادین است و افزایش میزان انفاق و کمک های مالی مردم با اقدامات نیکوکارانه از نشان گرهای وضعیت مطلوب در فصل پنجم سند تحول دولت مردمی دکتر رئیسی برای ایران قوی است.

خواجه صالحانی ادامه داد: ارتقای عدالت تربیتی و افزایش مشارکت اجتماعی تربیتی از نشانه های وضعیت مطلوب در برنامه وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم است و امروز در واقع سر آغاز یک حرکت کاملاً خیرخواهانه و خداپسندانه است و این حرکت ان شاءالله استمرار خواهد داشت.

در ادامه جلسه، علیرضا کریمیان، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن درود به روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی، شهدا به ویژه شهدای دانش آموز و فرهنگی و آرزوی سلامتی و توفیقات روز افزون و طول عمر با عزت و برکت برای مقام معظم رهبری مدظله العالی طی سخنانی بیان کرد: در دنیا دو الگو برای اداره کشور و سازمان ها مدیریت دولتی و مدیریت خصوصی وجود دارد. برخی صرفاً با مدیریت دولتی به اداره امور می پردازند و معتقدند همه مجموعه ها ذیل مدیریت دولتی باید فعالیت داشته باشند و عده‌ای معتقدند که ما نباید بار زیادی بر دوش دولت بگذاریم و باید بخش خصوصی را فعال کنیم و همه چیز را به بخش خصوصی بسپاریم.

کریمیان در ادامه گفت: در دولت سیزدهم، روش دیگری برای اداره امور مطرح شده و آن اصل مردمی سازی است. مردمی سازی نه دولتی سازی و نه خصوصی سازی است. مردمی سازی، یعنی اداره امور باید مردم محور باشد و شالوده اداره فعالیت های اجتماعی در جامعه مردم باشند و مردم نقش اساسی در اداره کشور داشته باشد. به عنوان مثال می توان به ایام دفاع مقدس اشاره کرد که در ایام دفاع مقدس پیروزی مدیون حضور مردم بود و حتی اقتصاد جنگ توسط مردم اداره شد و یا در دوران اخیر می‌توان به ایام شروع کرونا اشاره کرد که با فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری مردم وارد عرصه شدند. بسیج میدان داری کرد و سطوح شهرها را ضدعفونی کردند. برای بیماران و کادر درمان و آسیب دیدگان از کرونا تغذیه و بسته های بهداشتی آماده می‌کردند و همه این فعالیت ها بدون هیچ حمایت و مزدی انجام شده است. این موارد مصداق بروز و ظهور مردمی سازی است.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله وقف اشاره کرد و گفت: ما در فرهنگ دینی خود مفاهیم بسیار بلند و غنی داریم که گاهی مغفول مانده است. یکی از این مباحث وقف است که در گذشته نیاکان ما بیشتر به موضوع وقف توجه می‌کردند. ولی ما امروزه به این موضوع کمتر توجه می‌کنیم. ما باید فرهنگ وقف را به عنوان یک فرهنگ قوی و غنی دینی ترویج کنیم. امروز عمده مراکز آموزشی جهان غرب از محل از محل هدیه افرادی اداره می شود که درآمدهای حاصل از سرمایه های خود را خرج آموزش آن کشور کرده‌اند و این در واقع برگرفته از الگوهای دینی ما مسلمانان است و به همان مسئله وقف بر می گردد. در حال حاضر بسیاری از مراکز اموزشی معتبر غربی بی نیاز از اعتبارات دولتی است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به سه اصل مهم و کلیدی مردم داری، خدمت بی منت و انضباط مالی در مدیریت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهمی که تیم مدیریت جدید آموزش و پرورش بعنوان یک اصل از آن پیروی می کند، مردم داری است. آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک بین حاکمیت و جامعه است و ما با اکثر مردم جامعه در ارتباط هستیم. ما نماینده حاکمیت در ارتباط با مردم هستیم و هرگونه رفتار کنیم، مردم در خصوص حاکمیت و نظام قضاوت خواهند کرد. لذا باید مردم داری را سرلوحه کار خود قرار دهیم. دومین اصل، خدمت بی منت است نظام به ما اعتماد کرده و جایگاهی به ما داده و ما در قبال این جایگاه مکلف به خدمت هستیم و هر اندازه خدمت کنیم و در این راه تلاش کنیم حق منت گذاری نداریم چون ما بدهکار مردم هستیم. سومین اصل، انضباط مالی است که این امر منجر به فساد ستیزی در سطوح مختلف می شود‌.

در ادامه جلسه، حمید رضا خان محمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس قرارگاه جهادی عدالت تربیتی طی سخنانی به تبیین اهداف تشکیل قرارگاه جهادی عدالت تربیتی پرداخت و گفت: ما در موضوع نابرابری های آموزشی و بحث عدالت تربیتی چالش هایی داشتیم از این رو با هدف حل مسائل و برطرف کردن موضوعات چالش برانگیز، این قرارگاه عملیاتی راه اندازی شده است. در بحث عدالت تربیتی، تربیت اعم از آموزش است و ما باید تلاش کنیم که دانش آموزان ما در همه زمینه ها نابرابری نداشته باشند.

خان محمدی افزود: در شرایطی که در جنگ هیبریدی حکمرانی آموزش و پرورش را تغییر داده اند و با چالش های نوین در جنگ علیه نظام آموزشی کشور مواجه هستیم، اگر امروز جانانه برای رفع مشکلات نظام آموزشی مبارزه نکنیم، در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

خان محمدی در پایان گفت: ما اگر بخواهیم مدرسه در تراز جهادی داشته باشیم، باید قرارگاهی در مدرسه تشکیل دهیم و دانش آموزان، معلمان و خانواده ها را برای حل مسائل و مشکلات درگیر فعالیت جهادی کنیم که در این صورت ما برای اداره امور به بودجه‌های کلان نیاز نخواهیم داشت. وقتی رویکرد جهادی در مدرسه ایجاد شود همه ابعاد تربیت رشد می کند و وقتی از اعتبارات دولتی عبور کنیم اعتبارات خدایی به دنبال ما می آید.

لازم به ذکر است در پویش همکلاسی مهربان ۳ که به همت بسیج منطقه ۱۱ برگزار شد، اقلام مورد نیاز دانش آموزان بی بضاعت شامل لوازم التحریر، پوشاک و ارزاق میان خانواده های نیازمند منطقه توزیع شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار