عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در گفت گو با پانا:

ارز ترجیحی سبب تنبلی تولید در کشور شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم گفت هدف‌گذاری ارز ترجیحی این بود که این ارز در سفره مردم دیده شودو موجب کاهش قیمت‌ها شود که متاسفانه نه تنها به دست مردم نرسید بلکه انحراف های شدید و فراوانی را هم به وجود آورد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ارز ترجیحی سبب تنبلی تولید در کشور شد

علی حدادی ،نماینده مردم ساوجبلاغ و طالقان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه با انحصار در واردات شاهد هدر رفت ارز بودیم، ادامه داد: «رانت و فساد به‌وجود‌آمده در نتیجه تخصیص ارز ترجیحی برای عده‌ای بسیار خاص بود و آثاری برای مردم کف جامعه نداشت.»

دولت سیزدهم با اراده‌ای جدی برای جراحی اقتصادی و یا همان اصلاحات اقتصادی تصمیم به حذف این ارز و و خروج آن از دست واردکنندگان و پرداخت آن به مردم یعنی اخرین زنجیره عرضه و تقاضا گرفت و این کار را انجام داد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه افزود: «دولت سیزدهم با اراده‌ای جدی برای جراحی اقتصادی و یا همان اصلاحات اقتصادی تصمیم به حذف این ارز و و خروج آن از دست واردکنندگان و پرداخت آن به مردم یعنی آخرین زنجیره عرضه و تقاضا گرفت و این کار را انجام داد.»
وی خاطرنشان کرد: «حذف ارز 4200 اقدامی درست بود اما مجلس معتقد است که باید ابتدا زیرساخت‌های این مهم از قبل تعریف می‌کرد. بحث ساماندهی یارانه ها از جمله مواردی بود که باید قبل از اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها در مورد آن اصلاحات و تجدیدنظرهایی صورت می‌گرفت.»
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصریح کرد: «در دهک‌بندی‌های مردم برای دریافت یارانه نقدی نیز مشکلاتی وجود دارد و باید این دهک‌ها به درستی شناسایی شوند.»

انحراف صد درصدی در اهداف ارز ترجیحی
وی عنوان کرد: «هدررفت ارز ترجیحی میلیاردی بوده و فساد ناشی از این مساله هم درصد بالایی داشته است. این ارز قرار بود برای واردات کالاهای اساسی مردم استفاده شود تا هم مردم برای تامین کالا با مشکل مواجه نشوند و هم قیمت‌ها افزایش پیدا نکند که این اتفاق نیفتاد. یعنی نه تنها این کالاها به کشور وارد نشد، بلکه کالاهای غیر ضرور و لوکس را به کشور وارد کردند. یعنی اهداف ارز ترجیحی انحراف صددرصدی داشت.»
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: «در بحث حمایت از تولید داخلی و با توجه به اینکه حضرت امام خمینی هم در وصیت نامه سیاسی الهی خود اشاره و تأکید کردند که ما باید خودکفایی را به معنای واقعی مخصوصاً در بخش کشاورزی داشته باشیم، باید در بخش‌های مختلف حمایت همه‌جانبه را از تولید‌کننده در نظر بگیریم. باید محصولات مورد نیاز ما در داخل تولید و حتی زمینه صادرات آنها هم فراهم شود. مصداق بارز این مسئله بحث گندم است که با توجه به سرزمین پهناور و کشاورزی فراوان می‌توانیم به خودکفایی برسیم.»
این نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: «ارز ترجیحی علاوه بر فساد و رانت سبب تنبلی تولید در کشور شد. جراحی اقتصادی دولت نیز برای برطرف‌کردن این موارد بود اما نکته مورد تاکید اینکه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی باشد که مردم ضعیف جامعه آسیب نبیند و معیشت مردم اولویت اول و مهم ما باشد.»
نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی افزود: «باید پیشگیری و پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها انجام و برای مردم دلایل این موضوع به‌طور شفاف توضیح داده شود تا مردم در این راه همراهی بیشتری داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار