عضو پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف در گفت‌وگو با پانا:

راهکار آموزش صرفه‌جویی به دانش‌آموزان از نهادینه‌کردن مسئولیت اجتماعی می‌گذرد

آموزش‌های غیررسمی مانند فعالیت‌های محله‌ای در مساجد یا مدرسه اثرگذاری بیشتری نسبت به آموزش‌های رسمی دارد/ تقویت این نوع فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای مهم و مؤثر است

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای آموزش صرفه‌جویی در انرژی به دانش‌آموزان باید آن‌ها را نسبت به مسائل جامعه مسئولیت‌پذیر کرد، اظهار کرد که آموزش‌های غیررسمی مانند فعالیت‌های محله‌ای در مساجد یا مدرسه اثرگذاری بیشتری نسبت به آموزش‌های رسمی دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
راهکار آموزش صرفه‌جویی به دانش‌آموزان از نهادینه‌کردن مسئولیت اجتماعی می‌گذرد

هامون طهماسبی، عضو پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «موضوع توجه به آب، محیط‌زیست و مسائل اجتماعی این‌چنینی بیشتر از اینکه بحث فنی باشد یک موضوع نگرشی و ارزشی است و به باورهای افراد مرتبط می‌شود.»

سنگ‌بنای باورمندی به‌صرفه‌جویی در انرژی قبل از 18 سالگی گذاشته می‌شود

طهماسبی گفت: «در بحث‌های نگرشی و باورها معمولاً سن قبل از 18 سال نهادینه‌شده و تا حدودی بعد از این سن امکان تغییر وجود دارد ولی سنگ بنای تغییرات در همان سنین مدرسه رخ می‌دهد. به‌خصوص مقطع متوسطه اول و دوم زمان این نهادینه‌شدن این نوع باورهاست»

وی افزود: «مهم‌تر از اینکه بخواهیم در سنین دانشگاهی درباره موضوع صرفه‌جویی در آب و به‌طورکلی انرژی، آموزش‌هایی داده شود بسیار خوب است که برای بچه‌های سنین مدرسه این مهم انجام شود و طبیعتاً این آموزش بر عهده آموزش و پرورش است. البته این فعالیت فقط بر عهده یک نهاد نیست و باید بقیه نهادها مانند صداوسیما هم در این مهم مشارکت داشته باشند. اما نقش اصلی این مهم بر عهده آموزش و پرورش است.»

سیاست کلی کشور به سمت گران‌شدن انرژی می‌رود

طهماسبی گفت: «سیاست کلی کشور به این سمت می‌رود که دیگر انرژی‌های آب و برق و غیره ارزان نباشد و امسال افزایش قیمت داشتیم و قطعاً سال آینده بیشتر هم خواهد شد. چشم‌انداز ما این است که انرژی در آینده با افزایش بیشتر قیمت روبه‌رو خواهد شد.»

احساس مسئولیت مهم‌تر از آموزش صرفه‌جویی در یک نوع از انرژی است

وی افزود: «در شرایط موجود پیش از اینکه قرار باشد مصرف انرژی شامل آب و غیره و موضوع محیط‌زیست برای نوجوان ما جا بیافتد باید از همان کودکی به دانش‌آموزان یاد دهیم که نسبت به محیط اطراف‌شان احساس مسئولیت کنند. اگر نوجوان ما یاد بگیرد که نباید فقط به منفعت فردی خودش فکر کند، خودبه‌خود در مواجه با آب و گاز و برق و هر نوع انرژی دیگری این حس مسئول‌بودن را پیدا می‌کند. از پیامبر هم روایت داریم که حتی اگر کنار نهر پرآبی هم باشیم نباید آب را هدر داد. این‌گونه جا انداختن موضوع، مسئولیت‌پذیری می‌آورد.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «این مسئولیت اجتماعی است که آموزش‌وپرورش خوب است جا بیاندازد و اگر این درست شود اثرگذار است.»

آموزش‌های غیررسمی در نوع مصرف انرژی اثرگذارتر از هر نوع آموزش رسمی است

طهماسبی درباره اینکه فعالیت‌های محیط زیستی در قالب فعالیت‌های داوطلبانه تا چه اندازه می‌تواند برای دانش‌آموزان درس‌آموز باشد، گفت: «فعالیت دانش‌آموز در قالب سازمان مردم‌نهاد شاید ممکن نباشد اما شکل‌هایی از سازمان‌های غیررسمی مردمی داریم که می‌تواند بچه‌ها را تمرین دهد. شکل دانش‌آموزی این جمع‌ها می‌تواند در همان مدرسه هویت پیدا کند یا بچه‌های محلات در مساجد جمع شوند یا هر نوع گروه‌های محلی آموزش فعالیت‌های محیط زیستی پیگیری شود.»

وی افزود: «در دنیا ثابت‌ شده است که برای نهادینه‌کردن موضوعات محیط زیستی و اجتماعی که با باورها و نگرش‌ها مرتبط است، سازمان‌های مردم‌نهاد تأثیر آموزشی بیشتری دارند تا کلاس‌های سنتی و افرادیکه سابقه هویتی در این گروه‌ها دارند ارزش‌های محیط زیستی‌شان به‌شدت تقویت شده و تعلق‌خاطر بیشتری نسبت به محیط‌ زیست‌شان دارند. این نوع آموزش‌های غیررسمی قطعاً از آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی مؤثرتر است. تقویت این نوع فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای مهم و مؤثر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار