سند راهبردی موسسه برهان در دستور کار قرار گرفت

تهران (پانا) - در جلسه شورای اندیشه ورز انتشارات مدرسه، سند راهبردی این بخش، نقد و بررسی شد، و بازنگری آن در دستور کار قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۲۴۲۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
سند راهبردی موسسه برهان در دستور کار قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای اندیشه ورز انتشارات مدرسه با حضور معاون توسعه منابع و پشتیبانی، مدیر انتشارات مدرسه و جمعی از مشاورین سازمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمد علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یادی از غواصان شهید کرد و گفت: یاد شهدای غواصی که در شب چهارم دی ماه سال ۱۳۶۵ به شهادت رسیدند، گرامی باد زیرا این بزرگان، با همان دست‌های بسته، گره‌های بسیاری را باز کردند لذا امیدواریم که خداوند ما را در مسیر این شهدای پاک قرار دهند و بتوانیم در این راه گام برداریم.

نیاز به تمرکز بر عرصه صنعتی در انتشارات مدرسه احساس می‌شود

حمیدرضا شاه آبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه نیز در ادامه جلسه، به توضیح دستور جلسه پرداخت و گفت: همانطور که مستحضر هستید، در جلسه قبل دکتر ایزدخواه، پژوهش‌های خود را در قالب برنامه راهبردی ارائه کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حاصل این بحث و بررسی نیز به نقطه‌ای رسید که ما درباره اساسنامه انتشارات مدرسه نیز به گفت و گویی بپردازیم تا اگر نیازی به تغییر این بخش وجود دارد، اقدام شود.

وی افزود: من معتقدم که جا دارد، همچنان بر روی برنامه راهبردی، کار کنیم و اگر باز هم نیاز شد، به اسناسنامه بپردازیم زیرا موضوع تغییر اساسنامه، ممکن است ما را با مسائلی مواجه کند، که شاید چندان ضروری نباشد لذا شاید لازم باشد که مجددا بر برنامه راهبردی و نیازهای انتشارات مدرسه متمرکز شویم.

مدیر عامل انتشارات مدرسه تصریح کرد: انتشارات مدرسه دارای سه وجه فرهنگی، صنعتی و بازاریابی است. در بخش فرهنگی و تولید محتوای فرهنگی، این موسسه بر اساس تعاریف و وظایف محوله، و اساسا به عنوان پشتیبان محتوای تولیدی وارد عمل شده و می‌توان گفت که عملا کار به سمت جلو در حرکت است اما در بخش دوم یعنی صنعتی متاسفانه ما اندکی از عرصه غافل مانده‌ایم و اساسا این بخش، یکی از مهمترین نقاط ضعف ماست.

شاه آبادی خاطر نشان کرد: بدیهی است که امروز، ما باید از قواعد صنعتی و از روش‌های صحیح تولید صنعتی استفاده کنیم که متاسفانه تا امروز انجام نشده است. در فضای کسب و کار، سود در تولید، زمانی به ثمر می‌نشیند که بتوانیم حداقل هزینه ها را به کار ببریم اما متاسفانه ما در این زمینه نقص داریم لذا برنامه راهبردی، باید بیشتر به این زمینه توجه کند. بخش سوم کار نیز، حوزه بازاریابی و تجاری است که در برنامه راهبردی نیز نکات خوبی برای آن ارائه شده بود.

وی از راه اندازی بخش تحلیل و توسعه در انتشارات مدرسه خبر داد و گفت: با تاثیر پذیری از گفت و گوهای این شورا، بخش تحلیل و توسعه در انتشارات راه اندازی شده و برنامه‌های اولیه نیز، برای این بخش مد نظر قرا گرفته شده است.

ایزدخواه از موسسه برهان با اشاره به اهمیت انتشار در بازار کنونی، گفت: همانطور که می‌دانید، امروز سرعت رشد در بازار نشر بسیار بالاست و ما باید به آن توجه داشته باشیم لذا ضروری است که در این راستا به سوالات متعددی پاسخ دهیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تغییر رویکرد در مسیر انتشارات، می‌تواند باعث ایجاد تفاوت‌های جدی شود بنابراین ضروری است که به مسئله از زاویه دیگری نگاه کنیم و از تمام ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد را بررسی کرده و ایده‌ها را جمع آوری کنیم.

ایزدخواه تصریح کرد: آموزش و پرورش، دارای مخاطبان گسترده‌ای است که امکان کار و گسترده کردن این بخش از سازمان، را راحت‌تر می‌کند. در واقع ما درون انتشارات مدرسه، با طیف گسترده مخاطبان رو به رو هستیم که می‌توانیم به شکل راحت تری از آنان بازخورد دریافت کرده، و کار را به صورت مستقیم عرضه کنیم لذا باید بدانیم که آیا موسسه برهان می‌تواند به شکل گسترده‌تری وارد عمل شود و از یک نگاه تولید کننده صرف خارج شود.

ضرورت توجه به جامعه گسترده مخاطبان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

حجت‌الاسلام حمید حمیدی، مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بر لزوم استفاده از استارت آپ‌ها تاکید کرد و گفت: در مسیر پیش رو، اصل وجود یک ساز و کار مناسب برای سازماندهی مجموعه‌ای از استارت آپ‌ها، به صورت یک شتاب دهنده لازم است تا بتوانند در سطح ملی برای تولید محتوا و ارائه قالب‌های جذاب به جامعه دانش آموزی یک مرکزیت داشته باشند لذا نیازمند یک تدبیر جامع در این راستا هستیم.

وی افزود: انتشارات مدرسه یک بخش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که همواره به عنوان قلب و عقل وزارت آموزش و پرورش نامیده می‌شود لذا باید کار را از همین نقطه آغاز کنیم. در این راستا ضروری است که در سطحی گسترده به مباحث پیش رو بپردازیم و یک نظام تحولی برای آن تعریف کنیم.

مشاور عالی سازمان تصریح کرد: بدیهی است که در نگاه کلی، لازم است که جایگاه انتشارات مدرسه، کانون و بخش‌های مختلف تولید محتوا و توزیع را، در یک نگاه کلانتر باز تعریف کنیم البته باید توجه داشته باشیم که این موسسه در عرصه تولید کتاب تا حدود زیادی موفق عمل کرده است اما دلیل کمرنگ بودن در عرصه‌های دیگر را نیز باید مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که عدم ورود انتشارات مدرسه به سایر حوزه‌ها، دلایل متعددی نظیر برخی از محدودیت‌های موجود را دارد و رفع آن، نیازمند شکل گیری یک اراده جدید در سطح کلان وزارتخانه است.

حجت‌الاسلام محمدی استفاده از ظرفیت‌های جامعه مخاطب را ضروری خواند و گفت: همانطور که می‌دانید، حوزه مخاطبان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، از گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال را شامل می‌شود. لذا لازم است که ما برای این جامعه مخاطب دانش آموزی و صد البته فرهنگیان، یک نگاه جدی را دنبال کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که امروز شرایط برای تغییرات مستعد است زیرا اراده مدیران بر کارهای اساسی در دولت قرار دارد لذا وقت آن است که یک طرح جامع‌تر را برای وزارتخانه آماده کنیم و یک نگاه گسترده‌تر در سطح وزارتخانه به انتشارات مدرسه داشته باشیم.

مشاور عالی سازمان افزود: متاسفانه تا امروز، از ظرفیت‌های عظیم جامعه دانش آموزی، استفاده کافی برده نشده است در حالی که ما درون جامعه دانش آموزی انجمن اسلامی، شاهد حضور افراد نخبه و فوق العاده مومنی هستیم که امکان نقد و بررسی کتابهای درسی از منظر دانش آموزی، را به خوبی دارند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: تاکید دولت امروز، بر فعال سازی بخش مردمی است لذا ما باید از این ظرفیت در بخش انتشارات مدرسه، با یک حاشیه سود کم و معقول استفاده کنیم زیرا در این صورت علاوه بر انگیزه سازی برای افراد در بخش خصوصی، امکان فعالیت گسترده‌تری نیز ایجاد می‌شود البته باید مراقب حضور گروه‌های مافیایی نیز در این مسیر باشیم.

بازنگری سند راهبردی موسسه برهان در دستور کار قرار گرفت

رضا قمرزاده، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در ادامه جلسه درباره اسناسنامه انتشارات مدرسه، گفت: در اساسنامه برای موسسه فرهنگی برهان، ۷ عرصه فرهنگی، پژوهشی، سینمایی، سمعی و بصری، هنری، مطبوعاتی و تبلیغاتی و اطلاع رسانی تعریف شده است. البته برای من در بدو امر این شبهه پیش آمد که جای فعالیت تربیتی، چقدر در این عرصه خالی است اما میتوان این نتیجه را برداشت کرد که کلیه این فعالیت‌ها باید منجر به تربیت و نگاه تربیتی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اساسنامه مربوط به گذشته است نیازمند یک نگاه امروزی هستیم. بدیهی است که باید با رعایت الگوی عملیاتی و نگاه گسترده‌تر، در این بخش بازنگری داشته باشیم، و صد البته بحث کسب و کار را نیز مد نظر قرار دهیم.

مشاور رئیس سازمان تصریح کرد: به نظر من، امروز یکی از مهمترین مباحث بازنگری اساسنامه است زیرا به دلایلی، این اساسنامه متعلق به زمان کنونی نیست لذا باعث توقف کار در برخی از نقاط می‌شود.

علوی تبار ادامه داد: مساله اینجاست که در اساسنامه کنونی، ما اجازه کار، در تمامی حوزه‌ها را داریم البته ما می‌توانیم موارد مد نظر را در برنامه راهبردی اعمال کنیم تا امکان دید گسترده‌تر را برای برنامه‌های پیش رو، فراهم کنیم.

محمد صالح مذنبی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز بر لزوم توجه به ابعاد گسترده فعالیت انتشارات اشاره کرد و گفت: بدیهی است که مدیریت یک مجموعه نقش مهمی در پیدا کردن راهکار به عهده دارد. در واقع یک مدیر لایق، می‌تواند علاوه بر درک ظرفیت‌ها، به سمت برنامه‌های استارت آپی و ایده‌های نوین نیز حرکت خواهد کرد.

در ادامه ایزدخواه به توضیح تغییرات اعمال شده در برنامه راهبردی موسسه برهان پرداخت و حاضران به نقد و بررسی این سند پرداختند.

علوی تبار نیز در بخش پایانی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: با توجه به مباحث مطرح شده، اساسنامه نیاز به تغییر ندارد زیرا محدودیتی برای موسسه برهان ایجاد نمی‌کند و محدودیتی به دنبال ندارد. بدیهی است که برای محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود نیز، بررسی مجدد انجام خواهد شد تا راهکار مورد نظر را به دست آوریم.

وی افزود: ضروری است که سند راهبردی در چندین کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم یک شکل بهتر و کاربردی تری در نهایت از این سند دریافت کنیم لذا لازم است که جمع بندی نهایی سند راهبردی برای طرح در هیات اندیشه ورز ارائه شود.

در بخش پایانی این جلسه، بنا بر این قرار گرفت که سند راهبردی ارائه شده، مجددا دچار تغییراتی شود و طی جلسه‌ای دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار