یک مشاور تحصیلی و خانوادگی در البرز در گفت گو با پانا:

داشتن انگیزه و هدف برای ادامه تحصیل یک امر ضروری و بدیهی است

کرج (پانا) - مشاور تحصیلی و خانوادگی هنرستان فنی و حرفه‌ای حضرت زهرا ناحیه 4 کرج عنوان کرد با تقویت انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان و ارائه برنامه‌ریزی درسی و راهنمایی، دانش‌آموز را ترغیب به مطالعه تحصیلی می‌کند و اهداف دانش‌آموزان را به آنها نشان می‌دهد، چرا که داشتن انگیزه و هدف برای ادامه تحصیل یک امر ضروری و بدیهی است.

کد مطلب: ۱۲۵۱۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
داشتن انگیزه و هدف برای ادامه تحصیل یک امر ضروری و بدیهی است

هایده کریمی، مشاور توانمند و کوشای هنرستان حضرت زهرا ناحیه 4 کرج، درمورد مشکلات خاص دانش آموزان بخصوص افت تحصیلی آنان در این شرایط خاص کرونایی و ارائه راهکارهای لازم در گفت گو با پانا عنوان کرد:« طی چند سال سابقه مشاوره ای که در این مدرسه داشته ام، دانش آموزان با مشکلات زیادی مواجه بودند. بخصوص در مورد افت تحصیلی دلایل زیادی وجود دارد. عدم انگیزه تحصیلی، اعتیاد والدین، طلاق والدین، فقر، بیکاری والدین و...که مشاور مدرسه، جهت برطرف کردن افت تحصیلی با دانش آموزان و اولیاء آنان مشاوره انجام می دهد و با هم اندیشی دبیران هنرستان در خصوص برطرف شدن مشکل افت تحصیلی راهکار دریافت می کند. مشاور با تقویت انگیزه تحصیلی دانش آموزان و ارائه برنامه ریزی درسی و راهنمایی، دانش آموز را ترغیب به مطالعه تحصیلی می کند و اهداف دانش آموزان را به آنها نشان می دهد. چرا که داشتن انگیزه و هدف برای ادامه تحصیل یک امر ضروری و بدیهی است. همچنین با اولیای دانش آموزان در مورد شرایط وجود زندگی از لحاظ رفتاری و روابط بین فردی در داخل خانواده صحبت کرده و چنانچه مشکلات خاصی وجود داشته باشد، مشاور به والدین، راهکار نشان می دهد و در صورت وجود مشکلات حاد دانش آموزان و والدین را به مراکز مشاوره تحصیلی که برگرفته شده از تیم مجرب روانشناسان بالینی، روانپزشک و مشاوره تحصیلی، خانوادگی، ازدواج، روان سنج، روانشناسی کودک و نوجوان است و با آموزش و پرورش همکاری دارند، ارجاع می دهد تا تمام مشکلات رفتاری دانش آموزان و خانواده ها کاهش پیدا کند.»

وی افزود: «دانش آموزان این هنرستان از همه نقاط کرج، از جمله: کمالشهر، خرمدشت، پیش آهنگی، حصارک (بالا وپایین)، دهقان ویلا، باغستان، بنیاد و... با فرهنگ های متفاوت مشغول به تحصیل در رشته های حسابداری، کامپیوتر، معماری داخلی، گرافیک و طراحی دوخت، هستند.

لازم به ذکر است نقش مشاوره در این مدرسه، پیگیری مشکلات تحصیلی، رفتاری، سازشی، عاطفی، خانوادگی (مددکاری)، ازدواج و...است که با تمام توان به دانش آموزان، همکاران و اولیاء دانش آموزان، خدمات مشاوره ای و مددکاری ارائه می کند.»

کریمی اضافه کرد: «اگر دانش آموزی به عنوان مثال نیاز به کمک های آموزشی داشته باشد، در خصوص برطرف شدن افت تحصیلی، با همکارانی که در این زمینه تخصص دارند، مشورت کرده و از آنان کمک می گیرد تا به دانش آموزانی که از لحاظ مالی مشکل دارند و توان دریافت آموزش های کمکی را ندارند، به یاری دانش آموزان بشتابند که خوشبختانه اکثریت همکاران و هنرآموزان که در این هنرستان مشغول به کار هستند، در تمام زمینه ها، اعم از تحصیلی، رفتاری، مالی، با مشاوره مدرسه همکاری لازم را دارند و به دانش آموزان، خدمات تحصیلی، مالی و.... ارائه می دهند تا افت تحصیلی آنان کاهش پیدا کند.»

این مشاور تحصیلی در ادامه بیان کرد: «با 20 سال سابقه مشاوره ای که دارم و در اکثر مدارس فعالیت داشته و دارم علاوه بر پیگیری مشکلات تحصیلی، رفتاری، سازشی و عاطفی، خانوادگی، ازدواج، در زمینه های مالی نیز با کمک گرفتن از کلیه همکاران و هنرآموزان مدرسه، خیرین بیرون مدرسه، با تمام توان به دانش آموزانی که دچار فقر مالی و بعضا مشکلات خاصی هستند کمک می کنم. به عنوان مثال مشکل پارک خوابی که سال گذشته خانواده یکی از دانش آموزان در پارک، زندگی می کردند و توان تهیه ودیعه مسکن را نداشتند و برای خانواده مورد نظر، مسکن در حد شأن خانواده دانش آموز اجاره کردیم و خانواده دانش آموز را از آوارگی و پارک خوابی به زندگی عادی برگرداندیم. در طی سه الی چهار مرحله در طول سال تحصیلی با کمک همکاران و خیرین، به دانش آموزانی که مشکلات مالی شدیدی داشتد، اقلام خوراکی اهداء شد.»

وی همچنین عنوان کرد: «اگر بعضی از دانش آموزان به علت مشکلات مالی قصد ترک تحصیل را داشتند، مشاور با رایزنی و مشورت با مدیریت مدرسه و کلیه همکاران، صندوقی تشکیل داده که ماهانه، همه همکاران با مبالغی که پرداخت می کنند در جهت کمک هزینه های تحصیلی به خانواده و دانش آموزان کمک رسانی انجام شود و اگر خانواده یا دانش آموزانی بیمار باشند، با جمع آوری مبالغی در زمینه تهیه دارو و هزینه های ویزیت پزشکان و روانپزشکان و مشاوران تخصصی کمک های لازم ارائه شود. اتفاقا در همین ماه جاری، خانواده ای داشتیم که فرزندش به علت مشکلات مالی، قصد ترک تحصیل را داشت که پدر او بیماری قلبی داشت و عمل قلب باز انجام داده بود و با داشتن 5 فرزند در خانه اجاره ای زندگی می کردند که مادر خانواده از نظر مالی، توان اداره خانواده را نداشت که خوشبختانه با کمک همکاران توانستیم داروی قلبی پدر خانواده را به مدت یک ماه که مبلغ بالایی هم بود، تهیه کنیم. ولی متاسفانه این خانواده در زمینه پرداخت اجاره بهاء هم مشکل دارند که نیاز به خیر توانمند است که این خانواده را در زمینه اجاره بهاء و ودیعه مسکن کمک کند.مشکلاتی که دانش آموزان این مدرسه دارند، در زمینه های متفاوتی است که با پیگیری مشاور، حتی در ایام کرونا با اجرای طرح همدلی و تماس با خانواده های دانش آموزان و خود دانش آموزان اگر بعضی مشکلات رفتاری، تحصیلی و... داشتند، مشاور، خدمات لازم ارائه می کند.»

این مشاور تحصیلی در ادامه خاطرنشان کرد:«در بعضی از موارد مشکلاتی که دبیران و دانش آموزان در زمینه یادگیری دروس و بعضا اختلال یادگیری دارند و یا مشکلات رفتاری خاصی دارند به مشاور ارجاع می‌شوند. مثل افسردگی، وسواس، بیش فعالی، استرس، اضطراب، مشکلات خانوادگی، دوست‌یابی، مشکلات روانی و... مشاور پیگیری های لازم را انجام می دهد و جلسات مشاوره ای برای دانش آموزان و خانواده های آنها برگزار می کند و راهنمایی های لازم را ارائه می دهد و در صورت نیاز به مراکز مشاوره های تخصصی ارجاع می دهد.»

همچنین جهت توانمندسازی دانش آموزان، والدین و همکاران، از کارشناسان متخصص نیروی انتظامی، کارشناسان بهداشت و روانشناسان متخصص دعوت به عمل می آید تا به دانش آموزان و اولیاء و همکاران، آموزش های لازم را ارائه و در خصوص پیگیری از آسیب های اجتماعی، مشاور در کلاس های درسی و مشاوره های فردی و گروهی، راهنمایی های لازم را برای دانش آموزان انجام می دهد.»

کریمی در پایان گفت: «امید است که آموزش و پرورش شرایطی فراهم کند که همه دانش آموزان بتوانند بدون دغدغه فکری و مالی و مشکلات خاص، به ادامه تحصیل بپردازند و مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه روز به روز کمرنگ تر و در باروری و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزانی که خیلی توانمند هستند، ولی توان مالی را ندارند و یا بعضأ بدسرپرست هستند و می توانند آینده سازان کشورمان باشند با تدابیر مسئولین کشور حمایت شوند تا انشالله همه با هم بتوانیم ایرانی قوی و آباد و کار آمد را بسازیم.»

خبرنگار؛ اعظم دهشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار