امکان استفاده از ظرفیت‌ انجمن‌های علمی در الگوی طرح اتقان بررسی شد

تهران (پانا) - با حضور رئیس سازمان پژوهش و جمعی از کارشناسان، کمیسیون پژوهش قرآن کریم با تمرکز بر اصلاح طرح الگوی اتقان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
امکان استفاده از ظرفیت‌ انجمن‌های علمی در الگوی طرح اتقان بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه‌ کمیسیون پژوهش قرآن کریم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. در ابتدای جلسه حسن ملکی، بر اهمیت توجه به کمیسیون قرآن تأکید کرد و گفت: در مسیری که به برکت قرآن کریم و برای این کتاب مقدس مد نظر داریم، باید یک صراط برنامه‌ای را مد نظر داشته باشیم. در این راستا سعی ما این است که الگوی مطلوب طرح اتقان را با توجه به مقداری که در اجرای آزمایشی به آن عمل شده، همراه با دیدگاه‌ها و پیشنهادات کارشناسان بصیر قرآن کریم، بازنگری کنیم که به لطف خداوند تا حدودی این کار نیز انجام شده است.

وی افزود: بدیهی است که کلیه‌ی دروس دارای اهمیت خاصی از نگاه ما و برنامه‌ریزی درسی هستند اما در موضوع قرآن که کتاب هدایت ماست، این دقت نظر نیاز به توجه بیشتری دارد زیرا اگر بنا باشد که در فضایی مبهم حرکت کنیم، شرمنده‌ی این کتاب مقدس خواهیم شد. در این راستا ضروری است که اجرای آزمایشی دقیق‌تر دنبال کنیم و تلاش‌های انجام شده را با درایت و تدبیر به سمت جلو سوق دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: با توجه به صحبت‌ها و مذاکرات جلسه‌ی قبل، به‌نظر می‌رسد که بزرگترین نقص کار، در اجرای آزمایشی پروژه‌ی اتقان، این بود که کار با الگوی مناسب و به‌طور کامل انجام نشده بود لذا با توجه به اطلاعاتی که به‌دست آمده است، لازم است که این الگو مجدداً تدوین و تغییرات در آن اعمال شود. در این راستا لازم است که کارشناسان بصیر و دارای نقطه نظر و دیدگاه، ما را همراهی کنند تا ما بتوانیم الگوی طرح ملی اتقان را طراحی و تدوین کنیم البته به لطف خداوند، این امر تا حدودی محقق شده است لذا من تقاضا دارم که زاویه‌ی نگاه کارشناسان حاضر کاملاً منطبق بر الگوی پیش رو باشد تا به سمت اصلاح آن، حرکت کنیم.

طبقه‌بندی مدرسان در راستای آموزش قرآن کریم اصلاح شد

فلاح، دبیر کمیسیون پژوهش قرآن کریم نیز در ادامه‌ی جلسه بیان کرد: براساس نظراتی که ارائه شده، به‌نظر می‌رسد که یکی از مشکلات طرح قبلی، مشخص نبودن تعاریف در چهار سطح استاد کشوری، مدرس استانی، راهبر قرآنی و معلم است که باید همراه با شرح وظایف آنان مشخص شود. در این راستا ما با نظرات کارشناسان، تمام این بخش‌ها را مجدداً بازبینی کرده و به جمع‌بندی حاضر دست پیدا کردیم.

وی در ادامه به توضیح تغییرات اعمال شده در الگوی مورد نظر پرداخت و گفت: در طرح پیش رو، استاد کشوری، به‌عنوان فردی تعریف شده است که تخصص علمی و شایستگی‌های لازم را، برای تدریس دوره‌های تخصصی و موضوعات هشتگانه اتقان داراست. در این راستا انتخاب استادان کشوری با تأکید بر برگزاری دوره‌ی توجیهی برای آنها، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، انجام خواهد شد.

دبیر کمیسیون پژوهش قرآن کریم درباره‌ی بخش‌های هشت گانه‌ی طرح اتقان، توضیح داد: بخش‌های هشت گانه‌ی این طرح شامل: تعامل و انس با قرآن، روش‌های فعال و خلاق آموزش قرآن کریم به کودکان، شناخت کاربرد قرآن در زندگی روزمره و آثار آن، پرورش مهارت‌های تفکر و تدبر در قرآن کریم، حفظ قرآن کریم و آشنایی با روش‌های حفظ قرآن، آموزش مراحل خواندن قرآن و درک معنای آیات قرآن در کتاب‌های درسی است.

فلاح ادامه داد: مدرس استانی نیز در این طرح، فردی واجد صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای تعریف شده که توانایی‌های لازم را برای راهبری یعنی رفع اشکال و ارزیابی دروس دوره‌های تخصصی قرآن داراست و می‌تواند در موضوعات هشتگانه و در راستای تربیت راهبران قرآنی، وارد عمل شود. نکته‌ی قابل توجه این است که کلیه‌ی آموزش‌ها براساس روش آموزش کلاس معکوس، انجام می‌شود لذا در تمام سطوح، همکاران یک ماه قبل از شرکت در دوره‌های حضوری، ابتدا براساس جداول مشخص شده، فیلم‌های آموزشی را رؤیت کرده و کتاب راهنمای معلم را نیز مطالعه خواهند کرد تا آماده‌ی شرکت در دوره‌ی رفع اشکال و ارزیابی شوند.

وی افزود: در این مسیر مدرسان استانی، ملزم به ارتباط و همکاری مستمر با اساتید کشوری هستند. این افراد نظارت مستمر بر عملکرد راهبران قرآنی مناطق خواهند داشت و باید به‌صورت مستمر نیز به بازدید از کلاس‌های درس آموزش قرآن مدارس ابتدایی منطقه جهت نظارت بر عملکرد معلمان و راهنمایی، بپردازند. این افراد باید به اشتراک‌گذاری تجربیات خود با سایر معلمان بپردازند. همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هماهنگی استادان کشوری و تشکیل انجمن علمی معلمان در حوزه‌ی آموزش قرآن نیز از دیگر وظایف این بخش تعریف شده است.

دبیر کمیسیون پژوهش قرآن کریم تصریح کرد: راهبر قرآنی نیز در این طرح، آموزگاری خواهد بود که واجد شرایط آموزش قرآنی است و شایستگی و توانمندی‌های لازم را برای راهنمایی و نظارت بر کیفیت آموزش قرآن آموزگاران مدارس ابتدایی دارا باشد.

امکان استفاده از ظرفیت‌ انجمن‌های علمی

دانشور نیز در ادامه‌ی جلسه به ظرفیت انجمن‌های علمی در این حوزه‌ اشاره کرد و گفت: امروز نزدیک به ۵۰۴ انجمن علمی در حوزه‌های مختلف و در بدنه‌ی آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند. در این راستا نیز، ما سعی کرده‌ایم که برای آنان امکان دسترسی به سامانه‌ی ضمن خدمت را فراهم کنیم تا بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری از تعداد، نوع فعالیت و اقدامات این بخش‌ها داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از حوزه‌های انجمن علمی، مربوط به معلمان است، می‌توانیم به تقویت این بخش بپردازیم زیرا اگر تعداد این انجمن‌ها به ۱۶ انجمن برسد، امکان تبدیل آنان به اتحادیه فراهم می‌شود و این گروه‌ها می‌توانند کارهای بزرگتری را در سطح ملی دنبال کنند. در این راستا و در حوزه‌ی آموزش قرآن، ما ظرفیت‌های خوبی به‌خصوص در انجمن‌های علمی داریم که با حمایت مناسب، می‌توان از آن بهره برد زیرا در این انجمن‌ها، افراد متخصص، دارای بُعد علمی و با ذوق بسیاری حضور دارند که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

نباتی نیز در ادامه‌ی جلسه پیشنهاد داد: در این طرح، ما به یک نفر نیاز داریم که به‌عنوان نماینده‌ی ما کارها را پیگیری کند. برای مسائل دیگر نیز ما می‌توانیم از گروه‌های آموزشی و ۶ گروه پایه، ساعت قرآن را می‌گیریم و به یک نفر واگذار می‌کنیم تا بتواند به پیشرفت این عرصه کمک کند.

وی افزود: لازم است که تصمیمی اتخاذ شود که تقلیل ساعت کاری طبق قانون شامل درس قرآن نمی‌شود زیرا این امر یکی از مشکلات اصلی ما به‌شمار می‌رود و امر بسیار مهمی است.

در ادامه گزارشی از کلیات طرح و تغییرات به‌صورت کامل برای حاضران ارائه شد و ابعاد طرح مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در بخش پایانی جلسه، بنا بر این قرار گرفت که پس از اعمال تغییرات که بر مبنای نظرات و انتقادات شکل گرفت، طرح برای حاضران ارسال شود و در جلسه‌ی آینده مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار