شهریار خواجه صالحانی:

جهاد تبیین، باید در دستور کار مدارس قرار گیرد

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱، جهاد تبیین را، برای نشر گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقابله با انحراف و تحریف در آن، از اولویت‌های مهم برنامه‌های مدارس دانست که با مشارکت همه مربیان و معلمان مدرسه باید انجام شود.

کد مطلب: ۱۳۰۱۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
جهاد تبیین، باید در دستور کار مدارس قرار گیرد

در جلسه مدیران مدارس منطقه ۱۱ که به صورت مجازی در شاد برگزار شد، شهریار خواجه صالحانی، سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان و قدردانی از زحمات و پیگیری های مدیران مدارس به جهت اقدامات انجام شده در دوران مدیریت جدید منطقه اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی هیات شهید سلیمانی، تشکیل کارگروه نظارت بر امور و فرآیندها، تشکیل مجمع نیکوکاران مدرسه یار، بومی سازی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و راه اندازی قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که تاکنون در سطح منطقه انجام شده است.

وی در ادامه به نقش مهم مدیر مدرسه بر اساس سند تحول اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه در چرخش های تحول آفرین سند تحول بنیادین، رهبری آموزشی و پرورشی مدرسه را عهده دار است و تنها مسئول و پاسخگوی مدرسه است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از تمام ظرفیت های در اختیار، مسئولیت خطیر خویش را به نحو شایسته انجام دهد.

خواجه صالحانی افزود: برنامه محوری منطقه، اجرایی سازی سند تحول بنیادین در مدارس است و نگاه ویژه ما، مدرسه مداری با نقش آفرینی کلیه ارکان مدرسه است؛ نگاهی که مدرسه کعبه آمال و آرزوهای دست یافتنی است.

وی به اهداف خود در طول دوره مدیریت اشاره کرد و گفت: جهاد مدیریتی و جهاد دانشی و تربیتی، با همکاری کلیه ارکان منطقه و مدرسه از اهداف ما است. از یک سو باید در حوزه تعلیم و تربیت جهادی تلاش کنیم و از سویی باید تمام همت خود را در ارتقای سطح علمی دانش آموزان و تربیت و آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان به کار گیریم.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ در ادامه به اولویت‌های مهم منطقه اشاره کرد و گفت: ساماندهی بسیار دقیق نیروی انسانی، توسعه هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش و توسعه مشارکت، به ویژه مشارکت های مردمی از اولویت‌های دوران مدیریت منطقه خواهد بود.

خواجه صالحانی به رویکردهای مردمی سازی، کیفیت‌بخشی، عدالت تربیتی و فساد ستیزی اشاره کرد و گفت: توجه خاص به رویکرد مردمی سازی و فساد ستیزی که از اهداف دولت محترم است، با همکاری شما مدیران مدارس میسر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت کرامت انسانی مربی، متربی و والدین، جلوگیری از خدشه وارد شدن به جایگاه نظام تعلیم و تربیت و عدم تضییع حقوق آبروی افراد و اموال و بیت المال، حذف تشریفات زائد و عدم سوء استفاده از نام و از جایگاه افراد در هر مقامی، از مسائلی است که کلیه ارکان مدرسه باید رعایت کنند.

وی افزود: رعایت مراتب حیات طیبه مصرح در سند تحول بنیادین، رعایت کامل قوانین و مقررات در روند اجرایی امور، توجه ویژه به فرمایشات مقام معظم رهبری در برنامه ها و محیط های یادگیری، توجه به اسناد بالادستی از جمله برنامه‌ تحولی دولت و برنامه وزیر و سند تحول بنیادین، مردمی سازی و توجه به مشارکت مردم در اجرای برنامه‌ها با رعایت اصل مهم کرامت دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت، مزین کردن محیط های یادگیری و برنامه‌ها به تصاویر و جملات تاثیر گذار از حضرات معصومین، امام راحل، مقام عظمای ولایت و شهدای گرانقدر، ارتباط مستمر و تعامل با حوزه های متناظر منطقه و استانی و پرهیز از ارتباط مستقیم با ستاد های مرکزی بالادستی و استفاده از کالاها و تولیدات ایرانی چهارچوب و خطوط کلی نقشه راه منطقه است که همه ارکان منطقه و مدرسه باید رعایت کنند.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۱ توصیه‌هایی به مدیران مدارس کرد و گفت: مدیریت و محافظت از منابع و رعایت صرفه سازمانی، غبار روبی اساسی مدرسه و ساده‌سازی محیطی با حذف نمادها و اقلام تبلیغی زائد، توجه ویژه به بهداشت و سلامت مربیان و متربیان، تاکید بر جلوه های ویژه خلاقانه به جای تشریفات زائد، توسعه مراسمات دینی و ملی دانش آموز محور، الزامی بودن مراسم صبحگاه مدارس و توسعه ورزش های جمعی و اردو های یک روزه، تولید سرودهای جمعی و نمایشنامه کاملاً دانش آموزی، توجه ویژه به رویکرد مدرسه کانون تربیت محله، توجه و توسعه پویش‌های خداپسندانه، بازدید مستمر از کلاس ها و رصد روند امور، حرکت بر مدار قوانین و مقررات و پرهیز از هرگونه معضل حقوقی، راهبردها و انتظاراتی است که مدیران مدارس باید در اجرایی کردن آن تلاش خود را به کار برند.

خواجه صالحانی در ادامه به اهمیت جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین، برای نشر گفتمان ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقابله با هر گونه انحراف و تحریف در آن، حداقل ۵ دقیقه در مراسم صبحگاه و با مشارکت همه مربیان مدرسه باید در دستور کار همه مدارس قرار گیرد.

وی ضمن تشریح بسته تابستانه مدارس گفت: تهیه اطلس کامل مدیریتی دانشی (کمی) از وضع گذشته و وضع موجود و وضع مطلوب پایان سال تحصیلی در پیش رو، تدوین تقویم کامل برنامه درسی مدرسه در سال تحصیلی جدید، پیگیری منظم روند ثبت نام دانش آموزان، برگزاری منظم آزمون های شهریور، آیین غبارروبی مدرسه در روز ۱۲ شهریور و شاداب سازی محیطی برای شروع سال تحصیلی با حضور دانش آموزان و والدین، اجرای مانور آمادگی آغاز سال تحصیلی در کلیه مدارس منطقه در روز ۱۵ شهریور، برنامه ریزی مراسم ماندگار آغازین سال تحصیلی و دعوت از حداقل یک سخنران با هماهنگی معاونت پرورشی، اردوی یک روزه درون مدرسه ای جهت آشنایی دانش آموزان با مدرسه در دهه سوم شهریور و برنامه‌ریزی اولیه برای تشکیل انجمن اولیاء و مربیان مدرسه از مواردی است که مدیران مدارس باید در پروژه مهر بازگشایی مدارس مورد توجه ویژه قرار دهند.

خواجه صالحانی در پایان با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که فرموده اند: «نسل آینده با هویت مستقل و عزتمند دینی تربیت شود.» گفت: انشاالله با تاسی به قرآن و سیره ائمه اطهار علیهم السلام، امام و شهدا و مقام عظمای ولایت و مزین کردن برنامه ها و محیط های یادگیری به تمثال و سخنان ایشان بتوانیم الگوسازی خوبی برای تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان داشته باشیم و در مسیر تربیت و تعلیم گام های موثری برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار