شیوه‌نامه‌ چند تألیفی در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نقد و بررسی شد

تهران (پانا) - صدوچهلمین جلسه‌ شورای هماهنگی علمی سازمان با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دیگر اعضای شورا، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌نامه‌ چند تألیفی در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نقد و بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای جلسه حسن ملکی، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) گفت: ان‌شاءالله خداوند توفیق فاطمی و علوی بودن را به ما عنایت کند. همچنین‌جا دارد که سالروز شهادت سردار دل‌ها، شهید بی بدیل و بی نظیر سردار سلیمانی را تسلیت عرض کنم. همان‌طور که مستحضر هستید تا به امروز، شهیدی با این مختصات و اثرگذاری دیده نشده است.

وی افزود: حضور چهره‌ای تأثیرگذار چون سردار سلیمانی و محبوبیت ایشان، نعمت بزرگی برای دنیای اسلام و کشور عزیز ماست، لذا امیدوارم که از این سرمایه و میراث فرهنگی به‌درستی استفاده شود چرا که آن شهید بزرگوار به آرزوی خود رسیده است و مسئله مربوط به ما بازماندگان است که تا چه اندازه می‌توانیم از نتایج اعتقادی و معنوی این شهید بزرگوار بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: مقام معظم رهبری تعبیر ظریفی درباره‌ی شهادت سردار سلیمانی بیان کردند و فرمودند که شهادت ایشان حجت را بر همگان تمام کرد، لذا امیدوارم که خداوند ما را شرمنده‌ی این شهید بزرگوار نکند و بتوانیم رهرو راه این چهره‌ها باشیم.

حضور شورای علمی در نقادی و تولید محتوا لازم است

وی بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، تاکنون وضع ما در این شورای هماهنگی علمی، نوعی نقش تصویب‌گری بوده است. بر همین مبنا، تولیداتی که از سوی گروه‌های آموزشی یا دبیرخانه آماده می‌شود در شورا و برای تصویب مورد بررسی قرار می‌گیرد، لذا می‌توان گفت که این شورا نقش تصویب کننده دارد که نقش مهمی است اما اگر قرار باشد که کلیت نقش شورا به همین یک نقش محدود باشد، تعالی و پیشرفت به‌دنبال نخواهد داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: ممکن است که طرح‌ها و برنامه‌هایی که به‌دست این شورا می‌رسد عالی باشد، اما لازم است که ظرفیت علمی شورا، بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد زیرا من نقش دیگری برای این شورا قائل هستیم، لذا این شورا باید علاوه بر تصویب، منشاء تولید باشد.

ملکی خواستار تبادل نظر با حاضران شد و گفت: لازم است که درباره‌ی این، بعد از مسئله فکر کنیم تا ببینیم که چه اقداماتی را می‌توانیم در راستای تحقق این هدف، انجام دهیم. در واقع لازم است که راهکارهایی ارائه شود تا شورا نیز بتواند منشاء و منبع تولیدات نوین شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از نقش‌های مهم شورا که باید به آن نزدیک شویم، این است که اعضای شورا با توجه به ضرورت‌ها و نیازهای جامعه ایده‌هایی را به دبیرخانه ارائه دهند. با توجه به اینکه هر کدام از اعضای شورا دارای نقش‌های متعددی هستند شاید به برخی از مباحث تسلط بیشتری داشته باشند، بنابراین مطرح شدن مباحث از سوی اعضای شورا، می‌تواند به غنای فعالیت‌های سازمان بیانجامد، بنابراین ما از ایده‌ها و طرح‌های اعضا استقبال می‌کنیم.

ملکی شورای علمی را دارای نقش پررنگی در نقد اقدامات دانست و گفت: اگر یک نقش شورا را تصویب‌گری بدانیم، تولید و نقادی نقش‌های دیگر این بخش است. چه بسا در میان برخی از پیشنهادات، نقد موضوعاتی مطرح شود و یا حتی تولیدات خود سازمان مورد نقد و بررسی قرار گیرد، لذا در این راستا هیچ منعی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: امیدواریم که در آینده، مسئله‌ی تعالی سازمان پژوهش مورد نقد و بررسی قرار گیرد زیرا این شورا نقشی علمی و متفاوتی برعهده دارد. در واقع این شورا فرا گروهی و مرتبط با مأموریت‌های سازمان است، لذا امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت دانش و علم اعضای آن بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از نقد الگوی چند تألیفی در جلسه‌ی پیش رو خبر داد و گفت: شیوه‌نامه‌ی چندتألیفی در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری قبلاً و در جلساتی مطرح شد و متعاقب آن به اصلاحاتی نیز منجر شد، لذا امیدواریم که در این جلسه، به یک جمع‌بندی دست پیدا کنیم و بتوانیم این الگو را همراه با حرکت تحولی در سازمان پژوهش، اجرایی و عملیاتی کنیم.

شیوه‌نامه‌ چندتألیفی در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نقد و بررسی شد

در ادامه حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پیشنهاد مطرح شده را مثبت خواند و گفت: به‌نظر من این نگاه، مأموریت تازه‌ای است که امکان پرداختن به نیازهای روز تعلیم و تربیت را با توجه به اقتضائات، فراهم می‌کند لذا امیدوارم که با توجه به حضور افراد شاخص در این شورا، بتوانیم در سازمان از این ظرفیت فوق العاده بهره‌مند شویم.

وی در ادامه بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، الگوی چندتألیفی در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری طی جلسه‌ی گذشته مورد نقد و بررسی قرار گرفت، لذا لازم است که در بدو امر، به مرور نکات جلسه‌ی قبل بپردازیم و سپس نسخه اصلاحیه را مورد توجه قرار دهیم. همچنین بر اساس نکاتی که در جلسه‌ی قبل مطرح شد، کلمه‌‌ی شیوه‌نامه، جایگزین الگو شد.

علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه‌ی جلسه گزارشی از اصلاحات شیوه‌نامه ارائه کرد و گفت: در جلسه‌ی قبل نکاتی مانند توان و ظرفیت سازمان، در راستای اجرای طرح، مورد بررسی قرار گرفت، لذا این مورد که اساساً چقدر توانایی اجرا در سازمان وجود دارد، مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در ادامه‌ی مباحثی چون نحوه‌ی آموزش معلمان مطرح شد که اصلاحاتی نیز در این راستا انجام شد. در ادامه نیز تاریخ و عقبه‌ی کار مورد بررسی قرار گرفت، زیرا تغییر در کتاب‌ها اتفاقات و حساسیت‌های بسیاری به دنبال دارد. عدم توجه به کنکور و عرصه‌ی انتخاب‌گری نیز از دیگر نکاتی بود که مورد نقد حاضران قرار گرفت و اصلاح شد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در مورد مباحث کنکور و با توجه به اینکه احتمال تغییراتی وجود دارد، رویکردها و حساسیت‌های مختلفی در شیوه‌نامه مد نظر قرار گرفت، لذا شرایط به نحوی است که بتوانیم کار را در صورت هر نوع تغییر شروع کنیم و در ادامه به قوام کار بپردازیم.

آغاز طرح چندتألیفی در ابعاد آزمایشی انجام خواهد شد

مظاهری نیز در ادامه‌ی جلسه به ارائه‌ی توضیحاتی در راستای اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: یکی از کارهایی که در تدوین این شیوه‌نامه مورد توجه ما قرار دارد، مصاحبه با مدیران و کارشناسان قبلی و موجود سازمان است. در واقع تلاش ما این است که بتوانیم یک آسیب‌شناسی جامع درباره‌ی سوابق سازمان تدوین کنیم و نقاط قوت و ضعف دوره‌ی قبل را به‌خوبی بشناسیم تا در دوره‌ی جدید بتوانیم اشکالات را به نحو بهتری برطرف کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر و در راستای ترسیم وضع مطلوب، یک مصاحبه‌ای نیز برای ترسیم وضع آینده با اساتید، مد نظر قرار گرفته است. در ادامه و با توجه به حساسیت بالای کتاب که توجه عموم جامعه را به‌دنبال دارد، شروع این طرح به شکل آزمایشی خواهد بود و به مرور گسترده خواهد شد.

در ادامه مظاهری گزارشی از جزئیات اصلاحات انجام شده در این شیوه‌نامه برای حاضران ارائه کرد و ابعاد مختلف کار را توضیح داد.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز در ادامه‌ی جلسه گفت: از آنجایی‌که جلسه‌ی سیاستگذاری عملیاتی این الگو است، لذا برای شفاف‌تر شدن کار، اگر بتوانیم تبصره‌ها و بندهایی را مطرح کنیم بهتر است، زیرا در شاخه‌هایی مانند فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، اقتضائات خاصی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

وی تأکید کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، در شاخه‌ی کاردانش، استانداردهای بسته‌های تربیت و یادگیری را سازمان تعیین می‌کند اما استانداردهای مهارتی را، دستگاه‌های شریک ما در بازار کار تعیین و مشخص می‌کند، لذا مناسب است که این اولویت‌بندی انجام شود و مشارکت دستگاه‌ها نیز مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: با توجه به سطوح ورود در این شیوه‌نامه، شاید بهتر باشد که در شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای نیز با رشته‌های جدید، کار را آغاز کنیم. در این راستا نیز، امیدواریم که رشته‌ی بیمه و بازاریابی که مطالعات آن انجام شده است، مورد توجه قرار گیرد. مد نظر قرار دادن یک رشته‌ی جدید، می‌تواند به گام‌های محکم‌تری نسبت به رشته‌های دیگر منجر شود. همچنین شاید لازم باشد که مطالعات حوزه‌ی فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش، در ضمیمه‌ی کار قرار گیرد.

آغاز اجرای شیوه‌نامه از شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای امکان‌پذیرتر است

معصومه نجفی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه‌ی نظری نیز گفت: با توجه به حساسیت امر، شاید لازم باشد که ابتدا کار را در شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای دنبال کنیم زیرا در شاخه‌ی نظری مباحث و موضوعاتی وجود دارد که این کار را زمان‌بر می‌کند.

وی ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید، در شاخه‌ی نظری، ما گاهی با فراز و فرودهایی مواجه هستیم که متأثر از تفاوت گروه تالیف، لحاظ رویکرد، انسجام مطالب و ... است لذا اگر بخواهیم وارد این بخش شویم، باید درباره‌ی چالش‌های آن، به‌صورت جدی فکر کنیم.

ابوالفضل بجانی از معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: به نظر من تأکید بر فطرت‌گرایی توحیدی در مبانی فکری، یک اتفاق بسیار مثبت است که می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای در عرصه‌ی آموزش به‌دنبال داشته باشد اما در این سند به‌نظر می‌رسد که این بخش چندان دیده نشده است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم که در این شیوه‌نامه، اجرا در ادامه‌ی مقدمه ذکر نشده است، لذا شاید لازم باشد که فراتر از مقدمه به موضوعات مطرح شده بپردازیم و یک روند ادامه‌دار را در سند مورد توجه قرار دهیم زیرا اگر بخواهیم به نیازهای فرهنگی و اجتماعی کشور و در راستای عدالت اجتماعی بپردازیم، شاید لازم باشد ابعاد گسترده‌تری را مورد توجه قرار دهیم.

محمد سمیعی معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان نیز کار انجام شده را مثبت خواند و گفت: کارهای بزرگ را مردان بزرگ انجام می‌دهند، لذا من فکر می‌کنم که شروع کار جای تشکر دارد زیرا این مسئله سالیان سال مطرح شده بود اما کسی جرأت ورود به آن را نداشته است.

وی افزود: به‌نظر من محتوای موجود در این شیوه‌نامه خوب و مثبت است. اما شاید لازم باشد که به یک چیدمان درست‌تری در این بخش فکر کنیم. به‌نظر من، یکی از ویژگی‌های مهم سازمان پژوهش ساختارمند بودن آن است، لذا لازم است که این ساختار را در بدنه‌ی کار شیوه‌نامه نیز لحاظ کنیم.

معاون دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: به‌نظر من گام‌های عملیاتی این شیوه‌نامه بسیار خوب مدون شده است، زیرا یکی از معضلات کشور ما، نبود همین گام‌های عملیاتی است.

سمیعی خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که فاصله‌ی بین مدیران و متخصصان زیاد است، لذا لازم است که در این شیوه‌نامه بتوانیم نقش متخصصان را پررنگ کنیم.

توجه به ابزارها و تکنولوژی‌های روز لازم است

مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز بیان کرد: شاید طرح قدری از کمبود ایده‌ی نظری و مبانی جهت‌دهنده برخوردار است، لذا شاید مطالعه‌ی مجدد مبانی و افزودن آن به این بخش کمک کند. همچنین شاید نگاهی به تجارب جهانی در این مسیر بتواند به ما کمک کند البته این بهره‌مندی از تجارب جهانی می‌تواند در ابعاد ظاهری و شکلی رخ دهد، زیرا در محتوا هر کشوری مقتضیات خاص خود را می‌طلبد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دوره‌ی جدید، دسترسی به انواع ابزارهای محتوایی برای معلمان و دانش‌آموزان بسیار بیشتر شده و باعث تغییر ذائقه‌ی این دو گروه شده است، نشان می‌دهد که لازم است بیشتر به این بخش توجه کنیم. در این راستا ضرورت دارد که تولید بسته‌های تربیت و یادگیری به سمت نسخه‌های برخط و بر روی پلتفرم‌های خاصی شکل داده شود.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: من فکر می‌کنم که اصل این حرکت واقعاً مصداق حرکت تحولی به معنای واقعی است، لذا من کار انجام شده را یک جسارت قابل تحسین می‌دانم که ان‌شاءالله باعث برکت خواهد بود.

اکبر شیرزادی از معاونت آموزش متوسطه نیز در ادامه بیان کرد: به‌نظر من لازم است که یک بازنگری در ترکیب کار داشته باشیم، زیرا هنوز شکل و ترکیب یک شیوه‌نامه در آن دیده نمی‌شود. بدیهی است که کار پیش رو، بسیار ارزشمند است زیرا اصولاً دادن حق انتخاب به دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند نقش بسیار بالایی در افزایش تعقل و تفکر به‌دنبال داشته باشد، لذا این کار می‌تواند به این عرصه کمک شایانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همواره این سؤال برای من مطرح بود که چرا درصدی از کتاب‌های تألیفی وارد بخش چند بسته‌ای نمی‌شود؟ لذا شروع کاری به این بزرگی، بسیار مبارک است که نباید از آن بترسیم. در ادامه من فکر می‌کنم که فرایند کار را نباید خیلی طولانی مد نظر قرار دهیم و لازم است که در هر دوره، بخش کوچکی از آن را اجرا کنیم.

سیدمحمد حسینی از دفتر دبستانی معاونت آموزش ابتدایی نیز در ادامه گفت: به‌نظر من، باید در شیوه‌نامه تعیین کنیم که چه مراحل و اقداماتی را می‌توان در دو بُعد اجرا کرد. در این راستا، یکی از ابعاد مهم خود سازمان است، لذا باید به این مسئله بپردازیم که اساساً تا چه اندازه، توانایی اجرا وجود دارد. بُعد دیگر نیز مربوط به پژوهشگران و مؤلفان است، لذا لازم است که در این طرح پتانسیل افراد مشارکت‌کننده نیز مشخص شود و معیارها کاملاً نشان داده شود.

علی‌اصغر ایزدی از معاونت پرورشی و فرهنگی نیز بیان کرد: در بخش نظام‌نامه‌ها لازم است که به بخش معاونت‌های پرورشی، توجه بیشتری معطوف شود و نقش این بخش به شکل پررنگ‌تری دیده شود.

وی افزود: توجه به تجارب جهانی و شیوه‌های نوین که عموماً نیز متأثر از تکنولوژی‌های تازه است، نیز می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

محمدصالح مذنبی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز اظهار کرد: به‌نظر می‌آید که کار بیش از نیاز به شیوه‌نامه در مرحله‌ی نخست، نیازمند الگو است، لذا فکر می‌کنم که اگر قرار باشد کار درست بنا نهاده شود، اتفاقاً نیازمند الگو است. در این راستا یکی از پژوهش‌های راهبردی سازمان، پرداختن به الگوی چند بسته‌ای و چند تألیفی است که در مرحله‌ی بعد می‌تواند به تألیف شیوه‌‌نامه‌ها منجر شود.

ویادامه داد: به‌نظر می‌رسد که در این طرح، چند بسته‌ای و چند تألیفی با مشارکت در برخی از مواقع هم معنا شده است. البته یکی از ابعاد را می‌توان مشارکت دادن فعالان این عرصه دانست اما مترادف دانستن این دو حوزه چندان مناسب نیست.

در این بخش از جلسه دکتر محبی به سؤالات و مباحث مطرح شده پاسخ داد و گفت: به‌نظر من، لازم است که از سال 1401 کاری که در بخش راهنماهای حوزه‌ی تربیت و یادگیری، بسته‌ها را نیز به شکل آزمایشی و متنوع آغاز کنیم تا در صورت جواب‌دهی در سال‌های بعدی دنبال شود.

وی افزود: کاری که طی این سالها دنبال شده و زحمات بسیاری به دنبال داشته است، به این دلیل ثمر نداده است که در بسیاری از بخش‌ها سیاستگذاری، استانداردسازی، نظارت و ارزشیابی با اجرا، همراه و یکی دیده شده است. در واقع تاکنون یک نظامنامه و شیوه نامه مشخصی که در آن تمام ابعاد مشخص شده باشد، دیده نشده است لذا بدون پشتوانه سند راهنما و جهت دهنده، کار آغاز شده است. بر این مبنا بدیهی است که نباید تعجیل کنیم اما لازم است که بر اساس یک فرایند دقیق و گام به گام، کار را دنبال کنیم.

ضرورت بازنویسی و بازنگری در شیوه‌نامه چند تالیفی

در بخش پایانی جلسه، ملکی به جمع بندی مباحث مطرح شده، پرداخت و گفت: ما در این کار، بسیار جدی هستیم لذا مطمئن باشید که کار بر زمین گذاشته نخواهد شد تا به مقصود برسیم زیرا این امر یک ضرورت است. بدیهی است که بی اعتنایی به ضرورت، جز رکود به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود: الگوی چند تالیفی، سعی در جایگزینی کتاب درسی دارد، البته این به معنای حذف کتاب درسی نیست بلکه به معنای تولید مجموعه‌ای از دوستان، برای کتاب درسی است. در واقع تلاش بر کاهش تمرکز صرف بر کتاب است البته در آن بسته نیز کانون، کتاب درسی است اما سیطره با کتاب نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: هم اکنون هیچ کشوری با تمام فناوری‌ها کتاب درسی را حذف نکرده است لذا این مسئله خود دارای معنا و پیام خاصی به ماست. بدیهی است که در این کار ظرافت‌هایی داریم که باید به آن توجه کنیم زیرا بی توجهی به آن باعث اشکالاتی در شیوه نامه می‌شود.

ملکی ادامه داد: باتوجه به اینکه جمهوریت نظام، در قواره سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهندسی نشده است. در واقع فرصت این امر پیش نیامده است که بعد مردمی کار در سازمان تعریف شود لذا این امر کار ما را سخت خواهد کرد. در این راستا ما باید به دنبال تجلی جمهوریت نظام در سازمان آموزش و پرورش باشیم اما از آنجایی که کار انجام نشده سخت و زمانبر است.

وی تاکید کرد: ما در این کار می‌خواهیم از یک سو، محکمات نظام را صیانت کنیم و از سوی دیگر، بتوانیم از سایر صداها، که در اصل قابل استفاده هستند نیز، بهره برداری کنیم. بدیهی است که ما به دنبال کثرت گرایی نیستیم بلکه به دنبال وحدت هستیم زیرا وحدت ایدئولوژی ماست. همانطور که مستحضر هستید، امروز معلمان و افرادی هستند که در خارج از سازمان، صدای مشارکت سر می‌دهند لذا ما نمی‌توانیم به این امر بی اعتنا باشیم اما توجه ما به این تنوع باید همراه با صیانت از محکمات باشد که کار را بسیار حساس می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: ما خطوط قرمزی داریم که باید به آن توجه کنیم اما از سوی دیگر نیز واقعیتی وجود دارد که باید به سمت چند تالیفی حرکت کنیم. بدیهی است که در این راستا، مفاهمه درون و بیرون کار آسانی نیست البته این به معنای تردید ما، نیست اما با توجه به اینکه در داخل سازمان خوی تصدی گری و در بیرون سازمان انتظارات تنظیم گری وجود دارد، جمع بستن این دو عرصه کار بسیار سختی است.

ملکی خاطر نشان کرد: امروز با یک تنوع گسترده در رشته‌ها رو به رو هستیم که پایه‌های مختلف را نیز شامل می‌شود لذا ما باید درباره تعیین اولویت، و اینکه کار را از کجا آغاز کنیم نیز، فکر کنیم. در واقع خود اولویت بندی برای شروع چند تالیفی، موضوعی مهم است که باید درباره آن، بحث و گفتگو شود. مشخص است که در این مسیر سوالاتی متعددی، نظیر اینکه آیا در شاخه کار و دانش اساسا کتاب تاثیر گذار است یا نه، مطرح می‌شود که پاسخی برای آن هنوز نیست. به نظر من همین امر نیز سبب می‌شود که بسته چند تالیفی در حوزه کار و دانش در هاله ابهام قرار گیرد.

وی بر لزوم توجه به برنامه درسی ملی تاکید کرد و گفت: کاهش تمرکز در کل نظام تعلیم و تربیت ما محقق نشده است لذا ما تلاش داریم که در گوشه ای این کار را انجام دهیم. بر اساس اینکه ما به سند برنامه درسی ملی متعهد هستیم و در آنجا نیز بر چند تالیفی تاکید شده است، باید کار انجام دهیم و به آن سمت حرکت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: وقتی از چند بسته‌ای نام می‌بریم، به معنای عبور از کتاب درسی نیست زیرا ما تازه در سال آینده قصد آزمایش این بخش را در چند کتاب داریم لذا کتاب‌های درسی فعلی نیز، چند سال عمر خواهند داشت. در واقع این چند تالیفی، شامل کتاب‌های ما نیز خواهد شد لذا ما قصد طراحی الگویی را داریم، که هم برای چند تالیفی و هم چند بسته‌ای کاربرد داشته باشد و هر دو وجه را باید در بر بگیرد.

ملکی خواستار بازنویسی شیوه نامه شد و گفت: با توجه به نکاتی که مطرح شد، باید شیوه نامه را بازنویسی و بازنگری کنیم زیرا در این روند، اصالت با فرایند است که باید در شیوه نامه بر آن تاکید کنیم. در این کار باید جلوی فقر نظری و ابهام در عمل و کار را بگیریم بنابراین نیاز به شرح مبانی نظری داریم. در ادامه نیز، لازم است که در بخش عملی، همراه هر گام، استلزامات را نیز ذکر کنیم.

وی در ادامه خواستار حضور دیگر اقشار در روند کار شد و بیان کرد: در این راستا لازم است که تعدادی از معلمان خبره، نخبگان، و ناشران، و کارشناسان داخلی سازمان، در این مسیر با ما همراه باشند و به ما کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار