بررسی مسائل اساسی جامعه برای درج در برنامه‌های درسی

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با موضوع  نقد و بررسی مسائل اساسی جامعه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی مسائل اساسی جامعه برای درج در برنامه‌های درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای جلسه، علی محبی، معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم ارتباط وهماهنگی مداوم سازمان با لایه‌های مختلف وزارتخانه تاکید کرد و گفت: متاسفانه ضعف ارتباط ساختاری و کمرنگ شدن ارتباطات درست، سبب شده که علی رغم همه تلاش‌ها صورت گرفته، دستاوردها ومحصولات مهمی که توسط همکاران تولید می‌شود، در اجرا با مشکلات جدی رو به رو باشد تا جایی که گاهی حتی طرح‌های مهم و موثر، به سمع و نظر مجریان نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مشکلی که برای برنامه درسی ترکیبی ویژه امسال رخ داد نیز به همین دلیل بود زیرا تعامل مناسب برای اشاعه این برنامه و حتی معرفی رمزینه‌ها، شکل نگرفت بنابراین لازم است که سازمان در این راستا، فکر جدیدی کند. پیشنهادم این است که بر روی این مساله به خوبی فکر شود تا بتوانیم یک مدل و راهکار مناسب به دست آوریم و طی جلسه‌ای پس از بررسی راهکارهای مختلف، به جمع بندی و یک نتیجه مناسب دست پیدا کنیم تا علی رغم ضعف ساختاری بتوانیم ارتباط موثری با حوزه اجرا ومعلمان برای معرفی وارزشیابی برنامه های ابلاغی سازمان داشته باشیم

زمانبندی عنصر مهمی در دستیابی به اهداف است

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: یکی دیگر از اصلی‌ترین نگرانی‌های ما این است که برنامه‌های تولید شده توسط سازمان برد کافی برای رسیدن به لایه آخر را ندارد.

محبی بر لزوم توجه به زمانبندی در اجرای کارها تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری "سازمان پژوهش را قلب آموزش و پرورش" نامیدند و همه را به حمایت از این بخش فرا خواندند. در فرمایشات ایشان از کارهای سازمان، حمایت شده اما تاکید بر جدیت و سرعت بیشتر است.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر مساله زمانبندی کاملا نشان می‌دهد که کارهای سازمان زمانی نتیجه بخش است که بتوانیم خروجی آن را در عرصه تعلیم و تربیت کشوربا سرعت بیشتری ببینیم لذا تاکید بر زمانبندی امری مهم است و اقدامات بدون زمان، عملا بی فایده و انتها هستند. بدیهی است که بحث‌ها می‌ توانند بی انتها باشند، به همین خاطر باید در تحلیل و بررسی، به بحث زمان توجه جدی داشته باشیم.

ضرورت تعامل با ارکان دیگر تولید محتوا

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در ادامه جلسه گفت: مساله این است که امروز، قلب سازمان در ارتباط گیری با مجموعه‌هایی که باید در کنار ما باشد، دچار کاستی جدی است. این در حالی است که مشارکت دیگر ارکان در تولید محتوا امرمهمی در ایجاد انگیزه به شمار می‌رود.

وی افزود: همانطور که می‌دانید، مشارکت دارای معانی مختلفی است، که گاهی از دریافت نظرات شروع می‌شود و تا تالیف ادامه می‌یابد لذا احساس مشارکت در تولید محتوا توسط بهره‌برداران و ارکان آموزش کشور امر بسیار مهمی است؛ در این راستا لازم است که یک گفتمان جمعی شکل گیرد.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در راستای نتیجه گیری بهتر، باید در اصل ساختار وزارتخانه، جایگاه سازمان تا آخرین نقطه صف مشخص شود لذا لازم است که در این راستا نامه‌ای را به همراه یک طرح، برای وزیر محترم آموزش و پرورش ارسال کنیم زیرا اگر این امر دنبال نشود عوارض بسیاری در بهره برداری از کارهای انجام شده به دنبال خواهد داشت.

توجه به آسیب شناسی در بدنه روابط سازمان با بخش‌های مرتبط ضروری است

حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان، نیز در ادامه جلسه بیان کرد: بدیهی است برای یک بررسی زیرساختی، نیازمند یک آسیب شناسی جدی هستیم تا بدانیم که اساسا بخش‌های استانی ما دارای چه میزان خروجی بوده‌اند.

وی افزود: ما در سازمان پژوهش، به عنوان بخشی که که می‌تواند در بدنه آموزش و پرورش، فرهنگساز باشد، لازم است که پس از آسیب شناسی به یک شکل درست دست پیدا کنیم زیرا از سازمان انتظار می‌رود که در موارد بسیاری پیشرو باشد. بدیهی است که این مسیر نیازمند یک متولی است تا بتوانیم بر مبنای آسیب شناسی برای این روند برنامه ریزی داشته باشیم.

محمد علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نیز در ادامه جلسه گفت: برای اجرای آسیب شناسی در بخش مورد نظر، ابتدا باید وضعیت پژوهشگاه تعیین تکلیف شود زیرا این بخش برابر قانون در سازمان ادغام شده است. همانطور که می‌دانید، پژوهشگاه یکی از قسمت‌های مهمی است که باید بر روی آن بحث کنیم تا بدانیم که آیا این بخش قرار است مستقل باشد یا ذیل سازمان پژوهش به فعالیت ادامه خواهد داد؟ زیرا این امر می‌تواند بر مباحث مختلفی تاثیر گذار باشد.

وی افزود: بخش دیگر این مساله عقبه استانی است لذا ما باید بدانیم که آیا باید با همین شیوه گذشته، حرکت کنیم یا به طور کلی دچار تغییر رویکرد و دیدگاه شویم؟ به نظر من، اگر این دو موضوع حل شود، می‌توانیم در مورد ساختار بیشتر فکر کنیم و به شکل دیگری کار را جلو ببریم.

محسن باهو، مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی نیز بیان کرد: در ارتباط با ساختار، پیشنهاد من این است که علاوه بر ضرورت‌های درون سازمانی به مباحث برون سازمانی نیز پرداخته شود زیرا سازمان پژوهش یکی از ارکان و اجزای وزارت آموزش و پرورش در ارتباطات سازمانی است.

وی افزود: در این راستا، اگر قرار باشد ما به ازای هر کدام از سازمان‌ها، یک ساز و کار و تعریف عملیاتی داشته باشیم، شاید با جایگاه سازمان تعارض داشته باشد، زیرا سازمان ما راهبردی است، و عملیاتی نیست زیرا در عرصه اجرا، دو بازوی معاونت آموزش و پرورش تعریف شده است لذا اگر ما جایگاه تعریفی را در نگاه آموزش و پرورش ببینیم باید یک تعادل سازی، انجام دهیم، و سپس آن را پیگیری کنیم.

علی محبی معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در پاسخ به موارد مطرح شده، گفت: درست است که اجرا در معاونت‌ها تعریف می‌شود اما با توجه به اینکه، ارزشیابی برنامه درسی در حیطه وظایف سازمان است، به صورت طبیعی برنامه درسی و هر دستاورد دیگری که در سازمان تولید می‌شود، باید به دست آخرین لایه‌های اجرا، که معلمان هستند، برسد واشاعه خوبی نیز انجام شود لذا اگر در ارزشیابی به سراغ، این بخش‌ها نرویم، برنامه ها مثمر ثمر نخواهد بود، بنابراین ما باید به یک مدل مطلوب در این بخش دست پیدا کنیم. در این راستا نیز، پیشنهاد من این بود که در عین دنبال کردن ساختار، به دنبال راهکارهایی نیز باشیم تا بتوانیم نتایج مطلوب تری رابه دست آوریم.

ضرورت وجود مسائل اساسی جامعه در برنامه ریزی درسی نقد و بررسی شد

در ادامه جلسه معصومه نجفی پازوکی، مدیر کل دفتر تالیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری درباره استفاده از مسائل اساسی جامعه در تالیف کتاب‌های درسی گفت: در راستای صحبت‌های مطرح شده، یک گروه به صورت متمرکز بر روی این موضوع شروع به کار کردند و نامه نگاری‌هایی نیز در این بخش انجام شده است.

جعفری، از دفتر تالیف نظری نیز در ادامه به ارائه گزارشی در این راستا پرداخت، و بیان کرد: در راستای اجرای این بخش، مکاتباتی نیز با دستگاه‌هایی چون وزارت ارشاد، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و ... انجام شد زیرا این بخش‌ها، گزارش‌های سالیانه‌ای در ارتباط با مسائل اساسی جامعه مد نظر قرار می‌دهند. در ادامه، نزدیک به صد موضوع به عنوان مسائل اساسی احصاء شد که در 7 بخش، مواضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری، سلامت، محیط زیست، طبقه بندی شدند.

وی در ادامه به توضیح زیر مجموعه‌های کامل این بخش ها پرداخت و گزارش کاملی را شامل مشکلات، چالش‌ها و راهکارها، ارائه کرد.

افشار بهمنی، مدیر کل دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در ادامه جلسه گفت: توجه به نیازهای بازار کار در راستای توانمند سازی نیروی کارآمد و ماهر از جمله مباحث اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش است لذا ما سعی کردیم آنچه که بیشتر در حوزه فنی و حرفه‌ای مهارتی است، مورد توجه قرار دهیم و مولفه‌های این چنینی را احصاء کنیم.

وی افزود: در ادامه مسائلی چون حوزه جمعیت و استکبار ستیزی که نگاهی ایدئولوژیک و فرهنگی به آن وجود دارد، نیز با این ذهنیت که در سطح کلان سازمان برای آن برنامه‌هایی وجود خواهد داشت، مد نظر ما قرار گرفت.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: در این مسیر، سه دسته از مسائل کلان وجود دارد که پیشنهادهایی نیز برای آن ارائه شده تا یک برنامه درسی تلفیقی پیش بینی شود. حوزه اقتصاد مقاومتی و مولفه‌های آن، یکی از مباحث مورد نظر ما بود. در این مسیر به بحث اقتصاد دانش بنیان، توسعه کار آفرینی، تقویت عوامل نیروی کار توجه و تاکید شده است. در واقع ما سعی کردیم مولفه‌ها را در سطح کلان و پایین دست مورد توجه قرار دهیم.

بهمنی خاطر نشان کرد: بحث پدافند غیر عامل نیز از مباحث دیگری است که در سیاست کلان نیز به آن اشاره شده است لذا ما سعی کردیم که مولفه‌های ایمنی، امنیت سایبری و... را مد نظر قرار دهیم.دسته سوم نیز بحث تربیت فناورانه است که در نقشه جامع علمی کشور، بر آن تاکید و اولویت بندی شده است لذا طبیعتا آموزش‌ها باید در این راستا حرکت کنند.

در ادامه حاضران به نقد و بررسی روش های پژوهشی هر دو گزارش ارائه شده پرداختند و پیشنهادات مختلفی ارائه شد.

تاکید بر سبک زندگی در برنامه ریزی درسی ضروری است

محمد صالح مذنبی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه جلسه گفت: در یک چارچوب کلی، اساسا نخستین چیزی که در لایه نخست، مطرح می‌شود، نیاز است. در این راستا یک وضعیت شناسی ناظر به امروز وجود دارد، و در ادامه یک آینده ناظر به ارزش‌ها و جهان بینی، مد نظر قرار دارد.

وی افزود: فاصله بین وضع موجود و آینده، شامل مسائل و مشکلاتی است که با تجزیه و تحلیل به آن دست پیدا می‌کنیم لذا در این مسیر دقیقا باید بدانیم که در کدام لایه مشکلات یا مسائل صحبت می‌کنیم.

سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری درخصوص سبک زندگی ومسائل اساسی جامعه برای حاضران پخش کرد و در ادامه گفت: تمدن نوین اسلامی دارای دو بخش ابزاری و متنی است. بخش ابزاری عبارت از ارزش هایی چون علم، اختراع، صنعت، سیاست و ... است اما بخش حقیقی مباحثی است که متن زندگی ما را شکل می‌دهد و همان سبک زندگی به شمار می‌رود.

در بخش دوم جلسه، تغییرات اعمال شده در طرح پژوهشی «توانمند سازی معلمان»، توسط حسن مظاهری، برای حاضران ارائه شد و سایر نظرات و دیدگاه‌های حاضران احصاء شد.

علی محبی نیز در بخش پایانی جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: برای شناسایی مسائل اساسی لازم است در هر دفتر کارگروهی تشکیل شود وضمن سنتز پژوهی پژوهش های صورت گرفته برابر تعریف عملیاتی که از مسائا اساسی مدنظر ااست مسائل اساسی که لازم است برنامه درسی به آن ها بپردازد شناسایی ودردستور کار قرار گیرد وبرای آموطش معلمان در خصوص برنامه درسی امسال نیز ضروری است جلسه ای فوری تشکیل شود وضمن تفکیک وظایف دفاتر وتنظیم جدول زمانبندی دقیق تر الگوی توانمندسازی را عملیاتی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار