بررسی اهمیت آموزش مالیات به دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا:

بیمه، مالیات و بانک سه مقوله مهم آموزش مالی به دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - استادیار اقتصاد دانشگاه شهید‌بهشتی با اشاره به اینکه در همه جوامع موضوع فرار از مالیات وجود دارد، عنوان کرد که باید انواع مالیات را از دوران تحصیل آموزش داد تا مالیات از یک پدیده غریبه و موذی در جامعه به یک پدیده مطبوع تبدیل شود و علاوه بر این مهم آموزش دو موضوع بیمه و بانک از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۳۰۱۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بیمه، مالیات و بانک سه مقوله مهم آموزش مالی به دانش‌آموزان است

فاضل مریدی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید‌بهشتی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش مالیات گفت: «آنچه در حوزه کاربردی اقتصاد خوب است که به دانش‌آموزان آموزش داده شود شامل انواع شیوه‌های تأمین مالی است. آشنایی دانش‌آموز با بازار مالی و پولی و تفاوت این دو با هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نقش بورس به‌عنوان محور بازار مالی و نقش بانک به‌عنوان محور بازار پول از مواردی است که دانش‌آموزان باید یاد بگیرند و نقشه کلانی از اقتصاد در ذهنشان شکل بگیرد.»

در تاریخ همه جوامع ذهنیت منفی نسبت به پرداخت مالیات وجود دارد

استادیار اقتصاد دانشگاه شهید‌بهشتی درباره اهمیت این نوع آموزش‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: «ما به لحاظ تاریخی ذهنیت منفی نسبت به مالیات داریم که فقط مخصوص ایران نیست و در همه جای دنیا مالیات چندان پسندیده و مطلوب نیست. به همین دلیل همه‌جا به دنبال فرار مالیاتی هستند.»

باید مالیات از یک پدیده غریبه و موذی در ذهنیت افراد جامعه پاک شود

مریدی اظهار کرد: «باید درباره مالیات آموزش داد تا همه کشورها چه دارای منابع طبیعی باشند و چه نباشند، نیازمند کمک خود مردم برای پرداخت هزینه‌ها هستند. باید به‌گونه‌ای شود که مالیات از یک پدیده غریبه و مزاحم و موذی در ذهنیت خانواده‌ها و افراد جامعه به‌مرور تبدیل به جزء مطبوع شود. جزئی که جذاب نیست ولی باید پرداخت شود و در مرحله بعدی به یک بخش جذاب تبدیل شود.»

باید انواع مالیات را برای دانش‌آ‌موزان توضیح دهیم

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ضروت دارد مالیات جزء‌لاینفک‌ اقتصاد ایران تعریف شود، گفت: «ما دائم نباید به فکر فروش نفت و گاز و خام‌فروشی باشیم بلکه باید تأمین مالی از طریق مالیات داشته باشیم. طبیعتاً باید انواع مالیات برای دانش‌آموزان توضیح داده شود، اعم از مالیات بر مصرف و مالیات بر تولید. همچنین انواع ابزارهای مالیاتی شامل مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر درآمد شرکت‌ها و نقل و انتقالات و مالیات بر ارث و کارکرد هرکدام از این‌ها را باید یاد بگیرند. اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده چه تأثیری بر اقتصاد دارد و بقیه موارد مالیات باید توضیح داده شود.»

اهمیت آموزش مسائل حقوقی چک

مریدی درباره اهمیت آموزش ویژگی‌های حقوقی چک به دانش‌آموزان گفت: «باید موضوع چک و مسائل حقوقی آن آموزش داده شود. این نوع آموزش‌ها از بدیهیات ایجاد شغل و یک کسب‌وکار است. به نظر من آموزش بیمه هم باید به این آموزش‌ها اضافه شود. به‌طورکلی آشنایی با بیمه، بانک و مالیات سه مقوله مهم اقتصادی هستند که باید دانش‌آموزان با آن آشنا شوند. این آموزش‌ها می‌تواند ذیل بحث‌های کسب‌وکار در دانشگاه‌ها هم بیاید و در کنار شیوه‌های نوآوری و کارآفرینی قرار بگیرد که جذابیت داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار