بن، شهرستانی زیبا با جاذبه‌های دیدنی فراوان

بن (پانا) - شهرستان بن با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان، یکی از مراکز مهم توریستی کشور محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
بن، شهرستانی زیبا با جاذبه‌های دیدنی فراوان

شهر بن به دلیل مجاورت با آبگیر زیبای گرداب، رودخانه و سد زاینده‌رود از مراکز مهم توریستی استان و ایران است.

ساکنین محلی شهرستان بن معتقد هستند با توجه به اینکه این منطقه در گذشته از نظر موقعیت جغرافیائی در محدوده‌ای بین حوزه نفوذ خوانین بختیاری و خوانین اصفهان بوده‌است به «بین» معروف بوده‌است که به مرور به «بِن» تغییر شکل داده‌است.

مردم شهر بن مانند قسمت کمی از بخش چهار محال از استان چهار محال و بختیاری به زبان ترکی تکلم می‌کنند، برخلاف مردم شهرها و روستاهای مجاور که لهجه ترکی‌شان بیشتر به لهجه ترکی قشقایی شباهت دارد.

در این شهرستان اشتغال در صنعت، باغداری و دامپروری رواج دارد، اراضی و باغات دشت بن که یکی از بزرگترین دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری است.

مصنوعات خاتم کاری شده و گلبندی خاتم صنایع دستی رایج در این شهرستان است.کارخانه گازکربنیک بن یکی از نقاط مهم گازکربنیک ایران محسوب می‌شود. بن شهر زادگاه میرزا حبیب دستان اصفهانی، نخستین گردآورنده دستور زبان فارسی، روشنفکر، شاعر و مترجم ایرانی (۹۳-۱۸۳۵ میلادی) است.

شهرستان بن،جاذبه های فراوانی دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

گرداب بن

چشمه سار زلال و بی پیرایه گرداب بِن در کوه پایه کوه افغان بن ،دریاچه ای با وسعت تقریبی 38 هزار مترمربع و عمق متوسط 10 متر است که همیشه پذیرای گردشگران است.

برخی از گردشگران در گرداب به کوه نوردی و برخی دیگر به قایق سواری می‌پردازند.

پل الله یار بن

پل تاریخی «حاج الله یار» در مرکز شهرستان بن قرار دارد،

این پل توسط شخصی به نام حاج الله یار ساخته شده است.

امامزاده محمد روستای بارده

بقعه با شکوه این امامزاده در کنار روستای بارده از توابع شهرستان بن، در ۵۳ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده و چشم‌انداز آن فوق‌العاده زیبا و دیدنی است.اصل بقعه متعلق به دوره صفویه است و دارای امکاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب آشامیدنی، پارکینگ، سکوی نشیمن، آلاچیق و … است.

.بنای امامزاده بابا پیر احمد بن متعلق به دوران قاجار است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر بن، ۳۷ کیلومتری شهرکرد و در کنار رودخانه زاینده‌رود واقع شده است.

گنبد این بنا از نوع گنبدهای دوپوش است که به صورت رک ساخته شده و نقاشی‌های مذهبی فضای درونی آن را پوشش می‌دهد، از دیگر متعلقات این بنا می‌توان به ایوان، ضریح و صحن اشاره کرد.

امامزاده محمد روستای بارده

منطقه ییلاقی روستای شیخ شبان(امامزاده سید بهاءالدین محمد)

حرم مطهر حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) در روستای شیخ شبان از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 39 کیلومتری شمال غربی مرکز استان ( شهرکرد ) و در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده ‌رود واقع شده است.

حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) از فرزندان حضرت حمزه بن‌موسی بن‌ جعفر الکاظم (ع) است که در دره‌ای زیبا در جنوب غربی این روستا در دهانه کوه بلند و سرسبزی که به نام همین امامزاده مزین است ، مدفون گشته و خاک این روستا را به گنج وجود نازنین خویش کیمیا نموده و افتخار میهمان‌نوازی و خدمت به وجود شریفش را به ساداتی از سلاله خود بزرگوارش در این مرز و بوم ارزانی داشته است.

صنایع دستی، خاتم کاری

تزئین سطوح چوبی مانند قاب عکس و تابلو، جعبه دستمال کاغذی و قلمدان و … با استفاده از مواد اولیه گوناگون نظیر فلز، چوب‌های رنگی و استخوان را خاتم‌کاری می‌نامند.

بافته‌های داری و زیراندازها یکی از گروه‌های صنایع دستی را تشکیل می‌دهند که قدمت بسیار طولانی در این شهرستان داشته و نقش بسیار مهمی در این منطقه ایفا می‌کند.

بن، زادگاه میرزا حبیب دستان بنی معروف به میرزا حبیب اصفهانی است. وی خطاط، نویسنده و مترجم بزرگی در عصر خویش بود و نخستین دستور زبان فارسی را به رشته تحریر درآورد.

شهرک توریستی گردشگری شیدا

باغ شهر شیدا در ۹۳ هکتار و کل مساحت شهرک توریستی شیدا ۳۱۴ هکتار است.منطقه نمونه گردشگری شیدا در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده شهرک شیدا در محدوده شهرستان بن و حاشیه زاینده رود احداث می شود و در آن امکانات و فضاهای تفریحی، اقامتی، فضای سبز، ویلا و امکانات اقامت گردشگران داخلی و خارجی مهیا می شود.

ورزشی،گردشگری

پیست اسکی بارده در نزدیکی روستای بارده، حدود ۴۳ کیلومتری شمال غرب شهرکرد و پنج کیلومتری جنوب شرق روستای بارده واقع شده و در دامنه‌های شمالی کوه نسارتنگ واقع در جنوب غربی روستای بارده و در یک کیلومتری جنوب جاده آسفالته ارتباطی روستاهای منطقه قرار گرفته که در سال ۸۳ به بهره‌برداری رسید.

دسترسی آسان و نزدیک به مرکز استان از ویژگی‌های این پیست است.

از مهمترین سوغات محلی این شهرستان می توان به انواع لبنیات، محصولات کشاورزی، محصولات باغی و عسل اشاره کرد.

خبرنگار پانا: فاطمه آقابابایی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار