قلعه بارده یک اثر باستانی در شهرستان بن

قلعه بارده،تنها قلعه از خوانین ایل چهارلنگ است

بن(پانا)_قلعه بارده، تنها قلعه بازمانده از خوانین ایل چهارلنگ است که در استان چهارمحال و بختیاری به جای مانده است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
قلعه بارده یک اثر باستانی در شهرستان بن

این قلعه ی تاریخی در حدود سال ۱۲۷۸هجری قمری توسط دو برادر به نام های محمد حسن خان و داراب خان فرزندان چراغعلی خان از سران ایل چهارلنگ طایفه محمد صالح ساخته شده است.

برخلاف اکثر بناهای تاریخی، زندگی در قلعه تاریخی بارده همچنان جاری است و نوادگان و نتیجه های داراب خان و محمد حسن خان همچنان در این بنا زندگی می کنند. و این بنا پذیرای علاقمندان و گردشگرانی است که قصد بازدید از قلعه را دارند.

این قلعه ای تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مصالح به کار رفته در این بنا خشت، آجر و سنگ و نمای بیرونی قلعه سنگی است. سقف زیر زمین و اصطبل و سر طویله با طاق ضربی و سقف اطاق های نشیمن با تیر چوبی پوشیده شده اند.

معماران قلعه بارده، استاد اسماعیل ترکان بنا و برادرش استاد محمد علی معمار اصفهانی بوده اند که قلعه سردار شجاع الملک در روستای بلومیر از توابع فریدن هم به وسیله آن ها با گچبری بسیار فاخری ساخته شده است. این معماران از نوادگان استاد علی اکبر اصفهانی بودند که مسجد شاه اصفهان بنا کرد.

قلعه بارده با داشتن بافت معماری خاص و شرایط ویژه مطلوب جذب گردشگر داخلی و خارجی با هشت هزار متر مربع زیر بنا هم اینک در انتظار تامین اعتبار و مرمت است.

موقعیت مکانی قلعه این گونه است که از سمت شرق دارای شیب زیادی با طول۴٠متر تا کف دره ی ابتدای روستا و از سه جهت دیگر قابل دسترسی است.

خبرنگار دانش آموز پانا: الناز امانی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار