پانا بررسی کرد؛

‌سیاست مدیریت شهری برای ساماندهی کودکان کار

تهران (پانا) - معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت که درخصوص ساماندهی کودکان کار مبنا قانون است و قانون هر گونه کار کودکان تا 15 سالگی را ممنوع کرده است.

کد مطلب: ۱۲۸۹۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
‌سیاست مدیریت شهری برای ساماندهی کودکان کار

قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران به تازگی ماموریت تازه‌ای برای خود تعریف کرده و به حوزه کودکان کار ورود کرده است. مدتی پیش، مدیرعامل سازمان رفاه و مشارکت‎‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد که شهرداری بنا دارد تا در حوزه کودکان کار، اقدامات موثری انجام دهد. اقدامات سازمان‌های مربوطه در سال‌های اخیر برای مبارزه با کار کودکان در سال‌های اخیر فقط به اقدامات ضربتی و جمع‌آوری‌های سلبی محدود شد. مدتی پیش هم خبرهایی درباره ضرورت کارآفرینی کودکان کار مطرح شده بود، موضوعی که نگرانی فعالان حقوق کودک را از عادی‌سازی و رسمی‌سازی کار کودکان در پی داشت.

احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفته بود که باید به عنوان متولیان و مسئولان امر، یک بار دیگر مفهوم کودک کار را تعریف کنیم. چه بسا که در دهه ۶۰ نیز تعداد زیادی از کودکان به خانواده‌های خود در تامین مخارج زندگی و امرار معاش کمک می‌کردند اما هیچ وقت اسم کودک کار روی آن‌ها نمی‌گذاشتند. کودکان کار بچه‌هایی هستند که برای کمک به خانواده‌های خود به صورت موقت یا دائم مشغول به کار هستند، در تمام کلانشهرهای کشور این کودکان مشغول به کار هستند و جزئی از جامعه ما محسوب می‌شوند. ما باید به این افراد القاء کنیم که با تلاش و کوشش خودشان می‌توانند یک دانشمند، عالم، استاد دانشگاه یا پزشک شوند، کار کردن آنها نباید مانعی بر سر راه تحقق آرزوهای آن‌ها باشد.

اما محمدامین توکلی‌زاده، معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این رابطه به پانا می‌گوید:‌ «بحث دیدگاه نیست. موظف هستیم بر اساس قانون رفتار کنیم. قانون، کار را برای کودک تا سن 15 سالگی منع کرده است و چیزی به عنوان کار کودک تا 15 سالگی نداریم و اینکه چه دیدگاه‌هایی در این رابطه وجود دارد با احترام به آن‌ها اما ملاک ما قانون است.»

وی درخصوص اینکه برخی مسئولان شهرداری تهران در اظهار نظرهایشان کار کودک را به رسمیت شناخته‌اند هم توضیح می‌دهد: «من تا به حال چنین موضوعی را مطرح نکرده‌ام.»

معاون شهردار تهران درخصوص گلایه برخی گروه‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و تعطیلی برخی از آن‌ها هم می‌گوید: «هیچ کدام از سازمان‌های مردم نهادی که با ما همکاری و ما را کمک می‌کردند، تعطیل نشده‌اند و از حمایت‌های لازم برخوردار هستند.»

وی ادامه می‌دهد: «اختلاف نظر بر روی عملکردها وجود دارد. ممکن است یک عضو شورای شهر عملکرد معاونت اجتماعی را قوی بداند و دیگری ضعیف. قضاوت‌های مختلفی وجود دارد، درخصوص عملکرد ان‌جی‌او‌ها هم ممکن است برخی بگویند عملکرد خوبی دارد و از نظر ما ضعف‌هایی داشته باشد و تذکر و درخواست اصلاح هم داشته باشیم. باید قواعد و مقررات رعایت شود و درصورت بی‌توجهی ممکن است نحوه برخوردمان هم تغییر کند.»

توکلی‌زاده همچنین درخصوص برنامه‌های نشاط آور شهرداری هم توضیح می‌دهد:‌ «بنای ما از همان روز اول فعال‌کردن سامانه‌های نشاط بود، برای ایام نوروز نوروزگاه‌های مختلفی را فعال کردیم و کارناوال‌های شادی برپا شد و سامانه‌های نشاط ما از عید بعثت تا عید نوروز فعال بودند و پویش لبخند بسازیم را ایجاد کردیم و رخدادهای نشاط آور در شهر تعطیل نشد و تداوم پیدا کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار