مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی در مراسم آغاز به کار طرح ملّی اتقان:

یکی از دغدغه‌های مهم ما، توسعه زیرساخت‌های قرآنی و تربیتی است

بجنورد (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی عنوان کرد یکی از دغدغه‌های مهم، توسعه زیرساخت‌های قرآنی و تربیتی است.

کد مطلب: ۱۳۵۰۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
یکی از دغدغه‌های مهم ما، توسعه زیرساخت‌های قرآنی و تربیتی است

ابوالقاسم اکبری در آیین افتتاحیه طرح اتقان تصریح کرد: طرح اتقان، یکی از طرح هایی است که در نظام تعلیم و تربیت استان خراسان شمالی چشمگیر است و در جهت توانمندی قرآنی آموزگاران و مدیران و معاونان دوره ابتدایی است و این طرح با پیگیری مقام عالی وزارت، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت و خانم نجفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت و حمایت میکاییل باقری مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پنج استان (خراسان شمالی، ایلام، بوشهر، تهران، قم) به عنوان پایلوت اجرا می شود.

اکبری، جهت گیری کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر مبنای مفاهیم قرآنی عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش استان آماده اجرای این طرح با هدف افزایش آگاهی و مهارت‌های قرآنی معلمان و دانش آموزان است.

در ادامه عصمت بدخشان، معاون ابتدایی اداره کل استان، گفت: مقطع ابتدایی، دوره تربیتی است و با رویکرد سند تحول بنیادین، مهم ترین راهکار برای دانش آموزان ابتدایی تقویت و توسعه مهارت های قرآنی دانش آموزان است و طرح اتقان می تواند به این موضوع به خوبی کمک کند.

بدخشان اظهار کرد: خوشبختانه، خراسان شمالی با توجه به هم افزایی در بین نیروهای اداره کل و شهرستان‌ها و مناطق این افتخار را داشته که طرح های مختلف تربیتی را انجام دهد و در طرح شهید همت، آموزش قرآن پایه اول، از برنامه بسیار خوبی است که استمرار آن در پایه دوم و نقطه عطف برنامه های قرآنی در جشن عبادت پایه سوم می بینیم.

وی افزود: هفته تربیت اسلامی است و معلمان و همکاران و دانش آموزان و افرادی که نقش آفرینی می کنند، شناسایی شوند و باعث افتخار است در اعیاد و ایام شعبانیه طرح اتقان را افتتاح می کنیم.

میکاییل باقری، مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه طرح اتقان گفت: طرح اتقان، ارتقاء توانمندی های قرآنی آموزگاران و مدیران و معاونان دوره ابتدایی است. در راستای این موضوع، تحقیقات میدانی از سال 1397 انجام گرفت که گام هایی در جهت کیفیت بخشی آموزش قرآن برداشته شد.

باقری بیان کرد: اسناد فرادستی مختلفی داریم از جمله اهداف و اقداماتی که در سند توسعه آموزش علوم قرآنی کشور موجود است، یکی از این اقدامات ارتقای توانمندی قرآنی معلمان و مربیان با اولویت ابتدایی و پیش دبستانی است و این طرح در کمسیون توسعه آموزش عمومی علوم قرآن کریم تصویب شد.

وی افزود: در این طرح، طی اقدامات فرایندی، همه آموزگاران کشور و مدیران و معاونان و معلمان سبد قرآنی شان ارتقا پیدا کند که شامل چهار گام است؛ در گام اول اتقان پایه و بعد اتقان 1و2و3 بعد روش تدریس را می آموزد تا با دانش آموزان ارتباط بگیرد و آموخته هایش را انتقال دهد.

باقری عنوان کرد: روان خوانی و صحیح خوانی قرآن، حفظ 20 سوره منتخب از قرآن و زیبا خواندن نماز با درک معنا سه ضلع اصلی اجرای طرح اتقان در مرحله پایه و حضوری است و در بخش غیرحضوری سوره هایی که در کتاب درسی 6 پایه است آموزه ها و معارف و مفاهیم این سوره ها را بیاموزد و این آموزه ها را با شیرینی به دانش آموزان انتقال دهد.

باقری در انتخاب استان پایلوت تصریح کرد: هدف از این نشست این است یکی از استان هایی که کاندیدای این طرح شد، استان خراسان شمالی بود و به چند جهت این استان در طرح اتقان انتخاب شد، وجود انگیزه فراوان در مدیر کل این استان و داشتن ظرفیت قرآنی و چابکی استان است.

مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: خروجی طرح اتقان این است که معلمان و آموزگاران و مدیران دوره ابتدایی مهارت درست خوانی قرآن را پیدا کنند و در پایان دوره، قرآن را روان و صحیح بخوانند تا با صحیح خواندن خللی در معنا ایجاد نشود.

شایان ذکر است در این نشست، تمامی معاونین اداره کل و روسای ادارات شهرستان ها و مناطق و معاونین پرورشی و تربیت بدنی و آموزش ابتدایی شهرستان ها کارشناسان قرآن و عترت ونماز و مدیران دارالقرآن و ناظرین طرح اتقان و مسئول موسسات قرآنی استان حضور داشتند.

خبرنگار : مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار