شیرین میرزایی در گفت و گو با پانا:

کتاب سطح شعور یک جامعه را بالا می برد

تهران(پانا)- به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مصاحبه ای با شیرین میرزایی؛ شاعر و دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهید شرافت منطقه ۱۳، در حوزه قلم و کاغذ داشتیم که به موضوعات مختلفی در رابطه با ارزش کتاب و اهمیت مطالعه اشاره داشت.

کد مطلب: ۱۲۳۱۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
کتاب سطح شعور یک جامعه را بالا می برد

مصاحبه با شیرین میرزایی؛ دبیر ادبیات فارسی که در ادامه می خوانیم:
چرا به کتاب و نویسندگی علاقه مند شدید؟
در کودکی و نوجوانی به واسطه پدرم که اهل مطالعه و در آموزش و پرورش مشغول به کار بود به کتاب علاقه مند شدم و در همان خردسالی کتاب های گلستان و بوستان سعدی را می خواندم؛ در حالی که برداشت کودکانه ای از این اشعار داشتم. اما در پس ذهنم متوجه گنجینه داخل این اشعار بودم و در طی سال ها که آن ها را بارها و بارها می خواندم مطالب جدیدی توجهم را جلب می کرد و کتاب خواندن برایم بیشتر از گذشته لذت بخش شده بود.

از نظر شما کتاب چه کمک های به یک جامعه می تواند بکند؟
اساس جامعه امروزی بر ارتباط موثر است و جامعه ای که بهترین و موثرترین نوع رابطه اجتماعی را داشته باشد جامعه ای پویا نامیده می شود.اگر بخواهیم به یکی از مهم ترین فواید کتابخوانی اشاره داشته باشیم می توانیم بگوییم کتابخوانی سطح مهارت ارتباطی یک جامعه را بالاتر می برد و در واقع رابطه مستقیم با سواد مردم یک جامعه دارد علاوه بر این هر چه گنجینه لغات یک فرد بالاتر باشد در گفت و گو و تعامل مهارت بیشتر پیدا خواهد کرد. نکته دیگری که قابل ذکر است مطالب عمیق و چالش برانگیزی است که یک نویسنده در کتاب هایش گنجانده، هر کتاب باید چندین بار خوانده شود تا با درک تمام موضوعات کتاب در زندگی آن ها را به کار بگیریم و در مشکلات از تجربیات خود استفاده کرده و گامی به جلو حرکت کنیم و نتیجه این حرکت رو به جلو بهبود اخلاق جامعه است.

برای جذب جوانان و نوجوانان به سمت کتاب و کتابخوانی چه اقداماتی باید انجام شود؟
اولین اقدامی که در جهت جذب نوجوانان و جوانان می تواند صورت بگیرد این است که ابتدا شاعران و نویسندگان جوان را برای چاپ آثار خود چه از نظر مالی و چه از نظر فنی پشتیبانی کنیم و آن ها را به سوی آینده ای روشن هدایت کنیم.

چه کتاب های شما را به چالش کشیدند؟
همانطور که گفتم گلستان و بوستان سعدی در کودکی تاثیر بسیاری روی من گذاشتند که حتی در کتابی که با عنوان باغ هنر به اهل شعر و ادب پیشکش کردم ثمربخش بوده است البته بگویم که شاعرانی همچون حافظ، مولانا و فردوسی که شاهنامه یک نسخه بی بدیل از فراز و نشیب های زندگی بشری است؛ کم تاثیر نداشتند. همچنین در حوزه ادبیات داستانی آثار جلال آل احمد بسیار نافذ و تأثیرگذار هستند. من در دوران دانشجویی هم، به آثار شکسپیر نیز علاقه داشتم.

پیشنهاد شما برای افراد علاقه مند به نویسندگی دارید؟
خیلی از جوانان و نوجوانان بر این باور هستند که نویسندگی کاری یک شب است اما اینطور نیست نه آن قدر آسان است و نه آن قدر سخت. پیشنهادی که من به دانش آموزانم می کنم این است که همیشه همراه خود دفترچه ای داشته باشند که وقتی چیزی به ذهنشان رسید و تفکری از ذهنشان گذشت و یا شاهد اتفاقی بودند سریع آن را یادداشت کنند. نوشتن، باعث آرامش و داشتن قلمی روان تر است و اگر در نویسندگی تمرین داشته باشید قلم در دستتان مانند پر کاه خواهد شد.

شیرین میرزایی در پایان گفت: نویسندگی و پر و بال دادن به آن موجب روشنی دل و شکوفایی استعداد جوانان می شود و توصیه می شود برای آنکه جوانان نویسنده بهتری باشند و در این مسیر قدم بردارند؛ ساعات مطالعه خود را بالا برده تا به تجربه کافی دست یابند.

* خبرنگار دانش آموز پانا؛ یکتا گوهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار