کوهرنگ، شهرستانی که به سرزمین چهارفصل معروف است

کوهرنگ (پانا) - شهرستان کوهرنگ در فاصله ۹۱ کیلومتری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که بدلیل جاذبه‌های گردشگری و طبیعی که در فصول مختلف سال دارد به سرزمین چهارفصل معروف است و یکی از قطب‌های گردشگری کشور به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۲۹۱۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
کوهرنگ، شهرستانی که به سرزمین چهارفصل معروف است

یکی از عواملی که این شهرستان را به یک شهرستان توریستی تبدیل کرده است،وجود منابع آبی از جمله آبشار ها و چشمه هایی است که در این شهرستان قرار دارد. وجود این چشمه سارها به طبیعت شهرستان،جلوه های بصری زیبایی را بخشیده است.

شهرستان کوهرنگ در فصل تابستان به دلیل جاذبه های دیدنی و آب و هوای مساعدی که دارد؛گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می کند. که در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه ها در فصل تابستان می پردازیم.

ماسوله زاگرس

روستای سر آقا سید یکی از روستا های قدیمی و کوهستانی شهرستان کوهرنگ است که قدمتی طولانی دارد. مردم این روستا همگی از ایل بختیاری هستند که اکثرا به پیشه نیاکان خود یعنی کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

در این روستا،امامزاده ای به نام «آقا سید عیسی» وجود دارد که مردم بختیاری از زمان قدیم برای زیارت این امامزاده به اینجا می آمدند و به مرور زمان این روستا را "سر آقا سید" نام گذاری کردند.

روستای سر آقا سید به دلیل تشابه عمیقی که به روستای ماسوله در گیلان دارد به ماسوله زاگرس شهره است. ماسوله زاگرس بر خلاف ماسوله گیلان از امکانات رفاهی مجهزی برخوردار نیست و آنچه این روستا را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است. معماری پلکانی این روستا و طبیعت گیاهی و جانوری اطراف آن است. خانه های روستای سر آقا سید همگی از خشت ساخته شده اند و بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند و اثر چندانی از معماری های مدرن امروزی در این روستا به چشم نمی خورد.

آبشار تونل کوهرنگ

آبشار تونل کوهرنگ یکی دیگر از جاذبه های شهرستان کوهرنگ است که ایده تاسیس آن و اولین اقدام برای ساخت آن به دوران ساسانیان برمی گردد.

این آبشار در نزدیکی شهر چلگرد قرار دارد که زیبایی خاصی را در این شهرستان خلق کرده . در نزدیکی این آبشار واحد های اقامتی مختلفی از جمله هتل کوهرنگ برای استراحت و اقامت گردشگران و مسافران فراهم شده است.

در نزدیکی آبشار تونل کوهرنگ،پیست اسکی این شهرستان واقع شده . به همین دلیل از این آبشار علاوه بر فصل تابستان در فصول دیگر سال به ویژه فصل زمستان نیز می توان دیدن کرد.

آبشار شیخ علی خان

از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به آبشار شیخ علی خان اشاره کرد که در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده. آب زلال و گوارای این آبشار و صدای گوش نواز آن،این منطقه را به نگینی زیبا در شهرستان کوهرنگ تبدیل کرده است.

چشمه دیمه

چشمه دیمه یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهرستان کوهرنگ است که به دلیل داشتن آب معدنی گوارا و فضای سبز طبیعی اطراف خود،هرساله گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به سمت خود می کشاند.

چشمه دیمه، گوارا ترین آب جهان را دارد که آب این چشمه علاوه بر اینکه گنجینه ای از خواص را در خود جای داده برای کارخانه تولید آب معدنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در اطراف این چشمه برای رفاه حال مسافران و گردشگران امکانات رفاهی مختلفی از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی ،سکوی نشیمن و ..... فراهم شده است.

طبیعت گیاهی سرسبز حومه چشمه و وجود سیاه چادر های عشایر بختیاری، زیبایی این چشمه و این منطقه را دو چندان کرده است.

صنایع دستی و سوغات شهرستان

قالی،گلیم،جاجیم،لباس محلی و ... از جمله صنایع دستی شهرستان کوهرنگ می باشند که حاصل دست رنج بانوان هنرمند این شهرستان هستند.

همچنین از سوغات این شهرستان علاوه بر گیاهان خوراکی و دارویی، لبنیات و فرآورده های حاصل از آن همچون دوغ،کشک،قارا و... می توان به عسل کوهی این شهرستان که خواص بسیار مفیدی دارد نیز اشاره کرد.

جاذبه های ذکر شده تنها گوشه ای از زیبایی این شهرستان است. چرا که این شهرستان در همه فصول سال با جاذبه های منحصر به فردی که دارد آماده پذیرایی از گردشگران است.

دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار