دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با پانا؛

دیپلماسی دولت می‌تواند به رفع تحریم‌ها، بهبود اقتصاد و ایجاد روابط مستحکم و درازمدت در منطقه کمک کند

دولت باید ساختارهای عدالت سیاسی و اقتصادی را در همه ابعاد ایجاد کند/ یک چرخش گفتمانی مهم با روی کارآمدن دولت سیزدهم، حکمرانی خوب است، باید به دولت در این زمینه فرصت داد/ مردم با اقدامات دولت همراهی می‌کنند/ دولت بحران‌هایی را پشت سر گذاشت که هر کدام به تنهایی می‌توانست یک دولت را ساقط کند

تهران (پانا) - دبیر سیاسی جبهه ایستادگی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند دیپلماسی‌های مشترک و صلح‌آمیز و حسن همجواری را داشته باشد تاکید کرد این رویکرد دولت می‌تواند هم به رفع تحریم‌ها، هم به اقتصاد کشور و هم به ایجاد یک روابط مستحکم و درازمدت در منطقه کمک کند.

کد مطلب: ۱۲۹۶۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
دیپلماسی دولت می‌تواند به رفع تحریم‌ها، بهبود اقتصاد و ایجاد روابط مستحکم و درازمدت در منطقه کمک کند

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر و مهمترین چرخش گفتمانی که با روی کار آمدن این دولت اتفاق افتاد، اظهار کرد: «دو محور اصلی دولت سیزدهم، بحث مردم‌سالاری دینی و عدالت است. در حوزه دولت، فقط مردمی‌بودن کافی نیست، بلکه مردمی‌بودن زمانی ارزشمند است که در مسیر انقلاب و عدالت‌محور باشد و براساس اسلام عمل کند. در حوزه عدالت، بحث‌های زیادی صورت می‌گیرد اما انتظاری که از این دولت می‌رود این است که ساختارهای عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی را در تمامی ابعاد ایجاد و به شعارهایی که می‌داده عمل کند. در این خصوص به نظر می‌رسد که مردم با همین استدلال به دولت سیزدهم رای دادند که این دولت بتواند براساس اعتمادی که مردم کردند، مسیر را هموار کند، موانع را کنار بزند و به عدالت در بعد سیاسی و اقتصادی برسد.»

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: «با توجه به گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شاید یکی از مهمترین دلایل کارآمد بودن این انقلاب و حرکت رو به جلوی انقلاب، یکی زنده‌بودن آن و دوم اینکه ۴۰ سال توانسته است با دشمنان در کارزاری مستمر، مبارزه و مقاومت باشد. اگر مقاومت شیرین‌ترین میوه انقلاب باشد می‌توانیم بگوییم در این ۴۰ سال، مقاومت بود که توانست ما را در برابر تمام هجمه‌های دشمنان از قبیل نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی و خرابکارانه و ... محافظت کند و از بحران‌ها عبور دهد و الان در راس قدرت بلامنازع منطقه قرار بگیریم. به‌طوری که تمام دنیا اقرار می‌کنند که آمریکا ناکارآمدی خود را در سیاست خارجه منطقه با وجود مقاومت و حضور ایران نشان داده است. ما شاهد بودیم که تمام تلاش بایدن در سفر اخیرش به منطقه این بود که این ناکارآمدی را طوری از ذهن مردم منطقه خارج کند و بگوید ما در منطقه حضور داریم، در حالیکه ضعف و افول قدرت آمریکا برای همگان مشخص است.»

دبیرکل حزب سبز ایران اضافه کرد: «یکی از مهمترین تغییرات و چرخش گفتمانی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم اتفاق افتاد بحث حکومت خوب و حکمرانی خوب است. توقع مردم حکمرانی خوب است. لازم و ملزوم یک حکمرانی خوب این است که آدم‌های خوب در راس قدرت باشند اما این کفایت نمی‌کند که صرفا آدم‌های خوب در قدرت باشند ولی مسائل مردم پابرجا بماند. به نظر می‌رسد پیوند بین حکمرانی خوب و حاکمان خوب یکی از مهمترین گفتمان‌هایی است که این دولت باید داشته باشد. باید به دولت فرصت داد تا در این مسیر حرکت کند.»

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: «دولت سیزدهم در شرایطی بحرانی روی کار آمد. بحران جهانی اقتصادی، بحران کرونا، بحران منطقه خاورمیانه، جنگ روسیه و اوکراین و حوادث مختلفی که کل منطقه ما را تحت تاثیر قرار داده است، تغییرات آب و هوایی، مشکلات زیست محیطی و ریزگردها و... که هر کدام می‌تواند بحرانی باشند که یک دولت را ساقط کنند، اما دولت توانست با همدلی و همراهی مردم و دیگر قوا بحران کرونا را با موفقیت پشت سر بگذارد، در بحث اقتصادی کماکان درگیر مشکلاتی است، اما همه می‌دانند که مشکلات اقتصادی کشور در این یکی دو روز اتفاق نیافتاده بلکه ریشه‌های تاریخی دارد. در مسایل اجتماعی و فرهنگی هم به نظر می‌رسد مردم با اقدامات دولت همراهی می‌کنند اما تا جایی که احساس کنند آن عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی برقرار است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «در بحث دیپلماسی، سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای دوست و هم‌پیمان و اسلامی و ایجاد پیمان‌های درازمدت ۲۰ ساله و ۲۵ ساله با روسیه و چین و همچنین حضور در پیمان‌هایی مثل شانگهای، بریکس و اوراسیا است. دولت تلاش می‌کند دیپلماسی‌های مشترک و صلح‌آمیز و حسن همجواری را داشته باشد که این می‌تواند هم به رفع تحریم‌ها، هم به اقتصاد کشور و هم به ایجاد یک روابط مستحکم و درازمدت در منطقه کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار