بررسی ارتباط میان مدرسه و دنیای کار در گفتوگوی پانا با عضو کمیسیون صنایع مجلس:
دانش نظری در کنار مهارت حرفهای دانشآموز را با دنیای واقعی کار آشنا میکند
تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همیشه نظامهای آموزشی دغدغه شغل بعد از تحصیل دانشآموزان را دارند، عنوان کرد که دانش نظری در کنار مهارت حرفهای، دانشآموز را با دنیای واقعی کار آشنا میکند.
روحاله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا درباره ارتباط میان کار و آموزش گفت: «ارتباط این دو جزء بزرگترین مسئلههایی است که از اولین سالهای توسعه صنعتی در امریکا و اروپا وجود داشته و تاکنون هم ادامه دارد. در طول دهههای اخیر متناسب با شرایط اقتصادی راهکارهای مختلفی برای برقراری این ارتباط ابداع شده است.»
ارتباط آموزش و کار چالش اصلی همه نظامهای آموزشی است
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: «این موضوع فقط به کشورهای توسعهیافته تعلق ندارد بلکه بهعنوان چالش اصلی نظامهای آموزشی کشورهای درحالتوسعه نیز عنوان میشود. پاسخگوئی به نیازهای محیط کار از دغدغههای اساسی همه نظامهای آموزشی است. سرعت تحولات و تغییرات فناوری، شیوههای تولید و نوع محصولات عرضه شده در بازار اهمیت این ارتباط را بیشتر کرده است.»
فلسفه وجودی مراکز فنی و حرفهای چیست؟
ایزدخواه با اشاره به اینکه باید برنامههای درسی و شیوههای مهارتآموزی بهگونهای باشد که هنرجویان پس از فراغت از تحصیل بهراحتی وارد بازار کار شوند، اظهار کرد: «یکی از جنبههای مهم رویکرد آمادهسازی دانش آموزان برای زمینههای شغل عام مسئله رابطه بین کار و آموزش است و فلسفه وجودی مراکز فنی و حرفهای هم از همینجا نشات گرفته است.»
وی افزود: «آنچه تحت عنوان «از مدرسه به کار» در ادبیات آموزشی بهویژه در امریکا مطرح شده است درواقع نهضت اصلاحطلبانهای است که نهفقط در آموزش فنی و حرفهای بلکه در آموزش متوسطه عمومی موردتوجه قرار گرفته است و هدف آن تلفیق یادگیری نظری و عملی و ارتباط آموزش متوسطه با آموزش بعد از متوسطه است.»
دانش نظری در کنار مهارت حرفهای دانشآموز را با دنیای واقعی کار آشنا میکند
ایزدخواه عنوان کرد: «فعالیتهای یادگیری کار محور برای دانش آموزان فرصتی را فراهم میکند که طی آن دانش نظری و مهارت حرفهای را همراه هم برای حل مسائل جهان واقعی بهکار ببرند. ارتباط آموزش با دنیای کار، دانشآموزان را در شرایط دنیای واقعی قرار میدهد و فرصت اکتشاف در شرایط واقعی را برای آنها فراهم میسازد.»
ایزدخواه گفت: «یکی از دغدغههایی که همواره مربیان و دانشآموزان بهویژه در دورههای فنی و حرفهای دارند، مسئله ادامه تحصیل بعد از آموزش متوسطه است. گرایش شدید دانشآموزان و اولیا آنها به رفتن به دانشگاه و تقاضای بالای شرکت در کنکور دانشگاهها اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در ایران این دغدغه را بیشتر آشکار میکند. شاید یکی از دلایل عدم استقبال دانشآموزان و اولیا آنها از آموزشهای فنی و حرفهای در مقایسه با آموزشهای نظری، شانس کمتر فارغالتحصیلان این آموزشها برای ورود به دانشگاهها است.»
وی افزود: «یکی از جنبههایی که در رویکرد آمادهسازی دانش آموزان برای زمینههای شغلی به آن توجه میشود، این است که امکان انتخاب دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه و کار وجود داشته باشد. به همین دلیل، ادامه تحصیل و کسب مهارتهای سطح بالاتر در دورههای بعد از متوسطه از مواردی است که همواره بر آن تأکید شده است.»
آموزش فنی و حرفهای باید مادامالعمر باشد
ایزدخواه گفت: «یک سؤال دائمی برای آموزش فنی و حرفهای وجود دارد و این است که برنامههای دوره متوسطه و بعد از آن باید بر چه چیزی تأکید داشته باشند. این تأکید ممکن است بر یک شغل یا حرفه خاص، بر خوشهای از حرفهها، یا بر کار به مفهوم کلی یا بر مهارتهای کلی زندگی باشد.»
وی افزود: «آموزش فنی و حرفهای یک تحصیل مداوم و بیپایان است، و تکنیسینها باید همواره با فناوری پیشرفته بیپایان همگام شوند. بنابراین، به آموزش فنی و حرفهای باید بهمثابه آموزش مادامالعمر نگاه شود.»
ارسال دیدگاه