افتتاح 3 مرکز یاورشهر جدید در تهران

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام آغاز به‌کار سه مرکز یاورشهر جدید در شهر تهران از افزایش ظرفیت این مراکز پذیرش معتادان متجاهر تا ۵ هزار نفر خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 3 مرکز یاورشهر جدید در تهران

محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: بر اساس بررسی هایی که از ابتدای تشکیل قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران صورت گرفت موضوع معتادان متجاهر و منع پذیرشی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شهر بود که هم سر ریز بسیاری مشکلات دیگر و هم عامل مشکلات دیگری در حوزه اجتماعی و فرهنگی بود که البته مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته بود؛ بی توجهی برای درمان و نگهداری این گروه از معتادان در طول سال‌های گذشته، باعث پیچیده‌تر شدن رفع این معضل در تهران شده بود. هر روز چهره پایتخت با جولان گسترده این معتادان در ملاء عام، خراب‌تر می‌شد.

وی افزود: ورود متفاوت شهرداری تهران و همکاری نهادهای مختلف در این زمینه سبب شد ظرفیت جدیدی برای مواجهه درست با این چالش ایجاد شود، چرا که معتادان منع پذیرش به دلیل داشتن زخم باز و کبر یا صغر سنی و ابتلا به برخی بیماری ها عملا امکان پذیرش در مراکز دیگر را نداشتند و این گره کور بایستی با یک کار دقیق و تیمی باز می شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: از زمان شکل‌گیری قرارگاه اجتماعی تا امروز ۶ مرکز یاورشهر توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده و امروز هم ۳ مرکز جدید به مدار خدمت رسانی وارد می‌شود که اختصاص به معتادان متجاهر با شرایط خاص دارد و بخش زیادی از جامعه هدف را مورد پوشش قرار می‌دهد. امروز شاهد افتتاح مراکز یاورشهر ۷، ۸ و ۹ خواهیم بود که به ظرفیت های قبلی اضافه خواهند شد تا ظرفیت لازم برای تمام معتادان متجاهر منع پذیرشی در تهران ایجاد شود.

توکلی زاده ادامه داد: مرکز یاورشهر ۷ مخصوص معتادان متجاهر معلول و کم توان جسمی به استعداد پذیرش ۱۰۰ نفر، مرکز یاورشهر ۸ که ویژه بانوان اعصاب و روان به استعداد ۱۵۰ نفر و مرکز یاورشهر ۹ که هم اکنون در آن حاضر هستیم در فاز اول ظرفیت پذیرش ۱۵۰۰ نفر را دارد و با تکمیل فاز دوم آن تا پایان سال جاری این ظرفیت به ۲۵۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده در مجموع مراکز یاورشهر تاکنون ۵ هزار نفر است که تا پایان سال جاری و البته در صورت نیاز و ضرورت امکان افزایش ظرفیت تا ۷۵۰۰ نفر وجود دارد، تاکید کرد: رفتار گروهی و فرهنگ کار جمعی در قرارگاه آسیب‌های اجتماعی به مدل جدیدی برای رفع آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور تبدیل شده است و البته جا برای کار مضاعف و بیشتر از این ها هم وجود دارد و ما این مسیر را برای رسیدن به نتایج بهتر و بیشتر با قدرت ادامه خواهیم داد.

احمد احمدی صدر؛مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری در راستای کمک به سامان دهی معتادان متجاهر ورود کرده است تا طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر که تهران به ۹۰۰۰ ظرفیت نگهداری معتادان نیاز داشته و ۱۴ نهاد وظیفه تامین این ظرفیت ها را برعهده دارند؛ بخش قابل توجهی از این کمبود را جبران کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تامین بیش از ۵۰ درصد این کمبود را برعهده گرفته است، افزود: در واقع شهرداری تهران موظف شد تا ۵۰۰۰ ظرفیت در شهر تهران ایجاد کند که با افتتاح ۳ مرکز در روز شنبه به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل خواهد کرد.

ادامه داد: تاکنون یاورشهرهای ۱ تا ۶ را افتتاح کرده ایم و روز شنبه - ۱۶مهر۱۴۰۱- هفته پیش رو نیز یاورشهر ۷ ویژه معلولان، یاور شهر ۸ ویژه زنان اعصاب و روان و بیماران خاص و یاور شهر ۹ به عنوان بزرگترین مجتمع تربیتی آموزشی و درمانی شهر تهران افتتاح می شود.

وی تاکید کرد: شعار ما این است که مراکز یاور شهر، ،یاری گر مددجویان کلانشهر تهران خواهد بود.

احمدی صدر با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری به تعهدات خود در تامین ظرفیت های مورد نیاز عمل کرده است؛ یادآور شد: همچنین کار بزرگی که مدیریت شهری در این زمینه انجام داده، ساماندهی معتادان منع پذیرشی است که تا قبل از این کسی آنها را قبول نمی کرد. این در حالی است که اکنون بیش از ۷۰ درصد مراکز ما به این افراد اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه های تربیتی، آموزشی و درمانی در قالب ۹ گام برای این افراد در نظر گرفته شده که در گذشته این برنامه ها اجرا نمی شد؛ تاکید کرد: ۹ گام برنامه تربیتی، آموزشی و درمانی شهرداری تهران به این صورت است که بعد از جذب ، غربالگری و پذیرش این افراد در مراکز یاورشهر؛ در گام نخست سم زدایی و گام دوم ایجاد انگیزه و نشاط اجرا می شود تا به خودباوری برسند. گام سوم ورود به بحث اشتغال و کارآفرینی آنهاست. گام چهارم حمایت از خانواده این افراد است. گام پنجم معنویت درمانی است، گام ششم بازگشت به خانواده، گام هفتم بازگشت به جامعه و گام هشتم نیز بازآفرینی اجتماعی این افراد است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: گام نهم مراقبت های پس از خروج و صیانت از این افراد است. در واقع مددجویان بعد از بهبود و خارج شدن از این مراکز رها نمی شوند و یک پروژه صیانت از این افراد اجرا می شود تا خودشان را در جامعه بشناسند و دوباره به سمت اعتیاد باز نگردند.

وی با تاکید بر اینکه این ۹ گام با قدرت در مراکز یاورشهر اجرا می شود، افزود: در گذشته بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۲ تا ۳ درصد از این افراد درمان نمی شوند و دوباره به سمت اعتیاد باز می گردند اما ما برنامه داریم این درصد را بالاتر ببریم.

احمدی صدر ادامه داد: هرچه قدر مرحله اجتماعی شدن این افراد و عدم بازگشت به سمت اعتیاد را در این افراد افزایش دهیم اتفاقات خوبی در شهر تهران روی می دهد.

وی بیان کرد: ۳ یاور شهری که در روز شنبه افتتاح می شود شامل مجتمع‌های تربیتی، آموزشی و درمانی ۷ واقع در منطقه ۱۹ و یاور شهر ۸ در شرق و یاور شهر ۹ نیز در منطقه ۴ است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در انتها یادآور شد: تمامی یاورشهرها توسط شهرداری تهران اداره می شود تا پروسه ۹گام را به طور کامل اجرا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار