اسماعیلی: رابطه مردم و دولت در دولت قبل افت شدید پیدا کرد و تبدیل به تهدید شد

از اثر استاد حبیب صادقی که ۱۱۰ متر نقاشی است و موضوع آن از تاسیس ایران تا شهادت شهید قاسم سلیمانی است، رونمایی خواهد شد

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از سال 97 تا 1400 افت شدید رابطه مردم و دولت اتفاق افتاد. دولت گذشته یک دولت کم‌کار و کم‌تحرک بود و در آن پرونده‌های فساد گسترده‌ای ایجاد شد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: رابطه مردم و دولت در دولت قبل افت شدید پیدا کرد و تبدیل به تهدید شد

محمدمهدی اسماعیلی در همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت که صبح امروز در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهور برگزار شد، گفت: در مورد عنوان بحث این همایش باید چند نکته را به واسطه اینکه دولت جدید یک سال است که روی کار آمده، عرض کنم. ما در انتخابات 1400 یک وضعیت اقتصادی سیاسی را شاهد بودیم. اکنون نیاز است که در تبیین تکمیل و شکل‌گیری دولت جدید و خدمت به مردم و گسترش عدالت و تحول آن تلاش کنیم. بنده در همین دانشگاه تهران، تدریس و فعالیت مستمری را انجام داده‌ام که گزارشی از آن را ارائه می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال ۹۷ شاهد شکل‌گیری یک شکافی بین دولت و ملت بودیم. تقریبا تا سال ۱۴۰۰ شاهد افت شدید رابطه مردم و دولت بودیم که تهدیدی برای سرمایه اجتماعی کشور بود. از سال ۹۷ که بحران‌های اقتصادی شروع شد. این کاهش اعتماد مردم نسبت به دولت شروع شد. در سال ۹۸ نیز درباره این موضوع یک جلسه‌ای داشتیم و حتی همکاری از جریان اصلاحات بودند که او نیز تایید می‌کرد. دولت گذشته را یک دولت کم‌کار و کم‌تحرک می‌شناختند. پرونده‌های فساد گسترده‌ای که ایجاد شد.

اسماعیلی بیان کرد: در آن سال‌ها، سید‌ابراهیم رئیسی را در قوه قضائیه داشتیم. همان شیبی که در کاهش اعتماد مردم به دولت وجود داشت، شیبی برعکس نسبت به افزایش اعتماد مردم به قوه قضاییه ایجاد شد. این اعتماد مردمی نسبت به کشور ۵ تا ۷ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه شاهد دو فضای مختلف در سال‌های قبل در کشور بودیم، گفت: فضای تشدید بی‌اعتمادی و فضای افزایش اعتماد در دو قوه کشور را دیدیم که باعث شد نگران مشارکت مردمی در انتخابات باشیم. تبلیغات رسانه‌های معاند و خط دشمنان هم وجود داشت که می‌خواستند مشارکت مردمی زیر ۲۰ درصد باشد. اما با تمام این اتفاقات، رئیسی با فاصله زیادی اقبال مردمی داشت. نگرانی ما از عدم شرکت آیت الله رئیسی در انتخابات بود.

وی اظهار کرد: قطعاً رئیس‌‌جمهور وقت از مشکلات کشور خبردار بود، از اوراق سر رسید شده، لوایحی که تصویب می‌شد و مشکلات دیگر اقتصادی اطلاع داشتند. شرایط کشور برای همه مشهود بود. رئیسی با وجود همه این مشکلات وارد میدان شد و در انتخابات شرکت کرد. برای او و دولت سخت بود. قطعاً حذف اقلام اساسی و ارز ترجیحی تنش را ایجاد می‌کرد. او با شعار دولت مردمی وارد شد که همه این مشکلات را بررسی کرده بود.

وی در پاسخ به پرسش‌های مخاطبان عنوان کرد: مسأله قانون مالیات‌ها نیازمند اصلاح فنی است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفتیم که بحث مالیات سلبریتی‌ها در اینجا نیست. ایراد اینجا بود که جای این بحث در لایحه بودجه نیست‌. بنده معتقد بودیم که باید در قوانین مربوط به خودش اصلاح شود. وزارت ارشاد از سلبریتی‌ها در این زمینه حمایت نمی‌کند، آن‌ها نیز مانند دیگر اقشار هستند و باید مالیات بدهند. بنده وقتی در یک روستایی به خانه یک موسیقی‌دان اهل تسنن رفتم، از او تقدیر کردم یا در سفر دیگری، در یک مزرعه‌ای واقع در سردشت رفتم و از یک پیرمرد روستایی مسلط به شعر و ادبیات تقدیر کردم. هنرمند کسی نیست که در رسانه‌ها معرفی شده باشد. باید واقعا هنرمند باشد.

اسماعیلی همچنین خبر داد: قرار است از اثر استاد حبیب صادقی که ۱۱۰ متر نقاشی کرده است رونمایی کنیم. موضوع نقاشی او از تاسیس ایران تا شهادت شهید قاسم سلیمانی است. بنای رویکردی دولت این است که از هنرمندان واقعی حمایت کند نه صرفاً افراد معروف در رسانه‌ها.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار