در گفت‌وگوی پانا با دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان:

اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است

تهران (پانا) - یک استاد دانشگاه با بیان اینکه اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است، عنوان کرد که بیکاری رو به فزاینده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، موج گرایش به تحصیلات تکمیلی و ماندن در دانشگاه‌ها در مقام مدرس و استاد دانشگاه از یک‌سو و افزایش انتظارات والدین از فرزندان به قبولی‌شان در رشته‌های پزشکی نشان از نابرابری دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است

حبیب‌الله سالارزهی، دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به‌عنوان جریان اصلی تولید ثروت انسانی بیشتر از سایر نهادها مستعد نوآوری و تغییر مستمر است، اظهار کرد: «در نوع‌شناسی سیر تحول جوامع، شاهد ظهور گفتمان‌های جدید عصر مفهومی و عصر خلاقیت پس از عبور از عصر کشاورزی٬ صنعتی و عصر دانایی هستیم که مشخصه این عصر ظهور آفرینندگان و کارآفرینان است.»

باید توانمندسازی در روح آموزش و پرورش دمیده شود

وی افزود: «در این عصر، آموزش و پرورش فرزندان مان بیش‌ازاندازه نیاز به نوسازی و تغییر مستمر دارد و می‌طلبد که نوآوری و توانمندسازی در روح آموزش و پرورش دمیده شود. کشور ایران بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد.»

برای داشتن شغل باید کارآفرین تربیت کرد

سالارزهی عنوان کرد: «روح اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش و پرورش همان جا انداختن اندیشه و عمل مدرسه خلاق و توسعه گفتمان ایده پردازی، مهارت اندوزی و شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های دانش آموزان است.»

وی افزود: « اگر افراد دارای فن و خلاقیت باشند، کار و اشتغال و تولید داخلی ایجاد خواهد شد. یک جامعه برای معیشت، شغل می‌خواهد و برای داشتن شغل باید کارآفرین تربیت کنیم.»

مهدکودک‌ها و مدارس ظرفیت ایده پردازی را در جوانان ایجاد کنند

این استاد دانشگاه بابیان اینکه لازمه کارآفرینی ظرفیت ایده‌پردازی و خلق مستمر محصولات و خدمات نوین است، عنوان کرد: «بخشی از این ظرفیت را می‌توان در همان آغاز فرآیند آموزش در مهدکودک‌ها و مدارس جستجو و بارور کرد. در عصر حاضر که به عصر خلاقیت معروف است همه اعضاء جامعه برای رسیدن به جامعه‌ای کارآفرین باید متحد باشند.»

اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است

وی افزود: «کودک، دانش آموز، مدرسه، معلم، خانواده، همه و همه باید کارآفرین باشند. اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است. بیکاری رو به فزاینده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و موج گرایش به تحصیلات تکمیلی و ماندن در دانشگاه‌ها در مقام مدرس و استاد دانشگاه از یک‌سو و افزایش انتظارات والدین از فرزندان به قبولی‌شان در رشته‌های پزشکی نشان از نابرابری در نظام آموزش و پرورش و انحراف از اهداف و رسالت بنیادین آموزش و پرورش دارد.»

وی گفت: «بنیان آموزش و پرورش می‌بایست بر شکوفاساختن استعدادها و ظرفیت‌ها و انباشت سرمایه انسانی در جهت تحقق نیازهای بازار، صنعت و خدمات و کشاورزی استوار باشد.»

اشتغال و تولید مالی را باید در آموزش و پرورش خلاق جستجو کرد

سالارزهی با بیان اینکه ماحصل عملکرد آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها تأمین نیروی انسانی متخصص و خلاق برای بخش‌های صنعت و بازار و جامعه است، عنوان کرد: «نباید هدف گسترش بی‌رویه تاسیس دانشگاه‌ها و مدرک‌گرایی باشد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت در اندیشه استخدام در بخش‌های دولتی هستند.»

وی گفت: «برآیند نهایی آن توسعه کارآفرینی، توسعه پایدار و افزایش رفاه و ثروت ملی خواهد بود. بسترهای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید مالی را باید در آموزش و پرورش خلاق و نوآور جستجو کرد. آموزش و پرورش بر پایه شناسایی و شکوفایی استعدادها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها می‌تواند کلید مؤثری برای حل مشکلات بیکاری و افزایش تولید و ثروت ملی در یک فرآیند مستمر و پایدار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار