وضعیت آموزش در استان چهارمحال و بختیاری بررسی شد

تهران (پانا) - در جلسه‌ای وبیناری میان معاون وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل، معاونین، دبیران و معلمان استان چهارمحال و بختیاری وضعیت آموزشی این استان بررسی شد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت آموزش در استان چهارمحال و بختیاری بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای جلسه حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان درباره‌ی دلایل برگزاری این جلسه گفت: همان‌طور که مستحضر هستید، در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و پس از انتصاب وزیر محترم، بنا بر این قرار گرفت که هر کدام از معاونین از استان‌ها بازدید به‌عمل آورند و حاصل آن را به ایشان ارائه دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، به تشریح محورهای نظارتی پرداخت و گفت: لازم است که در گزارش پیش رو درباره‌ی محورهای نظارت که یکی از مهم‌ترین محورهای آن وضعیت بهداشت مدارس و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است، توضیحاتی ارائه شود. همان‌طور که مستحضر هستید در ذیل این عناوین، محورهای جزئی متعددی مانند میزان و درصد مجوز بازگشایی مدارس، برنامه و نحوه‌ی نظارت مستمر بر وضعیت بهداشتی مدارس، رعایت فاصله‌گذاری و تراکم کلاس‌ها، اقلام بهداشتی مورد نیاز و امکانات تهویه‌ی هوا و سایر موارد مشابه است.

ملکی خاطرنشان کرد: محور دوم در این راستا نیز، رصد وضعیت آموزشی و پرورشی مدارس است که شامل چند محور جزئی‌تر می‌شود. یکی از مباحث این محور درصد آموزش حضوری، غیرحضوری و ترکیبی مدارس است، لذا لازم است گزارشی از درصد دانش‌آموزان در آموزش حضوری، میانگین ساعات حضور هر دانش‌آموز به تفکیک روز و هفته در کلاس‌های حضوری، دلایل عمده‌ی آموزش غیرحضوری، برنامه‌ی نظارتی و نحوه‌ی رصد استان در خصوص بازگشایی مدارس، چگونگی انجام آموزش‌های حضوری، تعداد بازدیدهای انجام شده، برنامه‌ی پیش‌بینی شده در خصوص رعایت بودجه‌بندی دروس در مدارس، میزان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه‌ی شاد و وضعیت استفاده از نرم‌افزارهای تعاملی نیز ارائه شود.

وی ادامه داد: برای محور سوم نیز، ضروری است که گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات استان در خصوص برگزاری حضوری امتحانات در نوبت اول، ارائه شود. البته اگر زمان جلسه کافی باشد، بسیار خوشحال خواهیم شد که نظرات همکاران را درباره‌ی مسائل آموزشی و به‌طور خاص مسائل درسی غیرحضوری که در آغاز سال تحصیلی ابلاغ شده دریافت کنیم.

حضور صد در صدی دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری در آموزش حضوری

در ادامه‌ جلسه، فرحناز قائد امینی، مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: بدیهی است که حضور شما به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح و صاحب‌نظر در عرصه‌ی آموزش، برای ما مایه‌ی افتخار بود زیرا قطعاً بازدید حضوری از مدارس، بیشتر می‌توانست ابعاد مختلف نقاط قوت و مشکلات ما را نشان دهد.

وی ادامه داد: انصافاً همه‌ی همکاران ما، در مجموعه‌ی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تلاش بسیاری کردند تا بتوانیم شاهد حضور دانش‌آموزان به شکل حداکثری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در مدارس باشیم. در این راستا سلامت دانش آموزان اولویت ما بود، البته در ادامه سعی کردیم که مباحث تربیتی و آموزشی را به شکل بهتری دنبال کنیم.

مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از اوایل تابستان سال جاری تمام تلاش ما بر این بود که برای مدارس حضوری، آمادگی کافی را داشته باشیم و بتوانیم پذیرای دانش‌آموزان در مدارس باشیم که به لطف خداوند انجام شد و اقدامات مثبتی در این راستا شکل گرفت. یکی از اتفاقات خوب نیز این بود که توانستیم حضور دانش‌آموزان را بسیار خوب مدیریت کنیم و بر اساس دستورالعمل بازگشایی، کار را دنبال کنیم.

قائد امینی افزود: در ادامه نیز ما سعی کردیم دانش‌آموزان آسیب‌پذیر را در وهله‌ی اول مد نظر قرار دهیم، لذا اولویت را بر روی این بخش قرار دادیم. در راستای اقدامات انجام شده، امروز صد در صد دانش‌آموزان ما در مقطع ابتدایی، هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و متوسطه‌ی اول و دوم نظری، در مدرسه حضور پیدا می‌کنند، اما نحوه‌ی حضور آنها به واسطه‌ی شکل متفاوتی که در مدارس داریم مختلف است، زیرا همان‌طور که مستحضر هستید، ما در این استان مجموعه‌ی بزرگی از مدارس روستایی، عشایری و ... را داریم که هر کدام مقتضیات خاص خود را می‌طلبند.

وی درباره‌ی نحوه‌ی بازگشایی مدارس گفت: نخستین گروه دانش‌آموزان ما، ویژه‌ی مناطق روستایی و عشایری بود، لذا 770 مدرسه، در نیمه‌ی اول مهرماه باز شد. اولویت بعدی ما دروس مهارتی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بود که از سوم مهرماه به شکل حضوری و با دسته‌بندی‌های خاص در مدرسه حضور پیدا کردند. در ادامه نیز ما پایه‌های اول را به لحاظ خاص بودن مدیریت کردیم، لذا این گروه نیز در همان روزهای مهر، در مدرسه حضور پیدا کردند.

مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در نیمه‌ی دوم مهرماه نیز، گروه اول دسته‌ی دوم را داشتیم، لذا نزدیک به 183 مدرسه‌ بازگشایی شدند. در نیمه‌ی اول آبان ماه، 580 مدرسه و در نیمه‌ی دوم نیز 46 مدرسه کاملاً باز شدند، لذا امروز همه‌ی مدارس به شکل حضوری برگزار می‌شوند.

تأکید بر سلامت دانش‌آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی

فرحناز قائد امینی تأکید کرد: خوشبختانه امروز همه‌ی مدارس استان با مجوز بازگشایی فعال هستند و برنامه‌های کاری آنان کاملاً مشخص شده است. همچنین کمیته‌ی سلامت نیز در مدارس تشکیل شده است. ضمن اینکه از اعضای انجمن اولیاء و مربیان نیز در این کمیته حضور دارند تا به مشکلات بتوانند سریعاً رسیدگی کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص نحوه‌ی نظارت نیز برنامه‌ی مشخصی براساس همکاری و همراهی با وزارت بهداشت تدوین شده است، لذا برخی از بازدیدها همراه با کارشناسان حوزه‌ی بهداشت انجام می‌شود.

مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری در ادامه درباره‌ی تمامی ابعاد مطرح شده گزارشی ارائه کرد و درباره‌ی موضوعات مختلفی چون تهویه‌ی هوا، وضعیت دستشویی‌های مدارس، بهداشت و رعایت پروتکل‌ها و... توضیح داد.

در ادامه‌ این جلسه ملکی سؤالاتی درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد مدارس خصوصی و نرم‌افزارهای تعاملی مطرح کرد و مدیرکل استان چهارمحال نیز به این سؤالات پاسخ داد.

قائد امینی بیان کرد: در راستای دریافت خدمات دانش‌آموزان از طریق نرم‌افزارها اقدامات متعددی انجام شده است، اما با توجه به اینکه تمامی مدارس استان مجوز آموزش حضوری را دارا هستند، نزدیک 70 درصد مدارس به شکل حضوری و نزدیک به 30 درصد آنها به شکل تعاملی و از طریق نرم‌افزارها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش مهمی از خانواده‌های استان خواستار بازگشایی مدارس و آموزش حضوری بودند، البته کسانی نیز مخالف این طرح بودند به همین خاطر ما سعی کردیم که این گروه از خانواده‌ها را نیز حمایت کنیم. در این راستا، یکی از کارهایی که ما انجام دادیم مربوط به بازماندگان و کودکانی بود که ترک تحصیل کرد‌ند، لذا سعی کردیم که این افراد را به مجموعه بازگردانیم. برای این امر نیز خانواده‌های مخالف توسط همکاران ما و با روش‌های امدادسازی توجیه شدند. در راستای این بخش ما بحث فوریت‌های روانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها را نیز دنبال کردیم و اقدامات متعددی نیز در سطح استان انجام شد.

ضرورت توجه به آموزش معلمان تازه وارد در بدنه‌ آموزش و پرورش

مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سؤال سید سعید بدیعی، مدیرکل حوزه‌ی ریاست سازمان پیرامون وضعیت نیروی انسانی و کمبود معلم در استان بیان کرد: ما مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌ی نیروی انسانی داشتیم، اما یکی از مواردی که هنوز با تمام کارهای انجام شده از آن چندان مطمئن نیستیم افرادی هستند که از مجموعه‌ی پیش‌دبستانی و نهضت وارد عرصه شدند، البته تلاش‌های مختلفی از سوی ما صورت گرفته تا بتوانیم این افراد را آموزش دهیم تا تبدیل به یک معلم کیفی تمام عیار شوند.

وی افزود: بدیهی است که یک معلم توانمند می‌تواند پاسخگوی تمام کمبودها شود اما متأسفانه ما امسال در این زمینه دچار کمبودی جدی هستیم، زیرا در سال جاری کنونی بیش از یک هزار نفر از این افراد، وارد عرصه‌ی آموزش شدند که نوعی آسیب به‌دنبال خود داشته است. یکی از نگرانی‌های اساسی من این است که به لحاظ شکلی توانستیم مشکل را حل کنیم و به لحاظ کیفی همچنان با این مشکل روبه‌رو هستیم.

مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از مشکلات جدی ما کمبود نیروی خدماتی است زیرا مدارس دو شیفته در این بخش بسیار نیازمند توجه هستند. با توجه به مشکلات کرونا، بحث ضد عفونی و رعایت پروتکل‌ها، بسیار جدی است لذا امیدواریم که در این بخش حمایت شویم.

قائد امینی از ادامه‌ی مشکلات سامانه‌ی سیدا خبر داد و گفت: متأسفانه مشکلات این سامانه همچنان ادامه دارد و ما در بخش مدارس استثنایی با موانع جدی روبه‌رو هستیم، زیرا امکان گزارش‌گیری عملاً برای ما به‌عنوان کاربران فراهم نمی‌شود.

ابعاد اجرایی برنامه‌ی درسی غیرحضوری نقد و بررسی شد

ملکی نیز در ادامه بیان کرد: شاید کمبود نیروی انسانی یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش است. در این راستا اقداماتی انجام شد که متأسفانه مشکلاتی را نیز به‌دنبال داشت. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ظرفیت کافی را برای تأمین کلیه‌ی نیاز آموزش و پرورش ندارند، بنابراین کمبود نیروی انسانی از جمله مشکلات ریشه‌دار در این بخش است که سایر استان‌ها نیز، متأسفانه با این مشکلات روبه‌رو هستند.

وی از روند بازگشایی مدارس در استان چهارمحال و بختیاری تشکر کرد و گفت: بسیار خوشحالم که در بازگشایی مدارس و امور مربوط به بهداشت، به‌خوبی عمل شده و در مجموع می‌توان گفت که با وجود مشکلات، وضعیت نسبتاً خوبی در استان ساری و جاری است و جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه‌ی جلسه خواستار ابراز نظر درباره‌ی برنامه‌ی درسی غیرحضوری شد و گفت: برنامه‌ی درسی غیر حضوری، یک برنامه درسی ترکیبی است که در آن شیوه‌های سنتی، و آموزش در فضای مجازی، به صورت ترکیبی استفاده شده است لذا طبیعی است که بودجه بندی دروس نیز باید بر مبنای همین برنامه درسی شکل می‌گرفت.

ملکی ادامه داد: ما در سازمان پژوهش به شکل جدی سعی داریم که بسته‌های تربیت و یادگیری تدوین کنیم. در واقع این برنامه مقدمه‌ای برای دستیابی به برنامه‌های درسی نوین است. در واقع ما سعی داریم که از کتاب‌ درسی صرف رها شویم و به سمت برنامه‌محوری حرکت کنیم.

محمدی، معاون آموزش ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه‌ی جلسه بیان کرد: ما در دوره‌ی ابتدایی چهار محور تعریف شده داشتیم. بحث دسترسی یکی از مهم‌ترین مباحث این بخش بود که با اقدامات مختلف و در بخش‌های متعدد انجام شد. به لطف خداوند جایگاه استان در این بخش بسیار بالاست و عملاً پوشش گسترده‌ای دارد.

وی افزود: برای بخش‌های ترکیبی مدارس، برنامه‌ی درسی غیرحضوری که سازمان ارائه کرده است، الگو قرار دارد. به‌نظر من این برنامه و طبقه‌بندی‌های انجام شده در آن جای تقدیر و تشکر دارد زیرا کار بسیار خوب و اصولی ارائه شده است.

معاون آموزش ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: الگوی ترکیبی ما در تمام بخش‌ها بر محور الگوی سازمان قرار دارد اما در بخش شیوه‌های اجرایی سعی کردیم که دست معلم را نبندیم و امکان خلاقیت را به او بدهیم.

محمدی از اجرای طرحی در راستای آموزش معلمان تازه استخدام شده‌ی استان خبر داد و در این باره گفت: با بررسی آخرین پژوهش‌های بین‌المللی و کارهای انجام شده، طرحی برای افزایش توانمندی معلمان تازه استخدام شده اجرا کردیم تا بتوانیم سطح کیفی کار این گروه را افزایش دهیم.

ملکی در این بخش از جلسه، خواستار مشاهده‌ی طرح توانمندسازی معلمان تازه استخدام شده در این استان شد.

ارتباط استان‌ها با سازمان پژوهش امری ضروری است

وی ادامه داد: شاید این طرح با اندکی بررسی و تغییرات بتواند به یک طرح ملی تبدیل شود و بتواند در سطح گسترده‌تری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

عسگری، معاون آموزش متوسطه‌ی استان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه به ارائه‌ی پیشنهاد پرداخت و گفت: متأسفانه با روند ساختاری که هم اکنون انجام شده، ارتباط ادارات استان‌ها با سازمان پژوهش به‌صورت کامل قطع شد. این امر باعث شد که در بخشی از موارد نامه‌ها، ابلاغیه‌ها و مواردی که از سوی سازمان پژوهش ارسال می‌شود ابتر باقی می‌ماند.

وی افزود: کاری که در حوزه‌ی برنامه‌ی درسی غیرحضوری انجام شده، بسیار قابل تقدیر است اما شاید بهتر باشد که کل دروس دوره‌ی متوسطه‌ی دوم را از یک کتاب خارج کنیم و به صورت مجزا در اختیار معلمان قرار دهیم، زیرا به این صورت امکان یک کتاب - معلم فراهم می‌شود که معلم می‌تواند همواره از آن بهره‌مند شود.

در بخش پایانی جلسه، ملکی از موضوع مطرح شده تشکر کرد و گفت: متأسفانه قطع ارتباط سازمان با استان‌ها در یک روند نادرست اتفاق افتاد، لذا ما به دنبال بازگرداندن معاونت پژوهشی استان‌ها هستیم تا ان‌شاءالله بتوانیم برنامه‌ی درسی ملی را در قالب طراحی برنامه‌های درسی و اجرای آن در مدارس دنبال کنیم، زیرا در غیر این‌صورت کار عملاً رها خواهد شد.

وی افزود: بدیهی است که برای نیاز سنجی یا نظارت این بخش ضروری است و منافع بسیاری برای سازمان و کلیت آموزش و پرورش به همراه دارد، بنابراین ما قطعاً این مسئله را پی‌گیری خواهیم کرد و به رفع این مشکل نیز بسیار خوشبین هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار