مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر :

عدالت آموزشی بنیان فکر و فرهنگ یک جامعه است

اسلامشهر (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش یکی از موثرترین راه‌های تحقق عدالت در جامعه را عدالت آموزشی بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
عدالت آموزشی بنیان فکر و فرهنگ یک جامعه است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اکبر قنبری، مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر گفت: نهاد آموزش و پرورش یکی از نهادهای موثر هر جامعه است که می‌تواند عاملی برای تحقق عدالت باشد و از آن نیز متاثر شود، از این رو در هر جامعه‌ای مردم انتظار دارند نظام آموزش و پرورش کارکردها و وظایف گوناگونی برای اعضاء آن انجام دهد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش جامعه را به سوی زندگی اجتماعی بهتر و عادلانه‌ ترسوق می‌دهد و بر این اساس در کنار سایر نهادهای اجتماعی و اقتصادی تأمین عدالت در نهاد آموزش و پرورش نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تامین چنین آرمانی تصویب شد اما همچنان میان عدالت و واقعیت‌های موجود فاصله بسیار است و عدالت همه جانبه تحقق نیافته است.

مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر بیان کرد: از دلایل این فاصله می‌توان به نقش و اهمیت مدیریت در تحقق عدالت آموزشی اشاره کرد. به نظر می‌رسد اگر چه مدارس نقش مهمی در تأمین عدالت اجتماعی برای تمام دانش‌آموزان دارند و منجر به توانمندسازی و تبدیل آنها به شهروندان مسئول و فعال جامعه می‌شود، بدون تردید وقتی از تحول در سند مذکور سخن به میان می‌آید بدیهی است انتظار می‌رود در گام نخست در ادارات آموزش و پرورش و لایه‌های مدیریتی و سطوح مختلف استان و وزارتخانه این تحول رخ دهد تا در گام بعدی مدرسه قادر به اجرای برنامه مطابق با اهداف سند شود.

قنبری در رابطه با گام‌های بعدی در ایجاد عدالت آموزشی تصریح کرد: با توجه به متغیر بودن بوم و امکانات مختص به هر زیست بوم تصمیم‌گیری و اجرای یکسان با وجود شرایط متغیر منجر به تحقق عدالت آموزشی اعم از توزیع منابع خدمات امکانات به شکل عادلانه به وجود می‌آورد، عدالت آموزشی نیازمند مدیریتی با ساختار غیر متمرکز و تفویض تصمیم‌گیری به سطح مدارس است و مدیران مدارس بتوانند بر اساس نیازسنجی به اختصاص منابع آموزشی بپردازند.

وی در زمینه تدریس معلمان با توجه به فناوری‌های نوین افزود: قرن بیست و یکم مهارت‌های جدیدی را از دانش‌آموزان می‌طلبد و این درخواست بر مهارت‌هایی که معلمان آنها را باید داشته باشند تاثیر می‌گذارد. معلمان باید کلاس‌ها را با روش‌های آموزشی موثر تر و نوآورانه تر مدیریت کنند و این امر منجر به بهبود کیفیت یادگیری در دانش‌آموزان خواهدشد.

مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر گفت: از آنجا که همبستگی بسیار قوی بین کیفیت یادگیری دانش‌آموزان و توسعه دانش و توانمندی معلمان وجود دارد می‌توان افزود،برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت معلمان می‌تواند بیشترین نقش را در بالا بردن کیفیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. با توسعه توانمندسازی دانش‌آموزان به شیوه نوین به طبع شیوه ارزیابی آنان نیز همسو با یادگیری متحول خواهد شد و با اضافه کردن فناوری است که می‌توان محیط های آموزشی را تربیت که وابسته به هیچ موقعیت مکانی و زمانی خاصی نمی‌باشند و به مدرسان اجازه می‌دهند تا یک دوره درسی را به صورت همزمان یا حتی ناهمزمان تدریس کند و یا می‌توانند ترکیبی از دو حالت را مورد استفاده قرار دهند .

قنبری ادامه داد: آموزش به شکل سنتی با شکل پیچیده‌تری مواجه شده است که می‌تواند محتواهای آموزشی به روز را با کیفیت بالای آموزشی در اختیار فراگیران قرار دهد و منجر به تغییر شرح وظایف معلمان از ارائه آموزشی به عنوان معلم، شاگرد به تسهیل‌گر در آموزش گروهی و یادگیری تجربی در بین دانش‌آموزان شود. در صورت ایجاد ارتباط بین تدریس سنتی و نوین، این فناوری جدید که امکان تبادل شیوه‌ها و طرح‌های آموزشی جدید و فرصت تعامل و خلق یادگیری در دانش‌آموزان را ایجاد می‌کند، می‌تواند روش‌های نوین یادگیری از جمله یادگیری معکوس و غیره گسترش دهد و یادگیری تجربی که عمیق ترین نوع یادگیری در دانش‌آموزان را که هدف غایی آموزش و پرورش است را به دنبال خواهد داشت.

قنبری با اشاره به تاثیر نهاد خانواده و مدرسه بر دانش آموز اظهار کرد: تمام نهادهای اجتماعی مانند خانواده و مدرسه وظیفه‌ شکل دادن به افکار و رفتار و شخصیت افراد بر اساس ارزش‌ها و هنجارهایی را دارند که خود این نهادها عامل آن هستند. دوران ابتدایی زندگی دوره زمانی بسیار حیاتی را در تحول انسان و به خصوص شکل‌گیری شخصیت وی شکل می‌دهند کودکان در این دوران ارزش‌های متعددی را فرا می‌گیرند که در بهبود عملکرد آنها در آینده ضروری خواهد بود. به عبارتی پایه معماری مغز و تثبیت اطلاعات در سال‌های اولیه کودک در طی فرآیندی قرار می گیرد که کاملاً نسبت به نفوذ و یادگیری‌های بیرونی حساس است.

وی بیان کرد:تجربیات اولیه در خانه و مدرسه نوع نگاه به جامعه و باورهایی که بر اساس آن رفتار فرد شکل می‌گیرد را می‌سازد، بنابراین سرمایه‌گذاری در گسترش تعامل خانواده و مدرسه منجر به رفتار و یادگیری کارآمد تر خواهدشد و می‌تواند منافع زیادی را به جامعه منتقل کند. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در دوران اولیه زندگی با مدیریت رفتار مناسب والدین و نیز همراهی کادر آموزشی مدرسه میسر است و می‌تواند، هزینه‌های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و هنگامی به این هدف می‌توان دست یافت که خانواده و مدرسه همسو با هم فعالیت‌های تربیتی را انجام دهد.

قنبری در پایان در مورد مراحل ایجاد فرصت‌های نوین تربیتی و توسعه فناوری در آموزش گفت: در این بین توسعه فناوری ها و گسترش فضای مجازی مانند ابزاری که می‌تواند یاری بخش و یا آسیب‌رسان باشد به عنوان نیروی سوم وارد شده است که نیاز به کسب آگاهی در زمینه فضای مجازی و نیز مدیریت والدین و کادر مدرسه در این زمینه را دارد.هر چند که فضای مجازی و فناوری‌های نوین می‌تواند خلاأ فرصت محدود والدین که درگیر فعالیت‌های اقتصادی و تدارک ابزار گذران زندگی هستند را در ایجاد تعامل با مدرسه پوشش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار