داور مسابقات مداحی در رودهن:
تاثیر آموزشی رشته مداحی به دلیل چالش و درگیری احساسی بسیار بالاست
رودهن (پانا) - داور مسابقات مداحی در آموزش و پرورش رودهن، ترویج رشته مداحی در بین دانشآموزان را مأنوس کردن آنها با دین و امامشناسی از طریق هنرهای آوایی دانست که تاثیر آموزشی بسیار بالایی به دلیل درگیری و چالش احساسی دارد.
حمید زارعی داور مسابقات مداحی در آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا پیرامون روند اجرایی و کیفی این رشته از مسابقات و ضرورت آن در بین دانشآموزان پسر گفت:«رشته مداحی، یک هنر آوایی و در قالب مذهبی ارائه میشود که در کشور ما به دلیل اینکه ملیت اسلامی داریم خیلی رایج و مورد پسند عموم است، و در مشاهدات میدانی در بین مردم و حتی کودکان و نوجوانان تقلید صدا و الگو قرار دادن مداحان و به شیوه آنها مداحی کردن جذاب، مورد پسند و مرسوم است. کودکانی که از بدو تولد در مراسمهایی چون محرم حضور داشتهاند، بیشک زمزمههای این هنر در دل و جان آنها رخنه کرده و در بعضی افراد در مراحل بعدی حتی به شکل استعداد و توانایی خاص بروز و به شکوفایی ویژه میرسد.»
وی افزود: «از آنجایی که این رشته در آموزش و پرورش ویژه پسران است و به مرحله اجرایی درمیآید، ما در بین شرکتکنندگان در سطح منطقه و حتی استانی دانشآموزانی از مقاطع مختلف هم داریم که بسیار هم توانمند هستند اما به طور کلی وقتی دانشآموز متقاضی شرکت در مسابقات قرآن و رشته مداحی میشود، آموزش و پرورش و داوران این رشته باید به ذوق و اشتیاق دانشآموز بها داده و زمینه بهتری برای بروز و ارائه هنر دانشآموز را فراهم کنند و تا حد امکان زمینههای آموزشی و آمادگی بیشتر آنها را ایجاد کنند.»
زارعی بیان کرد: «همیشه باید در ذهن یک داور رشته مداحی این نکته محوریت داشته باشد و آن فرصتی است که به دانشآموز با آرامش داده شود تا با این هنر عمیق آوایی به دین و دینداری نزدیکتر شود، حتی دانشآموزی که شرکت میکند و قابلیت لازم برای صعود و منتخب شدن ندارد نباید او را سرخورده و بدون استعداد در این رشته معرفی کرد، چرا که اینمسیر هنری به سمت آموزههای دینی و اسلامی ما در حرکت است.»
این داور رشته مداحی که خود به عنوان معاون پرورشی هم در مدرسه امام علی(ع) رودهن مشغول فعالیت است و در رشته مداحی فعال و دارای تجربه و تبحر است ضمن بیان خاطرات شیرین و جذاب خود از آواز سردادن دانشآموزان در هنگام مسابقات و استفاده از حرکات دست و سر برای ایجاد هیجان بیشتر و تقلید از مداحان سرشناس کشور، تصریح کرد:«شاید از بین تمام دانشآموزان شرکت کننده حداقل در منطقه رودهن، بشود دو یا سه دانشآموز شایسته در این رشته را به مراحل بعدی مسابقات اعزام کرد، اما ما به عنوان مربیان و معاونین پرورشی در مدارس از این هنر نباید غافل شویم، گاه همین آواز ساده، مفاهیمی عمیقی مثل عاشورا را برای دانشآموز زنده میکند، حس کربلا را عمیق درک میکند، با امام حسین(ع)، همدردی میکند و همه اینها، یعنی ژرفا و اصالت شگفتی که این هنر دارد و میتواند دگرگونی احساسی و معنوی در فرد ایجاد کند.»
وی خاطرنشان کرد: «وقتی دانشآموز حس و حال مداحان مشهور را به خود میگیرد و سعی دارد آهنگینتر ابن وقایع مذهبی را ادا کند، با همین تلاش، میتوان برای شناخت ائمه و امامان و آموزش و شرح زندگی آنان برای دانشآموزان استفاده کرد این گونه رشتهها باعث ایجاد هیجان و شور در بین دانشآموزان میشود که بسیار مزیت تربیتی ویژه در اختیار فعالان تربیتی قرار میدهد.»
حمید زارعی گفت: «ضرورت دارد سطح کیفی برگزاری مسابقات این رشته به اقدامات اصلاحی و تسهیلاتی از طرف آموزش و پرورش در منطقه و استان بیشتر ارتقا یابد تا ضمن برگزاری مسابقه به صورت باشکوهتر، امکان ارتقا سطح دانشآموزان به بهترین شکل انجام شود و این هنر در بین مدارس و دانشآموزان رواج بیشتری یابد.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه