دبیرکل حزب ایران قوی در گفت‌وگو با پانا به‌مناسبت یک‌سالگی دولت تشریح کرد؛

‌آنچه بودند، آنچه هستند

تهران (پانا) - دبیرکل حزب ایران قوی در سال‌روز آغاز به کار دولت سیزدهم به مقایسه بخشی از عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف دیپلماسی، اقتصادی و مدیریت کرونا در قیاس با عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت.

کد مطلب: ۱۳۰۱۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
‌آنچه بودند، آنچه هستند

خشایار نادی در گفت‌وگو با پانا به مناسبت یک‌سالگی آغاز به‌کار دولت سیزدهم، اظهار داشت‌: «با روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم شاهد اتفاقات خوبی بودیم و مهم‌ترین آن کاهش فاصله بین دولت و مردم بود. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فاصله‌ای بین دولت و مردم ایجاد شده و یک حالت ارباب رعیتی به وجود آمده بود. ژنرال‌ها بر وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها حاکم شده بودند اما با روی کارآمدن دولت خدمت‌گذار و رئیسی که خود را خادم مردم می‌داند، آن فاصله بین مردم و مسئولان تا حدود زیادی از بین رفت.»

وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور قبلی و وزرای دولت‌های قبل آن‌چنان که باید و شاید نتوانسته بودند با مردم ارتباط بگیرند و ارتباط صمیمانه‌ای با مردم نداشتند. با آمدن کرونا هم که بدتر، از دفترشان خارج نشدند و به میان مردم نرفتند. همیشه از دور و تلویزیونی و یا پشت ماشین ارزیابی می‌کردند که حال مردم خوب است. ایشان نتوانست حال مردم را درک و مشکلات آن‌ها را حل کند. این فاصله بین دولت و مردم به‌ویژه نسبت به قشر محروم و آسیب‌پذیر بسیار زیاد شده بود.»

این فعال سیاسی اضافه کرد: «‌با روی کارآمدن دولت مردمی ارتباطات، زنده و برقرار شد و صمیمیت بین دولت و مردم شکل گرفت. رئیس دولت مردمی در شرایط بحرانی و غیربحرانی در بین مردم حاضر می‌شود، به مناطق کم‌برخوردار و محروم سفر می‌کند، با معلمان، کارگران و ... دیدار و از نزدیک پیگیر مشکلات مردم است. این رویکرد و ارتباط با مردم اگر بیشتر شود به اعتقاد من خیلی از مشکلات حل خواهد شد. اعتماد از بین رفته مردم و دولت که باعث و بانی آن رئیس وقت دولت قبل بود، دوباره اصلاح خواهد شد و بازخواهد گشت و مردم قطعا از دولت و مسئولان حمایت خواهند کرد و دولت نیز در تصمیمات خود موفق خواهد بود.»

دبیرکل حزب ایران قوی گفت: «در دولت یازدهم و دوازدهم به‌ویژه دوازدهم، دولتمردان و مسئولان اقتصادی آن دولت عملا برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه‌ای نداشتند. همه امور کشور را به برجام ربط دادند و در نهایت هم از برجام نتیجه‌ای حاصل نشد. قیمت مسکن در دولت دوازدهم تا ۱۰ برابر افزایش یافت. قیمت دلار به شدت افزایش یافت. مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند و آسیب زیادی به مردم زده و اتفاقات ناگواری را در بورس رقم زدند. در بخش دیپلماسی نیز مسئولان این حوزه اعتقادی به ارتباط با همسایگان نداشتند و اولویت را کشورهای غربی قرار داده بودند. در دولت قبل ارتباط ما با همسایگان به پایین‌ترین سطح خود رسید. در نهایت هم با دلبستن به کدخدا، به جایی نرسیدند. در مدیریت کرونا هم وزارت بهداشت دولت قبل مدیریت ضعیفی داشت، هر روز بحران داشتیم. مدیریت‌شان میدانی نبود. بخش‌های مختلف با هم ارتباطی نداشتند و باعث و بانی فوت بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان شدند. یک روز بازار را تعطیل می‌کردند، یک روز دانشگاه، یک روز مدارس و ... . در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ورزشی هم دستاورد چندانی نداشتند، نه استادیوم ساختند، نه جایگاه ورزش ایران را در سطح بین‌المللی ارتقا دادند. مسئولان دولت قبل مشورت‌پذیر هم نبودند.»

نادی در این باره گفت: «با عملکرد ضعیف دولت قبل در حوزه صادرات محصولات مختلف به‌ویژه فرش و کشاورزی بسیاری از بازارها را از دست دادیم. در حوزه گردشگری نتوانستند نظر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جلب کنند. هر روز و هر شب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مردم شاهد یک بحران بودند. اما با آمدن دولت سیزدهم در حوزه‌های اقتصادی، مسکن، ارز و دیپلماسی و ... آرامش و پیشرفت قابل توجهی آن هم فقط در یکسال حاصل شد. دولت سیزدهم در حال ساخت ۴ میلیون مسکن است. ارز را به تعادل رسانده است. خودروهای بی‌کیفیت را از چرخه خارج کرده است، وضعیت این بازار را به تعادل رسانده و به دنبال ارتقای کیفیت خودرو و تولید خودروهای باکیفیت و اقتصادی هستند. بورس را به مدیران کاربلد سپردند تا یک تعادلی پیدا کند. اولویت دیپلماسی را بهبود روابط با همسایگان تعیین کردند به‌طوری که کشورهای کویت و امارات نیز در حال فرستادن سفیر به کشورمان هستند.»

دبیرکل حزب ایران قوی گفت: «بیماری منحوس کرونا را با واردات واکسن و تولید واکسن داخلی مدیریت کرد، آمار مرگ و میرها را به صفر رساند و یکی از حوزه‌های موفقیت دولت نیز همین موضوع بوده است. مدارس و دانشگاه‌ها را فعال کرد، کسب و کار مردم را رونق بخشید و توانستند به محل کار خود برگردند.»

این فعال سیاسی تصریح کرد: «دولت سیزدهم آمده است تا با همتی انقلابی و جهادی هرآنچه را دولت‌های گذشته خراب کردند، از بین بردند، از نو بسازد و دستاوردهای بیشتری برای مردم داشته باشند و آنچه شایسته این مردم هست را فراهم کند. هنوز یکسال از آغاز به‌کار دولت سپری شده است.»

وی در این باره تصریح کرد: «دولت‌ سیزدهم دنبال این بود که عدالت و برابری بین تمام مردم ایجاد شود، این دولت سعی دارد از تولید مسکن حمایت کند تا قشر آسیب‌پذیر جامعه صاحب مسکن شوند. این گام را تازه برداشته و در ابتدای کار است. یک جراحی بزرگ اقتصادی در حوزه یارانه‌ها را استارت زد چون برخلاف دولت قبل معتقد بود که باید یارانه عادلانه به مردم پرداخت شود. دولت قبل می‌گفت این یارانه صدقه است و ما کاری می‌کنیم که مردم نیازی به این صدقه نداشته باشند، اما حرف و عمل‌شان یکی نبود. تجزیه و تحلیل‌شان اشتباه بود. دولت سیزدهم اما این عدالت را برقرار کرد و تاکید کرد که یارانه حق مردم است و باید به آن‌ها پرداخت شود. دولت سیزدهم در این مسیر تا حدودی موفق بوده است که البته نیاز به کار بیشتری دارد.»

دبیرکل حزب ایران قوی تاکید کرد: «ارتباطی که دولت با مردم ایجاد کرده و اعتمادی که کسب کرده است یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم بوده است. دولت با جلوگیری از پاشیدن ارز رانتی و فسادآور ۴۲۰۰ تومانی، اقدام بسیار مثبتی انجام داد. این جراحی هنوز نواقصی دارد که باید به طور کامل اجرا شود، دولت نباید در این زمینه عقب‌نشینی کند. البته نباید به مردم فشار وارد شود و در تنگنا قرار نگیرند، هزینه‌ها که افزایش پیدا می‌کند باید یارانه واقعی هم به مردم داده شود.»

وی گفت : «پیشنهاد می‌کنم که دولت یک جراحی ‌دیگر نیز در بخش مدیران کارنابلد، غیرجهادی و مدیرانی که مردمی نیستند نیز انجام دهند. باید مدیرانی که میدانی نیستند، به مردم پاسخگو نیستند، در اتاق‌های‌شان به روی مردم باز نیست و اعتقادی به کار جهادی ندارند باید تغییر کنند و نیروهای جهادی، تازه‌نفس و نخبه در بخش بانوان و آقایان جایگزین شوند.»

نادی افزود: «به نظر من دولت در شعارهایی که از ابتدای کار خود مطرح کرده است تا حدودی موفق بوده است، هرچند هنوز در ابتدای کار است و نیاز به زمان بیشتری دارد. اما دولت نیاز به تحرک بیشتر، فعالیت بیشتر و کار جهادی و میدانی عمل کردن دارد. مدیران باید چند شیفته کار کنند تا بتوانند مشکلات مردم و مشکلات کشور را حل کند. برای اینکه دولت به آن وعده‌هایی که داده بود عمل کند و برسد هنوز جای کار دارد و باید بیشتر تلاش کند.»

دبیرکل حزب ایران قوی خاطرنشان کرد: «یکی از زمینه‌های موفقیت دولت این است که مسئولان همیشه در دسترس مردم باشند. با مردم صادق باشند. اگر جایی هم مشکلی وجود دارد به مردم توضیح دهند. مردم را در جریان امور بگذارند. در این صورت مردم نیز حمایت خواهند کرد. پنهان‌کاری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی از مشکلات اساسی به شمار می‌رفت، به مردم اعتمادی نداشتند، مردم را امین خود نمی‌دانستند. خوشبختانه این اعتماد تا حدودی بهبود پیدا کرده و برای بهتر شدن نیاز به کار بیشتری است. مردم باید احساس کنند که مسئولان از خودشان هستند.»

وی در پایان گفت: «امیدوارم دولت و رییس دولت و همکاران رییس‌جمهور در این مسیر موفق باشند و به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم به طور ویژه‌تر از مردم در حوزه کالاهای اساسی، درمان و بیمه و ... حمایت کنند. به نیروهای جوان، زنان، ولایی و انقلابی اعتماد کنند و آن‌ها را پای کار بیاورند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار