دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

جای خالی مرکز آموزش مصرف بهینه انرژی برای دانش‌آموزان

مصرف بهینه سوخت با فرهنگ رابطه مستقیم دارد/ باید دانش‌آموزان که سیاست‌گذاران آینده هستند نسبت به اهمیت انرژی آگاه باشند

تهران (پانا) - دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش در راه‌اندازی یک مرکز‌ی که در آن دانش‌آموزان به‌صورت عملی از تولید انرژی آب و برق و غیره گرفته تا نحوه مصرف و صرفه‌جویی در آن آموزش ببینند، پیشگام باشد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی مرکز آموزش مصرف بهینه انرژی برای دانش‌آموزان

هادی بیگی‌نژاد، دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش مصرف بهینه انرژی در مدارس گفت: «این کار خوب و لازم است. در یکی از کشورهای اروپایی تحقیقی انجام داده بودند و مشخص شده بود بیشترین چیزی که بر مصرف بهینه سوخت مؤثر است، موضوع فرهنگ است. رفتار یک فرد تعیین‌کننده مصرف انرژی وی است و همه این افراد جامعه را تشکیل می‌دهند.»

اتاق فکری برای نحوه آموزش مؤثر مصرف بهینه انرژی در مدارس

بیگی‌نژاد گام اول آموزش مصرف بهینه انرژی را سرمایه‌گذاری در تولید فکر عنوان کرد و گفت: «آموزش و پرورش باید روی موضوع آموزش مؤثر مصرف انرژی ورود پیدا کند و گام اول سرمایه‌گذاری بر روی تولید فکر است. باید با جمعی متخصص مشورت کند و ببیند چه برنامه‌ریزی انجام شود که بیشترین اثر را داشته باشد. در این زمینه کارشناسان، متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان مشورت‌های خوبی می‌توانند بدهند. بعد از چندین جلسه بررسی موضوع به یک طرح مشخص برسند و همان طرح را به نقد بگذارند.»

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «کارشناسان مختلف نقدهای‌شان را اضافه کنند تا بهترین خروجی به وجود بیاید و بعد به مرحله اجرا برسند. در یک پایلوت، اجرای طرح انجام شود و بعد پالایش صورت بگیرد تا به یک طرح آموزشی مؤثر و مفید در نظام آموزشی برسیم.»

باید دانش‌آموزان که سیاست‌گذاران آینده هستند نسبت به اهمیت انرژی آگاه باشند

بیگی‌نژاد گفت: «اگر بتوانیم مرکز آموزشی راجع به مصرف انرژی داشته باشیم، بسیار مؤثر است، برای مثال در ملایر فرد خیّری عنوان کرد که می‌خواهد محلی را آماده کند و در آنجا آموزش مصرف بهینه انرژی را برای دانش‌آموزان داشته باشند. در ملایر سد و نیروگاه و پالایشگاه داریم. در این مسیر برای آموزش در گام اول بازدید میدانی صورت بگیرد تا دانش‌آموز سختی تولید آب یا برق را ببیند.»

وی افزود: «در ادامه در همان کارگاه از طریق فیلم آموزش‌های عمیق‌تر و موثرتری داده شود. در این شرایط دانش‌آموزان هم اردو می‌روند و هم میدانی آموزش می‌بینند و در ادامه تمرین‌های عملی که داده شده در کلاس اجرا شود.»

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه درباره مفاهیم مصرف بهینه انرژی محتوای درسی مؤثری نداریم، اظهار کرد: «جای چنین آموزش‌هایی در سیستم آموزشی خالی است. البته محتوا فقط از طریق درس آموزشی نیست بلکه رفتار معلم در این آموزش‌ها مؤثر است. حتی این مفاهیم در آموزش ضمن خدمت برای خود معلمان لحاظ شود، خوب است. خروجی این طرح جامع این است که در‌ آینده دانش‌آموزان ما که خودشان سیاست‌گذار شده‌اند نسبت به اهمیت انرژی آگاه‌اند.»

وی افزود: «نهادهای بیرون از آموزش و پرورش هم در این مهم به کمک بیایند، برای مثال وزارت نیرو بستر لازم را فراهم کند، مانند در اختیار گذاشتن امکاناتی مانند بازدید از سد یا سایر نیروگاه‌هایش. در هرصورت جای یک مرکز آموزشی انرژی در سطح کشور برای دانش‌آموزان خالی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار