مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با پانا:

دوران تحصیل ‌مهم‌ترین زمان برای روبه‌رو شدن جدی دانش‌آموز با بازار کار است

اولین مواجه نیروی انسانی با کار نباید سن ۳۰ سالگی باشد/ دو ماه تابستان، ‌دانش‌آموز تجربه درگیری واقعی با کار داشته باشد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با پانا با نقد این موضوع که نیروی انسانی متخصص، تازه در حدود سن 30 سالگی وارد بازار کار می‌شود و اولین آشنایی‌هایش با این محیط اتفاق می‌افتد تأکید کرد که باید از همان دوران مدرسه و دو ماه از فصل تابستان، دانش‌آموز به‌صورت فشرده تجربه ‌بازار کار را کسب کند و با آن رودررو شود.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
دوران تحصیل ‌مهم‌ترین زمان برای روبه‌رو شدن جدی دانش‌آموز با بازار کار است

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در دوران تحصیل دانش‌آموز شغل‌یابی او در آینده است درحالی‌که به گفته کارشناسان بهترین فرصت برای این مواجهه همان سنین مدرسه است زیرا دانش‌آموز از آموزش‌پذیری بالایی برخوردار است.

دانش‌آموزان در مسیر آموزشی‌شان یکی دو شغل را تجربه کنند

مهدی رعنایی، مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در ایجاد تحول اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد، عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین مبانی اقتصاد دانش‌بنیان تربیت نیروی متخصص انسانی است و در این مسیر آموزش و پرورش مهم‌ترین مبدأ و مرکز آموزش نیروی انسانی است. فارغ از مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌هایی که دارد می‌تواند گسترده‌تر و اثرگذارتر عمل کند.»

رعنایی گفت: «دانش‌آموزان در دوران مدرسه مخصوصاً در سنین راهنمایی باید مجبور باشند یکی دو شغل را از طریق مسیر آموزشی‌شان تجربه کنند.»

وی افزود: «در فصل تابستان مدرسه چندین شغل مختلف را برای دانش‌آموزان تعریف کرده و اعلام کند حتماً دانش‌آموز تا آخر فصل دریکی از این شاخه‌های تخصصی آموزش ببیند. نوع شغل‌ها هم می‌تواند از لوله‌کشی باشد تا تعمیرات و غیره. با توجه به شرایط روز جامعه و امکاناتی که محیط دانش‌آموز دارد این الزامی ایجاد شود.»

دو ماه تابستان به‌صورت فشرده دانش‌آموز تجربه درگیری واقعی با کار داشته باشد

رعنایی با اشاره به اینکه یکی از نمونه‌های موفق آشنایی مدرسه با بازار کار درگذشته اجرای طرح کاد بود، اظهار کرد: «این‌گونه طرح‌ها باید به‌روزتر و جدی‌تر اجرایی شود. دانش‌آموز احساس کند که واقعاً سرکار رفته است و فضای واقعی را تجربه کند. دانش‌آموز باید وقت جدی بگذارد نه اینکه دو ساعت برود و تمام. درواقع دو ماه تابستان فشرده این طرح اجرا شود تا فرد درگیری جدی با محیط کار را تجربه کند.»

اولین مواجه نیروی انسانی با کار نباید سن 30 سالگی باشد

مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره همکاری جدی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای با کارخانه‌ها و شرکت‌ها گفت: «باید نوجوان ما در مرحله‌ای با محیط جدی کار رودررو شود نه اینکه فرد تازه در 30 سالگی بخواهد این موضوع را تجربه کند. 12 سالی که در اختیار آموزش و پرورش است بهترین زمان برای این مهم است. سنی که فرد آموزش پذیر است باید درگیر یک کار جدی شود تا برای اشتغال آماده شود.»

وی افزود: «خیلی از کسانی که یک‌زمانی شغل اولی داشتند در آینده همان مسیر را ادامه می‌دهند. پس باید بستر کسب چنین تجربه‌هایی در دوران تحصیل فراهم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار