گوینده رادیو در گفت و گو با پانا:

مجریان رادیو نقش مهمی در جذب مخاطبان دارند

تهران (پانا) - مهدی مفیدی؛ گوینده رادیو، عامل جذب مخاطبان و پیشرفت سطح کیفی برنامه‌های رادیویی را علاوه بر خوش صدا بودن مجریان، ارتقای سطح دانش، آگاهی نسبت به موضوعات، فن بیان و به‌روز بودن آنان دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۷۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
مجریان رادیو نقش مهمی در جذب مخاطبان دارند

سالهاست که بخش عمده‌ای از سرگرمی مردم را رسانه‌های ارتباطی رادیو و تلویزیون در بر گرفته‌اند.
مهدی مفیدی؛ گوینده رادیو د ر رابطه با علاقه خود به گویندگی به پانا گفت: «شاید یکی از مهمترین دلایل علاقه‌مند شدنم به رادیو و گویندگی، مطالعه زیاد کتاب بود. علاقه وافر من به کتاب تا حدی بود که کتاب ها را برای خودم با صدای بلند می‌خواندم. قصه‌های شب رادیو را خوب گوش می‌دادم و با شخصیت‌پردازی با تمام نقش‌ها همزاد پنداری می‌کردم. دلیل دوم، عشق و علاقه ای است که در وجودم برای ارتباط با مردم داشتم و یکی از بهترین رسانه‌ها برای این کار رادیو بود‌.»

مفیدی با یادآور شدن این مسئله که، کار در رادیو همواره توأم با عشق است عنوان کرد: «بیشتر افرادی که در رادیو کار می کنند اعتقاد دارند که برای ماندگار شدن در رادیو باید عشق به این حرفه داشته باشیم. بچه های رادیو چون به دنبال شناخته شدن نیستند، روی کار خود تمرکز می کنند اما از حق نگذریم رادیو برای خیلی از افراد، سکوی پرتابی برای رسیدن به رسانه های دیگر شد. خیلی از افراد مشهور که در تلویزیون فعالیت می کنند ابتدا کار خود را از رادیو شروع کردند و به همین دلیل نمی‌توان به طور قطعی عنوان کرد کسی که در رادیو فعالیت می کند شناخته شده نیست‌.»

مفیدی در رابطه با ویژگی های کار در رادیو اذعان کرد: «از نظر من عشق یکی از ویژگی‌های بارز کار در رادیو است و در کنار آن سخنوری نیز به چشم می آید.»

وی در خصوص چگونگی ورودش به کار در رادیو بیان کرد: «من از نوجوانی فهمیدم که به این کار خیلی علاقه‌مند هستم و رادیو را به صورت مستمر گوش می دادم و با ضبط صدای خودم، خواندن متن و مطالعه زیاد کم کم در این مسیر قرار گرفتم. اما امروزه نیاز رسانه، فقط افراد خوش صدا نیست، بلکه محتاح افرادی آگاه و مطلع و با دانش است به همین جهت فکر می‌کنم مطالعه داشتن کمک زیادی به افراد علاقمند می کند که این مورد، نکته ای قابل تامل در رابطه با رسانه ها است.»

وی ادامه داد: «گویندگان خوب معمولا دارای صدای مناسب و استاندارد هستند و پتانسیل استفاده از این صدا را هم دارند. همچنین فن بیان و دایره لغات قوی نیز یکی از ویژگی گویندگان است‌ گویندگان درجه یک با تسلط کافی بر روی متن‌ها می‌توانند احساسات را به مخاطبان انتقال دهند. شاید مهمترین ویژگی یک گوینده آگاهی او نسبت به موضوعات است که اگر در این مورد ضعیف باشد، پارامترهای دیگر ارزش چندانی ندارند‌.»

مفیدی با اشاره به اینکه تلویزیون یک رسانه قوی برای انتقال مناسب‌تر پیام به عام مردم است، افزود: «من همیشه به کار در تلویزیون علاقه‌مند بودم، در شبکه سه، شبکه نسیم و شبکه چهار برنامه‌هایی را اجرا کردم اما به خاطر اینکه شغل اصلی بنده کار در یک شرکت دارویی است خیلی اوقات نتواسته ام خیلی از پیشنهاد ها را بپذیرم.»

وی در رابطه با دانش آموزانی که به گویندگی و اجرا علاقه‌مند هستند، اظهار کرد: «این افراد ابتدا باید در کنار یک استاد، سطح توانایی خود را ارزیابی کنند. برای مثال ممکن است فردی توانایی اجرا یا گویندگی را داشته باشد اما در سطحی نباشد که بتوان از آن در رادیو استفاده کرد. بعد از شناسایی سطح توانایی خودشان، برای پیشرفت در این زمینه به جزئیاتی همانند تقویت فن بیان، تسلط بر متن ها مختلف، مطالعه جامع و مناسب، کنترل مناسب صدا و... بپردازند‌‌‌.»

وی در رابطه با ایجاد فضایی توسط آموزش و پرورش برای شناسایی استعداد دانش آموزان به ویژه در گویندگی و اجرا تصریح کرد: «این که ما این انتظار را از آموزش و پرورش داشته باشم خیلی درست نیست، چرا که نیاز به برنامه ریزی های گسترده است، اما به نظرم این وظیفه بر عهده دبیران در سیستم آموزشی است. آنها ساعت ها با بچه ها در ارتباط هستند و هر لحظه امکان مواجه شدن آنها با استعداد بچه ها وجود دارد و اگر آنها بتوانند بچه ها را به درستی هدایت کنند راه برای آنها هموار خواهد شد.»

وی عنوان کرد: « برای مثال هنگامی که دانش آموزی از روی متن کتاب مشغول به خواندن است با پیدا کردن استعدادش، او را مطلع سازند و کمک حال او برای پرورش این استعداد باشند. در کل این انتظار از آموزش و پرورش خواسته زیادی است چرا که استعدادهای بی‌شماری در میان بچه ها وجود دارد و اگر قرار باشد برای هرکدام از این استعدادها برنامه‌ای جدا اتخاذ شود قطعا ممکن نخواهد بود.»

مفیدی راجع به علل کاهش مخاطبان رسانه گفت: «اگر ما بخواهیم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم در کنار رادیو از مخاطبان تلویزیون هم کاسته شده است. شاید یکی از دلایل، باب میل نبودن برنامه ها برای مردم است، چرا که مردم بیشتر به دنبال رفع دغدغه های خودشان هستند و این چیزی است که رسانه به طور جدی به آن نمی پردازد. این که در یک برنامه عصرگاهی موضوع برنامه گرم شدن هوا باشد، قطعا برای مردم جذابیتی نخواهد داشت. این موضوعات زیاد مناسب نیستند و به همین دلیل مردم استقبال خوبی از برنامه هایی با این سبک و سیاق نمی کنند. ظهور پلتفرم های مجازی در این مسئله بی تاثیر نبوده است. فضای مجازی هم مزید بر علت شده است تا مردم تمام سرگرمی های خود، مطلع شدن از اخبار، فیلم دیدن، مطالعه و حتی آداب معاشرت و.‌‌‌‌‌.. را با یک گوشی انجام دهند. دقیقا مثل زمانی که با پیدایش تلویزیون مخاطبان رادیو کمرنگ شدند.»

وی در این باره توضیح داد: «قطعا اگر برنامه‌های تولیدی باب میل مردم باشد، مخاطبان هم زیاد می شوند. اما قطعا با ساخت برنامه های با کیفیت و تعاملی، برای نوجوانان می توان آنها را درگیر موضوعات مختلف کرد که همین مسئله کمک حال آنها خواهد بود.»

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار