معاون وزیر اقتصاد:

تجارت خارجی ۴ماهه کشور به ۳۶ میلیارد دلار رسید

تهران (پانا) - رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در ۴ماهه نخست امسال بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است، گفت از مجموع تجارت خارجی کشور در سال جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

کد مطلب: ۱۴۸۹۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تجارت خارجی ۴ماهه کشور به ۳۶ میلیارد دلار رسید

به گزارش گمرک، محمد رضوانی فر امروز در نشست تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که با هدف بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی و امور گمرکی برگزار شد، اظهار کرد: برای تعیین ماهیت کالا با هدف اعمال مقررات از جمله تعیین تعرفه و موارد دیگر ۱۴۰ آزمایشگاه همکار گمرک به سامانه جامع گمرکی (EPL) اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین تعرفه و ارزش گذاری و برای اعمال مقررات، گمرک نیازمند تعیین ماهیت کالا است، افزود: گمرک طی فراخوانی از آزمایشگاه‌های واجد شرایط دعوت کرد تا به عنوان آزمایشگاه همکار گمرک فعالیت کنند.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: از زمان فراخوان ۱۴۰ آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و در سامانه گمرک به عنوان آزمایشگاه‌های همکار معرفی شده‌اند؛ به طوری که در استان تهران پیش از این دو تا ۳ آزمایشگاه فعالیت می‌کردند؛ اما با اجرای سیاست‌های جدید در گمرک الان ۲۳ آزمایشگاه به تعیین ماهیت کالا می‌پردازند.

رضوانی فر ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های همکار، زمان تعیین ماهیت کالاها با سرعت و تسهیل بیشتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جدید شیوه‌نامه ورود موقت به‌روزرسانی شده است تا کارها با سهولت و شفافیت بیشتری انجام شود، بیان کرد: برای تسهیل و تسریع در کار هم اکنون انجام امور مربوط به رویه ورود موقت به گمرکات استان‌ها واگذار شده است.

بسته پیشنهادی توسعه صادرات فرش تدوین شد

رئیس گمرک ایران ادامه داد: انجام رویه ورود موقت هم در گمرک مجوز دهنده، هم گمرک مرزی و هم در نزدیک‌ترین گمرک به محل تولید انجام می‌شود.

رضوانی فر درخصوص وضعیت فرش‌های دستباف که از سوی شرکت‌کنندگان در جلسه مطرح شد، اظهار کرد: گمرک ایران بسته پیشنهادی برای توسعه صادرات فرش را تدوین کرده است.

وی درخصوص آمار تجارت خارجی کشور در ۴ماهه امسال گفت: میزان تجارت خارجی کشور بدون نفت (مجموع صادرات و واردات) در این مدت به ۳۶ میلیارد دلار رسید.

رئیس کل گمرک ایران افزود: از مجموع تجارت خارجی کشور در ۴ماهه سال جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است. میزان صادرات غیرنفتی در این مدت ۸ درصد افزایش و واردات در همین مدت ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار