یک خبرنگار در گفت‌وگو با پانا:

آگاهی، شجاعت و پیگیری توأم با عشق و علاقه، شاکله یک خبرنگار است

تهران (پانا) - یک خبرنگار، خبرنگارانِ فعال در عرصه آگاهی‌بخشی به جامعه را، چشم بینای مردم و زبان گویای آنان دانست و تاکید کرد آگاهی، شجاعت و پیگیری توأم با عشق و علاقه، شاکله یک خبرنگار است و دانش‌آموز خبرنگار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کد مطلب: ۱۲۹۸۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
آگاهی، شجاعت و پیگیری توأم با عشق و علاقه، شاکله یک خبرنگار است

روز ۱۷ مرداد ماه که در تقویم رسمی کشور روز خبرنگار نامیده شده است، روز پاسداشت و تقدیر از خبرنگاران است. در همین راستا بابک کاظم، خبرنگار، در رابطه با پیوستن به عرصه خبرنگاری در حوزه ورزشی به پانا گفت: «اوایل ساعت ۱۳۸۵ بعد از پایان دوره خدمت سربازی به دنبال شغل و حرفه ای مناسب بودم با توجه به اینکه از سال ۱۳۷۷ در فعالیت های ورزشی تکواندو و فوتبال تجربه ای داشتم بعد از فعالیت در مدرسه فوتبال امیر قلعه نویی در سال ۱۳۷۸ به جوانان نفت تهران راه پیدا کرده بودم. همچنین در سال ۱۳۸۰ هم عضو امیدهای استقلال جنوب تهران شدم و بعد از آن، در سال ۱۳۸۱ به تیم شاهین تهران نزد حمید جاسمیان پیوستم. اوایل علاقه ای به خبرنگاری نداشتم و بیشتر در ورزش فعالیت می کردم. اما روزی از طریق دوستان پدرم متوجه شدم که باشگاه خبرنگاران جوان برای جذب خبرنگار فراخوان زده؛ همان موقع بود که توجهم به سمت خبرنگاری جلب شد. کم کم با طی کردن مراحل خبرنگاری وارد باشگاه خبرنگاران جوان شدم.»

وی ادامه داد: بعد از ورود به باشگاه خبرنگاران جوان با توجه به علاقه فراوانی که به ورزش داشتم فعالیت خبرنگاری را در حوزه ورزش ادامه دادم. ابتدا به عنوان خبرنگار گوش شکسته های ورزش ایران فعالیت می کردم و بعد به سمت فوتبال کشیده شدم و در حال حاضر، بیشتر در تهیه گزارشات فوتبالی فعالیت می کنم.»

کاظمی در مورد سختی کار خبرنگاری عنوان کرد: «اتفاقات عجیب و غریبی در خبرنگاری رخ می‌دهد اما بنده اعتقاد دارم خبرنگاری یک شغل و حرفه نیست، بلکه عشق و تعهد است؛ قطعا اگر کسی عشق و علاقه ای به این حرفه نداشته باشد؛ به سرعت با شکست مواجه می شود البته که این موضوع در تمام مشاغل رایج است.»

کاظمی با تاکید بر اینکه خبرنگار باید اطلاعات به روزی داشته باشد، افزود: «در حال حاضر در کشورمان خبرنگاران خوب کم نداریم، اما یک خبرنگار خوب باید چند ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه باید دارای اطلاعات به روز و کاملی باشد که اگر این اتفاق رخ ندهد به اصطلاح، خبر خورده می شود. برای مثال اگر قرار است یک خبرنگار، برای تهیه گزارش خبری به تمرین باشگاه استقلال یا پرسپولیس برود باید به طور کامل اطلاعات داشته باشد که این دو تیم توسط چه کسی هدایت می شوند، در نقل و انتقالات چگونه عمل کردند، تفکرات یحیی گل محمدی و ساپینتو برای فصل جاری چیست و ... همچنین یک خبرنگار خوب باید شجاع و پیگیر باشد. برای مثال اگر قصد مصاحبه دارد و به هر دلیلی جواب نه می شود نباید ناامید شده و عقب نشینی کند.»

کاظمی با یادآور شدن این نکته که خبرنگاری پر از لحظات تلخ و شیرین است، عنوان کرد: «لحظات شیرین و تلخ در خبرنگاری بسیار زیاد است. شهادت شهدای خبرنگار، بلایای طبیعی که سبب فوت هموطنان می شوند و... اما شاید تلخ ترین لحظه برای من شهادت شهید سلیمانی بود. واقعا تهیه گزارش و پوشش این خبر برایم بسیار سخت بود. در این میان لحظات شیرین هم داشتیم مانند صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و دیدن شور و اشتیاق مردم که خیلی جذاب و شیرین بود.»

کاظمی با سالها تجربه در حوزه تهیه خبرهای گوناگون ورزشی، حال و روز ورزش کشور را اینگونه توصیف کرد: «اگر بخواهیم رو راست باشیم، حال و روز ورزش کشور ما مساعد نیست. ورزشکاران مشکلات زیادی دارند. مثل شرایط مالی که از ما انتظار دارند صدای رسای آنها در برابر مسئولان باشیم. در این میان عدم بودجه در وزارتخانه ها هم مزید بر علت شده و شرایط را سخت تر کرده است در حالی‌که اگر حال ورزش خوب باشد به دنبال آن حال مردم هم خوب است. در این صورت افراد بیشتری مثل نوجوانان به سمت رشته های ورزشی مختلف گرایش پیدا می کنند.»

کاظمی درباره تغییر و تحولات در فدارسیون ها و زیرساخت ها در ورزش بیان کرد: «سال هاست که در بعضی از فدراسیون ها اتفاقات خوبی رخ می دهد. نمونه بارز آن روی کار آمدن افراد ورزشی و ورزش دوست در مقام ریاست همانند علی مرادی، هادی ساعی، علیرضا دبیر است که سال ها این افراد در وزنه برداری، تکواندو و کشتی فعالیت داشتند و مشکلات را از نزدیک لمس کردند. قطعا این افراد با برنامه ریزی های جامع و کامل و اولویت بندی می‌توانند به ترغیب نوجوانان در این رشته ها بپردازند. اگر در این راستا مشکلات سخت افزاری هم حل شود به بهبود زیرساخت ها کمک خواهد کرد.»

کاظمی در ادامه در توضیح علل تضعیف سواد رسانه ای در کشور اظهار کرد: «فضای مجازی سال هاست که تبدیل به آفت جامعه شده است و در تضعیف شدن سواد رسانه ای مردم موثر بوده چرا که این فضا موجب شده مردم اخبار کذب را باور کرده و دیگر به دنبال منابع موثق نباشند؛ به نوعی اگر افراد اخبار را از رسانه های رسمی دنبال کنند و به دنبال اخبار زرد نروند در تقویت سواد رسانه ای در جامعه موثرند.»

کاظمی در رابطه با جایگاه خبرنگاران در کشور اذعان کرد: «متاسفانه جایگاه خبرنگاران در کشور از سطح پایینی برخوردار است. برای مثال اگر برای مصاحبه های مردمی در سطح شهر به سراغ مردم برویم آنها نارضایتی خود از اتفاقات جامعه را بر سر ما خالی می کنند‌. اما ما خبرنگاران از هموطنانمون دلگیر نمی شویم چرا که این رسالت ماست به جهت اینکه ما باید صدای رسای آنها باشیم.»

وی ا دامه داد: «افرادی که قصد دارند وارد حوزه خبرنگاری شوند قطعا باید این کار را عاشقانه دوست داشته باشند. از طرفی این شغل آن چنان که باید و شاید درآمد مالی خوبی ندارد. خبرنگاران سعی کنند مطالعه بسیار زیاد داشته باشند و همانطور که قبلا گفتم از شنیدن کلمه نه، هراس نداشته باشند.»

کاظمی، فعالیت های دانش آموزان خبرنگار را در خبرگزاری پانا عملی بسیار خوب و مفید دانست و تصریح کرد: « فعالیت دانش آموزان در حیطه خبرنگاری در این سن جدید و بسیار جذاب است. این قشر با داشتن اطلاعات زیاد و با توجه به به روز بودنشان، باید تلاش کنند کارشان را بدون قضاوت انجام دهند و از موانعی که پیش روی آنها است با درایت عبور کنند.»

کاظمی در پایان عنوان کرد: «امیدوارم تمامی خبرنگاران در هر حوزه و هر سنی موفق و پیروز باشند.»

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار