دبیر ادبیات مدرسه ابنسینا رودهن:
شناخت شاعر و عارف بزرگی چون عطار نیشابوری، خاستگاه مسیر کمال و معرفت است
رودهن (پانا) - دبیر ادبیات مدرسه ابنسینا رودهن، آشنایی و شناخت عمیق شاعران و عارفانی چون عطار نیشابوری را خاستگاه مسیر کمال و معرفت برای انسانهای جویای عرفان، معرفی کرد.
اسماعیل پارسانیاکی دبیر ادبیات مدرسه ابنسینا رودهن، در روز بزرگداشت عطار نیشابوری شاعر و عارف بزرگ ایرانی، پیرامون اهمیت شناخت و تحقیق درباره این شاعر بزرگ در گفت وگو با پانا بیان کرد: «آنچه عطار را در اندیشه، زبان و قلم آگاهان خداجو برجسته میسازد، نردبان اتصالی است که او از زمین به آسمان کشیدهاست، آن همبا کلامی که جاذبه حکمت و معرفت در آن بسیار است؛ این امر باید مورد توجه قرار گیرد که شعر و شاعری از بهترین ابزارها برای رسیدن به کمال انسانی است، چرا که چکیده معرفت آدمی در شعر نهاده شده است، شعر جنبش و جوشی از درون فرد است و بیشک بهترین خاستگاه برای تحقق کمال است و بسترهای آن را به راحتی برای آدمی فراهم میکند.»
وی افزود: «وقتی شاعری چون نظامی میگوید "پیش و پس صف کبریا، شعرا آمد و پیشم بیا" بیربط و دور از دسترس نخواهد بود که شاعران حکیم و حکمتآفرین را در روز قیامت بعد از خیل پیامبران در روایات بسیار بیان میکنند، شاعری مثل عطار که سرسلسلهدار بیان حکمت و اندیشههای عارفانه بوده است و تمام دغدغهاش در طول دوران عمر همین مسائل بوده است و آثار شاخصی چون منطقالطیر، اسرارنامه یا الهینامه را عرضه کرده است.»
این دبیر ادبیات در تکمیل گقتههایش مطرح کرد: «وقتی شاعری بزرگچون مولانا خود را وامدار اندیشههای عطار میداند و در جاهای مختلف به این امر اشاره میکند از جمله زمانی که میگوید" عطار روح بود و ثنایی دو چشماو/ ما از پی ثنایی و عطار آمدیم، یا آنجا که آن شعر معروف، هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر هم یککوچهایم" همه اینها گویای مقام عالی و عرفانی عطار است که چقدر با ظرافت و و دقت به معرفت و کمال پرداخته و احوالات عارفان را به تصویر و تمثیل بیان کرده است.»
پارسا در بیان ضرورت شناخت شاعرانی چون عطار اذعان کرد: «شاعری مثل عطار میتواند الگو باشد برای جوانانی که در عنفوان جوانی دغدغه طی راه معرفت دارند و در حال تحقیق و تحقق معارف هستند، علاوه بر آن شناخت این شخصیتها برای نسل جدید که درگیر چالشهای دین و دینداری و ارزشهای انسانی هستند، کمک بزرگی است که خود را از افراط و تفریطهای نابجا و ناشایست دور کنند و با فطرتی پاکدر مسیر حق و حقگرایی قرار بگیرند، هدف از الگو قراردادن صرف سیر و سلوک و عرفان برای همه اشخاص نیست، بلکه شناخت مسیرهای درست معرفت است که هر کس با توجه به ظرفیتهای وجودی خود میتواند از آن بهرهمند شود.»
این دبیر خوشذوق، متبحر و سخنور در شعر و ادب در پایان گفت وگو خاطرنشان کرد: «تحقیق و پژوهش پیرامون شخصیتهایی چون عطار حتی برای دانشآموزان ما مفید است، چرا که آنها ضمیری پاکتر دارند تا با شناخت بیشتر این افراد و در پیش گرفتن راه و رسم آنها، زمینههای معرفتی، عرفانی و مذهبی را در خود به وجود بیاورند، بنابراین تشویق و ترغیب دانشآموزان برای آشنایی بیشتر با شاعران و عارفان بزرگ، پیریزی جامعهای عالم، معرفتی و ایمانی خواهد بود که آموزش و پرورش و هر فردی که در این نهاد اقدام تربیتی انجام میدهد در این باب وظیفه سنگینی نسبت به تربیت نسل آینده خواهد داشت که باید متعهد عمل کند.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه