نیشابور در تولید گوشت و شیر مقام اول خراسان‌رضوی را کسب کرده است

نیشابور (پانا)- رییس شبکه دامپزشکی نیشابور در نشست خبری با خبرنگاران از واکسینه شدن متوالی حدود ۴۰۰ هزار دام‌ حاشیه حیات وحش و داخل روستاها جهت پیشگیری از بیماری طاعون گوسفندی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
نیشابور در تولید گوشت و شیر مقام اول خراسان‌رضوی را کسب کرده است

علی سلیمانی گفت: آبشخورهای مشترک حیات وحش و اهلی در مناطق حیات وحش طی سه نوبت در طول سال ضدعفونی شده است. همچنین در خصوص بیماری هاری واکسیناسیون رایگان ۱۲هزار قلاده سگ‌ در سطح شهرستان در دستور کار قرار دارد و تاکنون از این میزان بیش از ۶هزار قلاده سگ واکسینه شده‌اند.

وی افزود: بیماری تب برفکی چهار سال است که مشاهده نشده ولی دامداران به دلیل مشکلات اقتصادی از این واکسن استقبال نمی‌کنند که این امر موجب نگرانی بسیار است و هر 4 ماه یک بار این ‌واکسیناسیون باید انجام‌شود که هر دُز از این واکسن حدود ۵۰۰هزار ریال هزینه دارد.

این مقام مسئول از اقدام شاخص برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک مانند سل و بروسلوز حدود ۱۲ هزار راس گاو در شهرستان خبر داد و خاطر نشان کرد: پس از آزمایشات انجام شده، ۴ نمونه شناسایی شده است. همچنین پس از ٨ هزار و ۲۶۱ نمونه خون‌گیری، ۱۶ مورد مبتلا به بروسلوز شناسایی و از چرخه تولید خارج شده است. در شهرستان نیشابور ۹۷ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ قطعه در سال و ۱۶ واحد تخم‌گذار با ظرفیت بیش از ۹۰۰هزار قطعه وجود دارد. 350هزار دُز واکسیناسیون نیوکاسل در ۲۷۰ روستا به صورت رایگان انجام‌ شده است. طی یک سال گذشته حدود ٣ تن عسل تقلبی کشف شده است. عسل‌های فاقد برچسب مورد تایید دامپزشکی نیست و بر روی ظرف عسل باید نام زنبور دار و شماره پروانه تولید قید شود.

وی ادامه داد: حدود ۴۰۷ زنبورستان با ۴۵هزار کندوی زنبور عسل در نیشابور وجود دارد و هر کندو بین هفت تا ۱۰ کیلو سرانه تولید دارد که از ابتدای امسال حدود ۵۰مورد نمونه‌گیری برای پیشگیری از بیماری انجام شده است. سالانه حدود ۳۳۰ تن عسل، ۱۴۲ کیلوگرم ژل رویال و سه هزار و ۲۰ کیلوگرم گرده گل در نیشابور تولید می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: از ابتدای امسال از شهرستان نیشابور بیش از یک هزار تُن فرآورده لبنی به کشورهای حوزه اوراسیا صادر شده که با تولید ۹هزار تن گوشت در سال و ۷۵۰ تن شیر در روز مقام نخست استان را کسب کرده ایم. از ابتدای امسال ۶۳ هزار راس گوسفند و ۴ هزار راس گاو در کشتارگاه صنعتی نیشابور کشتار شده که از این تعداد به ترتیب۱۶۰ راس گوسفند و ۳۳ راس گاو غیرقابل مصرف تشخیص داده شد و تبدیل به پودر گوشت شد. همچنین طی این مدت سه میلیون و ۱۸۱ هزار قطعه طیور کشتار شده که حدود ۱۹هزار قطعه غیرقابل مصرف بوده است. ۵ واحد تولید شتر مرغ با ۲هزار و ۵۰۰ راس شتر مرغ در شهرستان زبرخان وجود دارد و از ابتدای امسال یک هزار تن پا وپنجه مرغ به کشورهای جنوب شرقی آسیا صادر شد.

سلیمانی گفت: یک هزار و ۲۰۰ واحد عرضه واحد پروتئینی در نیشابور وجود دارد و از ابتدای امسال یک هزار و ۴۷۳ مورد بازدید از این واحدها انجام و ۱۲هزار و ۹۳۸ کیلوگرم مواد پروتئینی ضبط و چهار هزار و ۸۲۴ کیلوگرم معدوم و ۳۷ مورد به مراجع ارجاع شده است. با وجود پیگیری‌های انجام شده دامپزشکی نیشابور با دارا بودن توان و ظرفیت کافی به معاونت اداره کل ارتقا نیافته و سهمیه استخدامی نیز به این شبکه اختصاص داده نشده و با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و هم‌اکنون ۳۰ نفر در بخش دولتی و ۱۳۰ نفر در بخش خصوصی این شبکه مشغول فعالیت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار