در راستای برپایی پایگاه تابستانی در مدارس و کانون ها عنوان شد:

اوقات فراغت از بسترهای مهم برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان بر اساس سند تحول بنیادین است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ اوقات فراغت در تابستان را از بسترهای مهم برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و فراگیران براساس شش ساحت سند تحول بنیادین دانست و یکی از اهداف برگزاری پایگاه های تابستانی را جلوگیری از اتلاف وقت دانش آموز در فضای بیکران مجازی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت از بسترهای مهم برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان بر اساس سند تحول بنیادین است

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با بیان اینکه فعالیت‌ های پرورشی، فرهنگی و تربیتی در فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌ آموزان باعث گرایش آن‌ها به فعالیت‌های مثبت و سازنده و ظهور استعدادهای نهان آنها می‌شود، در گفت و گو با پانا بیان کرد: «کار آموزش و پرورش آموختن هنر زندگی کردن است و این امر از لا به لای کتاب های درسی کمتر خارج می شود. باید این موضوع را در فعالیت های غیردرسی دنبال کنیم و اگر قرار است تربیت درست و همه جانبه داشته باشیم، اینها را نمی شود تنها در کلاس درس یافت و باید در غنی سازی اوقات فراغت دنبال کنیم. در همین راستا بر آن شدیم تا پایگاه تابستانی را با هدف شکوفایی استعداد دانش آموزان، در قالب برنامه های مختلف آموزشی و پرورشی اجرا کنیم. از مزایای پایگاه تابستانی این است که می توان از استعداد و پتانسیل دانش آموزان در فضای کاملاً ایمن و چهار چوب بندی شده در خصوص ارتقای مهارت‌ ها استفاده کرد و دانش آموزان تمام ساحتی که مد نظر سند تحول بنیادین است، تربیت کرد.»

وی با اشاره به اینکه پایگاه تابستانی برای اکثر رده‌ های سنی، با شعار «هر دانش‌آموز، نماد یک مهارت» برگزار می شود، گفت: «بخش بزرگی از رسالت آموزش و پرورش، زمینه سازی برای تعمیق باور های معنوی و اخلاقی، رشد و شکوفایی استعداد های دانش آموزان و همچنین ایجاد روحیه نشاط و شادابی در آنان است که پایگاه‌های تابستانی فرصت ارزشمندی جهت تحقق این امر مهم هستند. اوقات فراغت دانش آموزان در طول تعطیلات سه ماهه تابستان زمان بسیار خوبی است تا دانش آموزان در جهت شادابی جسمی، روحی و فکری خود و همچنین پیشرفت درسی، برنامه ریزی مناسب داشته باشند تا بتوانند از این فرصت به خوبی بهره مند شوند و مهارت های خود را ارتقا دهند.»

عدل لاله در ادامه گفت: «پرورش استعدادهای دانش آموزان و تأمین زیر ساخت های لازم برای رشد، کشف و شکوفایی استعدادهای آنها در زمینه‌ های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی، قرآنی و ... از جمله اهداف آموزش و پرورش است. بنابراین با ایجاد پایگاه های تابستانی برای برگزاری کلاس های تقویتی، پرورشی، کمک آموزشی و ...به صورت حضوری و در فضای مجازی، گامی مؤثر در جهت تحقق این اهداف و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برداشته می شود. برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان باید از نهایت ظرفیت کانون ها، مدارس، سالن های ورزشی و یا حتی مساجد استفاده شود و این مکان ها را به بستری برای راه اندازی کلاس های تابستانی تبدیل کنند.»

وی با اشاره به اهمیت کلاس های هنری تابستانی برای دانش آموزان گفت: «کلاس های هنری که در طول تابستان برای دانش آموزان برگزار می شوند همچون کلاس بافندگی، خیاطی، نقاشی، خطاطی، کار با چوب، خاتم کاری و ... ضمن اینکه خلاقیت و مهارت دانش آموزان در عرصه هنر را تقویت می کند، می تواند زمینه را برای بازار کار دانش آموزان در آینده فراهم سازد و دانش آموزان در آینده با استفاده از مهارت های هنری که در این کلاس ها فرا گرفتند، می توانند اقدام به راه اندازی کارگاه هنری و کار آفرینی کنند. ضمن اینکه به خودکفایی می رسند و برای خود درآمد کسب می کنند و این امر به اشتغال زایی در جامعه هم کمک می کند.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در ادامه ضمن اشاره به برگزاری کلاس سواد رسانه ای برای دانش آموزان و اولیای آنها عنوان کرد: «با توجه به اینکه امروز بخصوص از زمانی که آموزش مجازی شکل گرفت دسترسی دانش آموزان به فضای مجازی و رسانه ها افزایش یافته، لازم است تا در پایگاه های تابستانی، کلاس هایی را هم به آموزش سواد رسانه ای برای دانش آموزان و اولیا اختصاص دهند تا بتوانند از فضای مجازی و رسانه ها استفاده مفیدی داشته باشند و از خطرات فضای مجازی آگاه شوند. اخبار رسانه ها را تحلیل کنند و بدون آگاهی کامل از صحت یک خبر و پیام در فضای مجازی، به آن اعتماد نکنند و از این فضای به وجود آمده و رسانه ها، به عنوان راهی برای موفقیت و پیشرفت خود استفاده کنند.»

وی با تأکید بر اینکه اوقات فراغت نقش بسزایی در پرورش و رشد ابعاد مختلف شخصیت دانش‌آموزان و شناسایی، هدایت و شکوفایی استعدادها و ابعاد شخصیتی آنان دارد، خاطر نشان کرد: «کانون‌های فرهنگی تربیتی، پایگاهی مهم در بارور سازی و کشف توانمندی‌ های دانش‌ آموزان و مدارس هستند. وجود این مراکز برای دانش‌ آموزان نیازی انکارناپذیر در تقویت بنیان هویت فرهنگی، دینی و ملی و آشنایی دانش‌آموزان با ارزش‌ها و زمینه ارتباط صمیمی و معاشرت اجتماعی سازنده دانش‌آموزان و همچنین بازویی توانمند برای فعالیت‌های آموزشی است. از آنجا که اوقات فراغت نقش بسزایی در پرورش و رشد ابعاد مختلف شخصیت دانش‌آموزان و شناسایی، هدایت و شکوفایی استعداد ها و ابعاد شخصیتی آنان دارد، لازم است با برنامه‌ ریزی دقیق منطبق بر ساحت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در غنی‌ سازی هر چه بیشتر پایگاه‌ های اوقات فراغت کانون و مدارس کوشا باشیم.»

عدل لاله افزود: «امروزه دانش آموزان باید بعد از فراغت از تحصیل، یک مهارت را یاد بگیرند. کار فنی‌ و حرفه ای باید پر رنگ تر شود و هر دانش آموز در پایان برنامه های اوقات فراغت، یک مهارت را بیاموزد.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در پایان ضمن بیان اینکه ضرورت ترغیب نوجوانان و جوانان به کسب مهارت‌ آموزی در برنامه‌ های اوقات فراغت بسیار مهم است، اذعان کرد: «تعطیلات تابستان برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم زمان طلایی است. با توجه به رقابت سنگینی که بین دانش آموزان برای کنکور وجود دارد، تعطیلات تابستان برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم و همچنین دانش آموزانی که تازه می خواهند وارد این مقطع شوند، به عنوان زمان طلایی تلقی می شود. زیرا آنها می توانند در این مدت با کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی مجرب، برنامه ریزی صحیح داشته باشند‌. دروس سال آینده را پیش خوانی کنند و از برنامه های کمک آموزشی استفاده کنند.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار