مدیر دبستان حضرت زهرا(س) رودهن:
نهادینهکردن ارزش روزه برای روزهاولیها در مدارس، بذر تربیت نسلی دینی است
رودهن (پانا) - مدیر دبستان حضرت زهرا(س) رودهن، انجام اقداماتی برای نهادینهکردن ارزش روزه برای روزهاولیها در مدارس را بذر اقدامی معنوی و ارزشمند در تربیت نسلی دینی دانست.
معصومه آشیاعیان مدیر دبستان حضرت زهرا رودهن در گفتوگو با پانا پیرامون دانشآموزان کلاس سوم که امسال روزه اولی هستند، گفت: «با توجه به اینکه امسال ماه رمضان دقیقا با بازگشایی صددرصدی مدارس همراه شد، اقدامات تربیتی و آموزشی بسیار وسیع را در مدرسه را آغاز کردیم، از دانشآموزان خواسته شده از سفرههای سحری و افطار، از خواندن نماز و قرآن خود عکس بگیرند و به بهترین عکسها هدیه داده شود و مورد تقدیر و تشویق قرار گیرند.»
وی افزود: «نوشتن خاطره از اولین روزهای که گرفتند یا اوضاع و احوال خود در آن روز، یا حتی خاطرات پدر و مادر و نزدیکان از اولین روزههای گرفته شده و موارد دیگر که همه در قالب مسابقه و پویش در مدرسه انجام میشود نیز از دیگر اقدامات انجام شده است؛ حتی بعضی روزها دانشآموزان خاطرات خود از رمضان را سر صف برای دیگر دانشآموزان تعریف میکنند.»
آشیاعیان در تکمیل صحبتهایش اظهار کرد: «تمامی این موارد و هر اقدام مبتکرانه و تبلیغی که باعث شود دانشآموزان ما به فواید روزه و حکم شرعی آن پی ببرند در رشد شخصیتی و دینی آنها مفید و موثر خواهد بود. در روزگاری که هر روز و هر لحظه ارزشهای دینی با هجمههای دشمنان و سودجویان در حال افول و نزول است و بشر از دین در حال دوری است، ما در کانونی چون مدرسه، باید بسیار فعال و متعهد عمل کنیم، باید چارچوبها، ارزشها، اصول و ضرورت دین و دینداری را در قالبی هنرمندانه و زیرکانه در روح و روان دانشآموز نهادینه کنیم.»
وی همچنین تصریح کرد: «وقتی فعالیتهای تشویقی را برای روزهگرفتن بین دانشآموزان در مدرسه انجام میدهیم در واقع ارزش و احترام قائل میشویم برای کسانی که متعهدانه پایبند مذهب و حکم خداوند هستند و این نکته که دانشآموزان ابتدایی حتی اگر وانمود کنند که روزه هستند باز هم چیزی از ارزش کار فرهنگی و تربیتی ما در مدارس کم نخواهد کرد، چرا که این دانشآموز در کمترین حالت ممکن میفهمد در این ماه وقتی مکلف به روزه گرفتن است به عنوان فردی ارزشمند شناخته خواهد شد، اگر روزه بگیرد و چه بسا بیشتر خود را موظف بداند که بر اساس تکلیف خود عمل کند تا در نزد خداوند بنده بهتری محسوب شود.»
این مدیر مدرسه ابتدایی در رودهن خاطرنشان کرد: «علاوه بر روزه و روزهداری، لازم است نکات و مفاهیم دیگری که در رمضان معنا پیدا میکند را هم در برنامههای آموزشی، تربیتی و ترویجی خود قرار دهیم، به عنوان مثال دانشآموز علاوه بر فضیلت شبهای قدر و اعمال و واجبات آن شبها، بسیار شاخص و ارزشمند خواهد بود که با شخصیت حضرت علی(ع) و اقداماتی مثل کمک به نیازمندان که آن امام انجام میداد، آشنا شود که مسلما تمام این آموزشها در بالندگی دینی دانشآموز در آینده نقش مهمی دارد.»
آشیاعیان تصریح کرد: «دانشآموز مقطع ابتدایی ضمیری روشن و پذیرا برای آموزشهای مذهبی دارد و فعالان تربیتی، آموزگاران و به طورکلی تمام کارکنان این مدارس باید شناخت کافی از ویژگیهای روانی و شخصیتی دانشآموزان این مقطع داشته باشند تا سازمانیافتهتر و با برنامههای دقیقتر بتوانند یک موضوع مذهبی و ارزشی را عمقی به دانشآموز انتقال دهند تا این موضوع و پایبندی به آن جزو ارزشهای انسانی آن دانشآموز حتی در آینده شود.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه