برگزاری مسابقات دهه فجر، با هدف ایجاد روحیه خودباوری و توانمندی در دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مربی امور تربیتی دبستان شهید فریدوند عنوان کرد بر پایی طرح مسابقات دهه فجر، با هدف ایجاد روحیه خود باوری و توانمندی دانش آموزان در سطح مدرسه در راستای اهداف انقلاب  اسلامی و بهانه ای برای آشنایی دانش آموزان با این انقلاب، در قالب برنامه های متنوع و شاد همه ساله برگزار می شود.

کد مطلب: ۱۲۵۵۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مسابقات دهه فجر، با هدف ایجاد روحیه خودباوری و توانمندی در دانش‌آموزان

حمید چزانی؛ مربی امور تربیتی دبستان فریدوند در خصوص اینکه همه برنامه های دهه فجر باید برای یاد آوری حماسه این انقلاب به نسل جوان و آشنا سازی آن ها با اهداف این انقلاب شکوهمند باشکوه برگزار شود، گفت: «تعلیم و تربیت رسالت برجسته ای در خصوص تبیین آرمان های انقلاب اسلامی برای نسل حاضر بر دوش دارد. از این جهت با برنامه ریزی برنامه های مناسب برای بازتاب این انقلاب در کشور های دیگر و همچنین برای انتقال این فرهنگ به نسل آینده، بهتر است تولید محتوایی مناسب برای آماده سازی فضای ذهنی دانش آموزان اجرایی شود. از آنجا که جشنواره هایی با موضوع بازی و تفریح، قابلیت بیشتری در زنده نگه داشتن این روز در ذهن کودکان دارد، بر آن شدیم تا به بهانه آشنایی انقلاب شکوهمند اسلامی به دانش آموزان، جشنواره ای با موضوع های متنوع ورزشی، فرهنگی و دینی طراحی و در بازه زمانی دهه فجر در مدرسه اجرایی کنیم.»

وی تصریح کرد: «به جهت اهمیت انقلاب اسلامی ایران و بیان اهمیت این روز برای نسل جوان کشور، جشنواره های فرهنگی، هنری و ورزشی در قالب: مسابقات گلبانگ معرفت یا اذان، مسابقات دو میدانی، فوتبال، دابسمش با محوریت سریال پایتخت و قسمتی از صحبت های جناب خان، کاریکاتور و نقاشی با موضوع دهه فجر در مدرسه برگزار خواهد شد. از آنجا که محتوای این برنامه باید اثر بخش باشد تا در انتقال ارزش های انقلابی و تبیین هدف های مورد نظر، موفق باشیم. در کنار مسابقاتی با محوریت دهه فجر، مسابقات مذهبی و خلاقانه نیز طرحی شده است تا موجب لذت و شادی دانش آموزان شود.»


چزانی با تأکید بر اینکه برنامه ها بایستی با علایق و نیاز های مخاطبین تطبیق داده شود، اظهار کرد: «کانون و مرکز اجرای برنامه ها مدرسه است و باید توجه جدی به نقش دانش آموزان داشته باشیم چرا که مشارکت آنان می تواند موفقیت در اجرای برنامه ها را به دنبال داشته باشد و در اجرای هر چه بهتر برنامه ها مسئولیت هایی را نیز بر اساس نوع تخصص به همکاران و دانش آموزان تفویض کنیم. در توزیع مسئولیت های اجرای برنامه بین دانش آموزان باید دقت بیشتری صرف شود تا تمامی دانش آموزان بتوانند به نحوی در اجرای برنامه های مدرسه ایفای نقش کنند.»

وی ادامه داد: «از آنجا که بنده حدود ۱۳سال سابقه کار در حوزه آموزش و پرورش و بحث آموزشی را دارم، همه این برنامه ها در سال های پیش در مدارس مختلف اجرایی شده است و بسیار نتیجه بخش بوده است. به همین جهت این برنامه ها، حاصل جمع آوری اطلاعات در مدارس مختلف بوده است و از آن جهت که دبستان شهید فریدوند، تنها شامل پایه چهارم، پنجم و ششم است، تنها دانش آموزان این پایه ها توانایی شرکت در این طرح را دارند که ابتدا باید از طریق پیام رسان شاد در این مسابقات شرکت کنند و سپس آثار خود را در حوزه مسابقات فرهنگی و هنری از همین پیام رسان ارسال نمایند. سعی ما بر آن است که همه برنامه های اعلامی از سوی مدرسه در بازه دهه فجر عملی شود. به همراه دانش آموزان و همکاران آموزش و پرورش، خانواده های دانش آموزان نقش بسیار جدی را در این طرح ایفا می کنند و مسئولیت ثبت نام تیم های فوتبال، انتخاب سرگروه و تعیین نام برای گروه های ورزشی بر عهده آن هاست.»

چزانی افزود: «فقط دانش آموزان مدرسه ما قدرت شرکت در این جشنواره را دارند و به سبب اوج گیری دوباره ویروس کرونا، به جز پوشش ۴۰۰ نفری دانش آموزان مدارسه، توانایی کنترل بیشتر از این تعداد را نداریم. برندگان این مسابقات، همین ‌که نامشان بین دیگر دانش آموزان مطرح شود، بین دوستانشان معرفی شوند و بتوانند بین دانش آموزان شناخته شوند، خودش یک امتیاز بزرگ برای آن ها تلقی می شود. اما با توجه به وسع مالی کم مدرسه، توان مدرسه در خرید هدیه گران قیمت به شدت کم است. ولی در راستای توان مدرسه برای تشویق دانش آموزان، حتما هدیه ای به آن ها داده خواهد شد.»

وی درباره اجرای طرح های قبلی مدرسه در جشنواره دهه فجر خاطر نشان کرد: «واقعیت این است که ما هر ساله در دهه فجر تلاش کردیم کار های شاخصی در حوزه آموزش انجام دهیم. مثلا در رابطه با فوتبال، طرح فرزند گزارش را اجرایی کردیم. البته این کار فارغ از جشنواره امسال که کار گروهی است، کاری فردی بود. در این طرح، مدرسه با انتخاب دو قسمت از بازی های سرخابی های پایتخت در حد ۳ الی ۴ دقیقه، حق انتخاب را در حیطه گزارشگری به دانش آموزان ارزانی داد. انصافا دانش آموزان نیز کار های شاخصی را برای ما ارسال کردند. برنامه های امسال نیز قطعا برنامه هایی به همان نحو خواهد بود. البته به شکل گروهی و تیمی و به صورت حضوری تا هیجان دانش آموزان را به اوج رساند و موجبات شادی آن ها را فراهم آورد.»

چزانی در رابطه با سلامت دانش آموزان در این مسابقات عنوان کرد: «قطعا رضایت نامه ای برای اطلاعیه والدین به آن ها داده خواهد شد. علاوه بر آن سعی من بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت حداکثر پروتکل های بهداشتی هست. در ضمن دانش آموزان را باید با زدن ماسک، ما را در این امر یاری رسانی کنند. علاوه بر آن، کمک های اولیه و پزشکی برای رخ دادن اتفاقات احتمالی با ما همراه است تا بتوانیم از وقوع اتفاقات عمیق تر جلوگیری کنیم‌.»

وی در آخر با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی حماسه آفرین و تاریخی است بیان کرد: «امیدوارم همه ما بتوانیم خدمت گزار و سرباز مناسب و شایسته ای برای میهن عزیزمان ایران باشیم و بتوانیم این پرچم گوهر بار را به دستان صاحب اصلی آن؛ حضرت ولی عصر (عج) دهیم.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار