دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با پانا؛

اگر با نقدینگی مبارزه نشود، اقتصاد نابود می‌شود

بالابردن قدرت خرید مردم یکی از مبانی تعادل در ایجاد عرضه و تقاضا است

تهران (پانا) - دبیر سیاسی جبهه ایستادگی با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار نوعی دیابت است تاکید کرد باید سه راهکار یعنی ریاضت اقتصادی، تولید ثروت و استفاده از منابع سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود تا کشور از شرایط فعلی خارج شود.

کد مطلب: ۱۲۸۵۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
اگر با نقدینگی مبارزه نشود، اقتصاد نابود می‌شود

پرویز پیکری، گروه سیاسی- حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، اظهار کرد: «اقدامات دولت درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها،‌ تکلیف مجلس بود و دولت چاره‌ای نداشت جز اینکه ارز ۴۲۰۰ تومان را که به عنوان یارانه به بخش تولید و نهاده‌های دامی و بخش‌‌هایی از اقتصاد کشور تزریق می‌کرد، حذف کند و آن را به قیمت نیمایی یعنی دلار ۳۰ هزار تومان بفروشد.»

وی با بیان اینکه قطعا این اتفاق در بحث تولید تاثیرگذار است، ادامه داد: «علت اصلی اینکه یارانه‌هایی که دولت به مواد غذایی می‌داد به دست مردم نمی‌رسید، وجود سیاه‌چاله‌های اقتصادی یا Economic Black Hole هست. این سیاه چال تمام یارانه‌ای که دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌داد را می‌بلعیدند و عمدتا دست دلالان، قاچاقچیان و کسانی بود که به منابع ارزی دسترسی داشتند و از این فرصت استفاده می‌کردند.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «به نظر می‌رسد امروز باید وزارت کشور مورد استیضاح مجلس قرار بگیرد که چرا باید مرزهای ما در این حد باز باشند که هرآنچه که در ایران تولید می‌شود از کشور خارج شود؟ این موضوع، تبعات امنیتی و اقتصادی برای ما دارد. یعنی از ممکن است سلاح و مواد مخدر به داخل کشور قاچاق شود، مشروبات الکلی و حتی انسان قاچاق شود. بنابراین باید سرمنشا این موضوع را دولت مورد توجه قرار دهد و با آن مبارزه جدی کند. مرزهای ما باید امن شوند و خروج کالا در این سطح که قطعا دست‌های مافیایی در آن وجود دارد از بین برود. شخصی که یک کیلو مواد مخدر قاچاق کند اعدام خواهد شد اما از این طرف هزاران تن آرد و شکر و روغن از کشور خارج می‌شود اما هیچ‌کس بازداشت و اعدام نمی‌شود.»

دبیرکل حزب سبز ایران با تاکید بر اینکه بالابردن قدرت خرید مردم یکی از مبانی تعادل در ایجاد عرضه و تقاضا است، افزود: «یعنی وقتی تولید افزایش می‌یابد اگر تحریک تقاضا صورت نگیرد و قدرت خرید مردم بالا نرود، کسانی که تولید می‌کنند ورشکست می‌شوند و نمی‌توانند کالایشان را بفروشند. بنابراین در این جراحی اقتصادی، دولت نباید صرفا به جلوگیری از خونریزی یا جراحی یک دست اکتفا کند بلکه باید تمام اقتصاد را جراحی کند.»

حسین کنعانی مقدم گفت: «من در جلسات متعدد که در کمیسیون‌های اقتصادی حضور داشتم این مسأله را مطرح کردم که ما دچار یک دیابت اقتصادی هستیم. یعنی نقدینگی که مثل قند هست در داخل رگ‌های ما و خون اقتصادی، اگر با آن مبارزه نشود کل این اقتصاد را نابود خواهد کرد. در دیابت به این صورت است که سه راهکار پیشنهاد می‌دهند، نخست اینکه ریاضت اقتصادی یعنی کم بخوریم، کم مصرف کنیم خصوصاً دولت‌ها اقتصاد ریاضتی را دنبال کنند و بودجه خود را کاهش دهند؛ دومین راهکار این است که با تولید و کار و تلاش، نقدینگی در بخش تولید تبدیل به ثروت شود و بتواند قدرت تولید جامعه را بالا ببرد و ارزش پول ملی هم افزایش پیدا کند؛ سومین راه‌حل این است که انسولین تزریق شود یعنی منابع سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور بیشتر شود و این نیاز دارد که ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند تا جاذبه سرمایه‌گذاری خارجی هم اتفاق بیافتد.»

این فعال سیاسی گفت: «در رابطه با اقتصاد ایران هر سه راهکار باید دنبال شود یعنی ریاضت اقتصادی، تولید ثروت و استفاده از منابع سرمایه‌گذاری خارجی؛ در غیر این صورت هر اقدامی نتیجه‌ای جز افزایش نقدینگی و مرگ زودرس اقتصادی نخواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار