نظر معلمان و دانش‌آموزان شهرستان کوهرنگ در رابطه با آموزش حضوری و بازگشایی مدارس:

آموزش حضوری عاملی موثر در تقویت روابط اجتماعی و ارتقا کار گروهی دانش آموزان است

در آموزش حضوری درس‌ها را بهتر یاد می‌گیریم / آموزش حضوری تاثیر غیر قابل وصفی در روحیه دانش‌آموزان و معلمان دارد

کوهرنگ (پانا)-اکنون که بعد از گذشت حدود دو سال و نیم از وجود کرونا ویروس و آموزش مجازی، قرار است مدارس از ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱ به صورت حضوری بازگشایی شوند؛ بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان نسبت به این موضوع ابراز خرسندی کردند و حضوری شدن مدارس را عاملی موثر در تقویت روابط اجتماعی دانش‌آموزان بر می‌شمرند.

کد مطلب: ۱۲۶۷۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حضوری عاملی موثر در تقویت روابط اجتماعی و ارتقا کار گروهی دانش آموزان  است

اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بود که سر و کله ویروس نو ظهوری به نام «کرونا» یا همان کووید 19 پیدا شد.

پیدایش این ویروس همه را دچار واهمه کرد.محدودیت هایی در کشور اجرا شد و ماسک زدن ، به همراه داشتن محلول ضد عفونی، دستکش ، رعایت فاصله فیزیکی و .... برای همه الزامی شد.

اما در این میان، کرونا ویروس کار را در دو عرصه سخت تر کرده بود. یکی عرصه بهداشت و درمان و دیگری عرصه تعلیم و تربیت.

باید تدبیری اندیشیده می شد تا نه سلامت دانش آموزان دچار مخاطره گردد و نه لطمه ای به وضعیت درسی آن ها وارد شود.نهایتا بر اساس تصمیم مسئولان وزارت آموزش و پرورش، آموزش حضوری تعطیل شد و جای خود را به آموزش مجازی داد.

این تازه اول کار بود ، جاده آموزش پر پیچ و خم شده بود.این تحول در آموزش برای دانش آموزان رنگ و بوی تازه ای داشت و با آن آشنایی نداشتند.باید به گونه ای برنامه ریزی می شد تا عرصه تعلیم و تربیت بتواند در زیر بار این مشکل کمر راست کند.

به سوی پیام رسان های فضای مجازی روی آورده شد تا آن ها را بستری برای آموزش مجازی کنند.اما باز هم مشکلاتی وجود داشت که روند آموزش مجازی را با چالش مواجه می کرد؛ سرعت پایین اینترنت، دسترسی نداشتن عده ای از دانش آموزان به تلفن همراه و.... از جمله این موارد بود.

بالاخره با تمام مشکلات و فراز و نشیب ها،معلمان به تهیه مطالب آموزشی در قالب عکس، فیلم ،فایل pdf ، لایو و ... پرداختند تا دانش آموزان از درس عقب نمانند.

آموزش مجازی تا همین چند وقت پیش هم ادامه داشت و این چند سال متفاوت ترین سال های تحصیلی دانش آموزان بود. از آموزش هایی که به صورت مجازی شکل گرفت و امتحان هایی که به صورت حضوری برگزار شد تا دانش آموزانی که دور از همدیگر و معلمان خود درس خواندند و همچنین سرعت پایین اینترنت و .... از مواردی بود که دانش آموزان را در این مدت با چالش مواجه کرد.

اما خوشبختانه امسال که واکسیناسیون با استقبال خوب مردم مواجه شد و وضعیت کرونا کمی بهتر شد؛ بار دیگر آموزش حضوری در اکثر مدارس کشور صورت گرفت و دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی در خانه دوم خود حضور یافتند و در حال حاضر نیز بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ فعالیت خود را به صورت حضوری در پیش می گیرند.

امروز همین موضوع را سوژه خبری خود قرار دادیم تا به سراغ دانش آموزان و معلمان برویم و از آنها درمورد فراز و نشیب های آموزش مجازی سوال کنیم ‌و نظر آن ها را نیز در خصوص بازگشایی مدارس و آموزش حضوری جویا شویم.

یکی از دانش آموزان پایه نهم آموزشگاه حضرت زهرا( س) میهه شهرستان کوهرنگ، می گوید: به نظر من یکی از مهم ترین عواملی که باعث بهبود کیفیت آموزش به صورت حضوری و تمایز آن با آموزش مجازی می شود؛ نظارت معلم بر روند حل تکالیف دانش آموزان است.زمانی که معلم ناظر حل تکالیف دانش آموزان باشد، آنها هم با توجه و دقت بیشتری به حل تکالیف خود می پردازند.

اما آموزش مجازی شرایط نظارت بر تکالیف دانش آموزان را مختل کرد و در نتیجه عده ای از دانش آموزان نسبت به حل تکالیف خود بی توجهی کردند و به جای اینکه خودشان با فکر و تحلیل سوالات را حل کنند برای حل آنها دست به دامان منابع دیگر همچون اینترنت، کتاب و .... شدند. و این یکی از دلایلی است که آموزش حضوری را از آموزش مجازی برتر می سازد.

وی با خواندن بیتی از سعدی شیرازی به بیان مزایای دیگری از آموزش حضوری می پردازد :سعدی، شاعر پر آوازه شیرازی در شعر خود دیدار دوستان را این چنین می سراید: « دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد؛ ابری که در بیابان بر تشنه ای ببارد» همیشه وجود دوستان در زندگی مایه خوشحالی و خرسندی انسان است اما این خوشحالی زمانی به اوج خود می رسد که ما به صورت حضوری با دوستانمان ملاقات و دیدار داشته باشیم. حضوری شدن مدارس سبب شد تا ما بتوانیم به صورت حضوری با دوستانمان ارتباط برقرار کنیم و مسلما این موضوع در روحیه ما اثرات مثبت زیادی را دارد و باعث تقویت روابط اجتماعی ما می شود. علاوه بر آن حضور در کلاس های درس و همکاری حضوری و فیزیکی با همکلاسی ها سبب می شود تا ما با انجام کار های گروهی در زمینه های مختلف همچون جشنواره خوارزمی، مهارت خود در کار های گروهی را ارتقا دهیم. همچنین مسابقات فرهنگی و هنری سبب ترغیب دانش آموزان برای شرکت در این مسابقات ، رقابت با همدیگر و کشف و شکوفایی استعداد ها می شود.

وی معتقد است که با تمام مزایای گفته شده از آموزش حضوری نباید کرونا را دست کم گرفت؛ بلکه باید با رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی برای تداوم آموزش حضوری کوشید.

دانش آموز دیگری از این آموزشگاه می گوید: من خودم به شخصه از حضوری شدن مدارس خوشحال هستم چون در آموزش حضوری بهتر درس ها را یاد می گیریم و علاوه بر آن در آموزش حضوری حجم دروس نسبت به آموزش مجازی کمتر است و در نتیجه ما فرصت بیشتری برای انجام کار های دیگر خود داریم. اما زمانی که ما در حال گذراندن آموزش مجازی بودیم باید از همان اول صبح گوشی را در دست می گرفتیم تا از تدریس دبیر بهره مند شویم و بخش عمده ای از وقت باقی مانده را صرف حل تکالیف می کردیم و درنهایت در مابقی زمان، خستگی ناشی از استفاده مداوم از تلفن همراه، رمق انجام کار های دیگر و تحرک را از ما می گرفت.

وی در ادامه اظهار می کند : تقویت روابط اجتماعی، نیازمند حضور در جامعه است اما آموزش مجازی برای این امر ممانعت ایجاد کرد و استفاده مداوم دانش آموزان از تلفن همراه و فضای مجازی و دوری با فضای حقیقی جامعه تعدادی از آن ها را منزوی و گوشه گیر کرد. به نظر من زمانی که ما در مدرسه حضور پیدا میکینم هم از طریق برقرای ارتباط حضوری با دوستان و معلمان، روابط اجتماعی خود را در جامعه تقویت می کنیم و از گوشه گیری رهایی پیدا می کنیم و هم اینکه از بودن در کنار دوستان و همکلاسی های خود لذت می بریم.

این دانش آموز ادامه می دهد:ما اکنون در پایه نهم هستیم و این پایه ی سرنوشت سازی است. اگر که ما از طریق آموزش مجازی درس می خواندیم؛ امتحان های نوبت دوم ما به صورت حضوری برگزار می شد و ممکن بود ما به خاطر آموزش مجازی و امتحان حضوری،‌نتوانیم نمره مطلوب و دلخواه خود را کسب کنیم.

مهری علیاری دبیر عربی این آموزشگاه، استدلال خود از برتری آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی را اینگونه مطرح می کند: دانش آموزان در آموزش حضوری بهتر می توانند درس ها را فرا گیرند چرا که یادگیری چهره به چهره خیلی کیفیت بالاتری نسبت به آموزش مجازی دارد. حضور دانش آموزان در مدارس تاثیر غیر قابل وصفی در روحیه دانش آموزان و حتی خود معلمان دارد زیرا حضور در مدارس و همنشینی با هم سن و سال ها می تواند در روحیه و رفتار اجتماعی دانش آموزان بسیار موثر باشد.

وی اشاره ای نیز به پیامد های نا مطلوب ناشی از آموزش مجازی می کند و می گوید: متاسفانه آموزش مجازی و استفاده مکرر از تلفن همراه باعث اعتیاد دانش آموزان به این فضا شد و تعدادی از دانش آموزان را دچار افسردگی کرد. علاوه بر آن در این بازه زمانی وضعیت تحصیلی دانش آموزان با افت فراوانی مواجه شده و دانش آموزان را نسبت به درس خواندن بی انگیزه و بی رغبت کرده است و باعث شده دانش آموزان از فضای مدرسه و کلاس درس فاصله بگیرند.


باشد که هر چه زودتر ویروس کرونا از جامعه رخت بر کند و آموزش حضوری بدون هیچ مانع و محدودیتی در مدارس کشور صورت گیرد.


دانش آموز خبرنگار ؛ حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار