برگزاری جشنواره عکس فرصتی برای درخشش جوانان در پردیس

پردیس (پانا) - دبیر جشنواره عکس شهرستان پردیس در تشریح دومین دوره این جشنواره با محوریت طبیعت پاییزی گفت از آنجایی که این شهرستان، جوان است پتانسیل‌های زیادی در بین جوانان وجود دارد که با برگزاری این جشنواره‌ها فرصتی برای درخشیدن آنها فراهم می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۷۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جشنواره عکس فرصتی برای درخشش جوانان در پردیس

مجتبی غلام‌رضایی درباره دومین جشنواره عکس «رقص برگ» اظهار کرد: این جشنواره از سال ۱۳۹۹ در مجموعه شهرداری پردیس آغاز به کار کرد و امسال برای دومین سال این مسابقات برگزار می‌شود و با مساعد بودن شرایط کماکان در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان پردیس هنرمندان و نخبه‌های بسیاری وجود دارند که در تمامی رشته‌ها از جمله نقاشی، موسیقی، فیلمنامه‌نویسی، داستان‌نویسی استعدادهای زیادی دارند ادامه داد: هدف کلی این جشنواره ترغیب هنرمندان به شرکت در فعالیت‌های شهری از جمله عکسبرداری از فضاهای شهری و همینطور ایجاد علاقه بیشتر در بین ساکنان پردیس است.

وی با بیان اینکه شهر پردیس به دلیل تراکم بالای ساختمان‌هایی که در آن وجود دارد به عنوان یک شهر خوابگاهی محسوب می‌شود تصریح کرد: این مورد نظر شهرداری و ارگان‌های فرهنگ شهری نیست و تمایل دارند که بحث فرهنگی شهر و فضای سبز ارتقا پیدا کند. در واقع هدف شهرداری از برگزاری جشنواره توجه ویژه به فضای سبز شهرستان پردیس است. هرچند فضای سبز این شهرستان بسیار کم است و نیاز است که بیشتر شود. هدف ما این است با به نمایش گذاشتن عکس‌هایی از فضای سبز، اهمیت این موضوع در بین مردم ارتقا پیدا کند.

دبیر جشنواره عکس شهرستان پردیس در تشریح شرایطی که شرکت‌کنندگان باید داشته باشند، گفت: افراد می‌توانند عکس‌های خود را در دو بخش دوربین تلفن همراه و دوربین حرفه‌ای DSLR ارسال کنند و در هر بخش مجموعا سه عکس می‌توانند ارسال کنند. تمامی عکس‌ها در داوری شرکت داده می‌شود و سه نفر اول هر بخش شایسته تقدیر هستند و جایزه‌ای هم برایشان در نظر گرفته شده است که امسال رقم جایزه‌ها بیشتر از سال گذشته است.

غلام‌رضایی با اشاره به اینکه جوایز شرکت‌کنندگان در پوستر اینستاگرام شهر پردیس مشخص شده است، اظهار کرد: امسال در بخش دوربین حرفه‌ای به نفر اول یک میلیون و پانصد هزار تومان، نفر دوم یک میلیون تومان و نفر سوم هفتصد هزار تومان و در بخش تلفن همراه نیز نفر اول یک میلیون تومان، نفر دوم 700 هزار تومان و نفر سوم پانصد هزار تومان به همراه یک لوح تقدیر که شماره‌دار و قابل اسناد و ارائه است تقدیم می‌شود.

وی ادامه داد: درصدد هستیم که به شرط برگزاری این مسابقات هر سال مقدار این جوایز را بیشتر کنیم و در نظر داریم که برای سال آینده نفرات اول تا دهم را در هر دو بخش مشخص و تقدیر کنیم و بعد از جشنواره یک نمایشگاه عکس از تمامی آثار برپا کنیم که نه تنها فقط عکس های برگزیده بلکه ۵۰ تا ۷۰ درصد آثار در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد و مردم بتوانند از عکس ها بازدید کنند و رواج هنر عکاسی را در شهر داشته باشیم. البته این برنامه ها فقط برای هنر عکاسی نیست و مدنظر داریم در سال‌های آینده جشنواره‌هایی برای نقاشی، موسیقی و دیگر هنرها هم برپا کنیم.

وی با اشاره به اینکه عکس‌های شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن تحصیلات و رده سنی همگی با هم مقایسه می‌شوند زیرا هدف اصلی گرفتن عکس‌های بهتر نیست هدف اصلی توجه افراد در رده سنی‌های مختلف به این جشنواره است، افزود: سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان ما بیشتر نوجوانان بودند و به طور کلی در خیلی عکس‌ها مسائل هنری رعایت نمی‌شد به همین دلیل سختگیری برای شرکت‌کنندگان وجود ندارد اما موضوع عکس بسیار حائز اهمیت است که در عکس پاییز نشان داده شده باشد و حتما در پردیس باشد و بهتر است یک قالب هنری هم داشته باشد.

غلام‌رضایی گفت: تعداد شرکت‌کنندگان و عکس‌ها در جشنواره سال گذشته همانطور که در پیج اینستاگرامی شهر پردیس اعلام شد بسیار رقم بالایی بود. در بخش تلفن همراه ما ۳۹۷ تصویر ثبت شده از طرف ۱۳۴ شرکت‌کننده داشتیم و در بخش دوربین حرفه‌ای ۱۱۲ تصویر ثبت شده از طرف ۳۸ شرکت‌کننده داشتیم. این جشنواره‌ها به همت مجموعه شهرداری پردیس به‌خصوص شهردار وقت بود و امیدواریم شهردار جدید این احتمام ویژه را به هنر داشته باشند.

وی افزود: معیارهای انتخاب عکس برگزیده این است که محل ثبت عکس در شهر پردیس باشد که این نکته بسیار مهم است. سال گذشته مسابقه شهری بود اما امسال جشنواره بصورت شهرستانی است و شرکت‌کنندگان می‌توانند از بومهن، جاجرود و دیگر زیرمجموعه‌های شهر پردیس هم عکس ارسال کنند. دوم اینکه عکس علاوه بر نشان دادن پاییز به یک مفهوم هنری یا اجتماعی اشاره داشته باشد. در واقع یک اتفاق مربوط به امروزه را هم در عکس داشته باشیم و این قضیه برای ما اهمیت بالایی دارد.

غلام‌رضایی گفت: سال گذشته اعلام نتایج چند شب بعد از شب یلدا بود اما امسال در تلاش هستیم تا داوری از قبل انجام شود و اعلام نتایج برگزیدگان دقیقاً شب یلدا باشد اما در مورد مکان اعلام نتایج هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی با اشاره به انتخاب داوران این مسابقه تصریح کرد: داورانی که امسال برای انتخاب عکس منتخب انتخاب شده‌اند دارای تحصیلات در زمینه عکاسی هستند و یا سابقه کاری بسیار زیادی در عکاسی دارند، هم در رشته عکاسی طبیعت و هم در رشته عکاسی مستند اجتماعی؛ امسال داوران متنوعی داریم و تا چند روز دیگر اسامی داوران در اینستاگرام شهرداری مشخص خواهد شد.

دبیر جشنواره شهرستان پردیس ادامه داد: شرکت‌کنندگان تا ۲۰ آذر فرصت دارند تا آثار خود را به پیج اینستاگرام و ایمیل شهرداری پردیس ارسال کنند و به احتمال زیاد این تاریخ تمدید خواهد شد تا تمامی افراد بتوانند خود را به جشنواره برسانند و در آن شرکت کنند.

خبرنگار دانش‌آموز: مبینا آقازاد روح‌بخش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار