در بازدید از جشنواره جابربن حیان دبستان امام سجاد منطقه ۱۴ عنوان شد:
هدف از برگزاری طرح جابر بن حیان، ایجاد زمینه مناسب کارآفرینی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است
تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، فلسفه طرح جابربن حیان را، تغییر مفهوم یادگیری از کسب دانش به ساخت دانش برشمرد و هدف از برگزاری طرح جابربن حیان را، شناسایی، تقویت استعدادهای فردی دانشآموزان و ایجاد زمینهای مناسب برای کارآفرینی در راستای تحقق اهداف دوره ابتدایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین عنوان کرد.
مراسم بازدید از دست سازه های علمی دانش آموزان در جشنواره جابربن حیان با هدف نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در بین دانشآموزان، تقویت حس کنجکاوی و اشتیاق دانشآموزان به نوآوری و پرورش تفکر خلاق و حل مسئله با فراهم کردن زمینه خودباوری برای دانش آموزان، با حضور قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در دبستان امام سجاد (ع) برگزار شد.
قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در حاشیه بازدید این نمایشگاه، با بیان اینکه طرح جابربن حیان، طرحی پژوهش محور است گفت: «دست سازه های دانش آموزان بر اساس محتوای کتب درسی آنان برای ایجاد فرصت یادگیری بهتر و ماندگارتر و یکی از دستاوردهای ارزشمند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نگاه ویژه به بحث پژوهش در مدارس دارد که در این راستای اجرای جشنواره جابر بن حیان، فرصت بسیار خوبی را برای آموزش پژوهش محور در بین دانشآموزان فراهم میکند.»
وی افزود: «برنامهریزی در جهت کشف استعدادهای دانشآموزان با برگزاری جشنواره جابر بن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری به منظور ایجاد زمینه و شرایط افزایش انگیزه دانشآموزان در یادگیری و تعمیق، توسعه و کاربست آموختههای آنان در مدارس بسیار مهم است.»
بیانی با تأکید بر اینکه طرح جابر فرصتی است که دانش آموزان استعداد خود را در حوزه های مربوطه شناسایی کنند، بیان کرد: «از آنجا که تربیت در مقطع ابتدایی اهمیت ویژه ای دارد و ضعف سواد در دوره های بعدی تحصیلی ناشی از کم کاری و بی توجهی به امر تربیت در این دوره است، طرح جابر بن حیان، به عنوان سنگ بنای پژوهشی دوران ابتدایی شناخته می شود که اجرای صحیح آن می تواند با حفظ رویکرد فعال یاددهی، یادگیری و تولید مفهوم برای دانش آموزان موجب ارتقاء دانش، تغییر نگرش و مهارت آموزی شود.»
سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با اشاره به اینکه با عملی شدن طرح جابر بن حیان، ایران در مسیر توسعه پایدار قرار می گیرد و بی شک بزرگترین و مهم ترین کاری که کشورها در راستای تأمین آینده خود و همچنین پیشرفت در ابعاد مختلف علمی و فرهنگی می توانند انجام بدهند استعدادیابی است، گفت: «پرورش نوجوانان بر مبنای توانمندی آنها، موجب پیشرفت روز افزون در فناوری های مختلف و همچنین اقتصاد دانش بنیان می شود.»
وی گفت: «طرح جابر بن حیان، یکی از طرح هایی است که در این رابطه در کشور هر ساله در تاریخی مشخص اجرایی می شود که مدارس کشور با برگزاری این جشنواره، با آثار دانش آموزان در مسیر شناسایی و هدایت استعدادهای کشور گام برمی دارند.»
وی تصریح کرد: «طرح جابر به منظور تقویت روحیه پژوهشگری، پرورش خلاقیت، تقویت همکاری و کار گروهی در دانش آموزان، تقویت میل به یادگیری و ارتقای سطح علمی در مدارس دنبال می شود. در این طرح، دانش آموزان با طرح مسئله و مشکل به دنبال راه حلی برای حل آن هستند و در این زمینه از طریق مشاهده، سؤال، جمع آوری اطلاعات، فرضیه سازی و آزمایش برای حل مسئله تلاش می کنند.»
بیانی با تأکید بر اینکه دانش آموزان، آینده سازان کشور ما هستند و باید با ایجاد طرح های متفاوت و حمایت مدارس منطقه بتوانیم خلاقیت دانش آموزان را افزایش دهیم و با کمک این طرح ها، سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تضمین کنیم، خاطرنشان کرد: «امروزه مسئولان مدارس باید دانش آموزان را فقط محدود به درس نکنند و با رشد مهارت خواندن، نوشتن، تفکر، گوش دادن و... ذهن بچه ها را آزاد کنند و همچنین برای درک مفاهیم درسی، به آنها کمک کنند.»
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح پژوهشی جشنواره جابر بن حیان گامی استوار در راستای تحول بنیادین و موجب رقابت سالم بین دانشآموزان دوره ابتدایی است، عنوان کرد: «تلفیق انجام کار عملی و آموزشی همراه با تحقیق و پژوهش در این جشنواره، برای دانش آموزان بسیار جذاب و لذت بخش است و در یادگیری و تحصیل آنان تأثیر زیادی دارد. به همین دلیل هر ساله شاهد استقبال گسترده دانش آموزان برای شرکت در طرح جابر بن حیان هستیم.»
سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در پایان ضمن اشاره بر اینکه با پیوند زدن فعالیتهای درون کلاسی با سامانه تفکر و خلاقیت دانشآموزان سطح بالاتری از یادگیری میتواند اتفاق بیفتد که طرح جابر بن حیان یکی از مصادیق یادگیری کیفی و تولید و کاربردی کردن دانش توسط دانشآموزان در مدرسه است، اظهار کرد: «جشنواره جابر بن حیان، یک فرصتی برای ایده پردازی است که دانش آموزان می توانند ایده های خودشان را در معرض نمایش قرار داده و از مرحله آموزشگاه تا منطقه، استان و حتی کشور هم توانمندی های خودشان را مطرح کنند.»
دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه