رئیس سازمان بازرسی کشور:

امضاهای طلایی در دولت سیزدهم حذف شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان بازرسی کشور گفت درگاه ملی مجوزها در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد و امضاهای طلایی را حذف کرد و برای یک مجوز و موافقت اصولی فرآیند را از دایره اشخاص دور نگهداشت.

کد مطلب: ۱۴۸۹۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
امضاهای طلایی در دولت سیزدهم حذف شد

ذبیح‌الله خداییان روز سه‌شنبه دوم مرداد در مراسم تکریم و معارفه بازرس کل استان قزوین اظهار کرد: مسئولیت‌ها امانتی هستند که به مدیران سپرده می‌شوند، مسئولیت‌هایی که به عهده مدیران است گذراست و باید مدیران در انجام فرایض مدیریتی خود توجه لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان بازرسی کشور در ادامه بیان کرد: مسئولان باید به مسئولیت خود به عنوان یک امانت نگاه کنند، زمانی یک مسئول و مدیر وظیفه خود را در ارتباط با امانت ایفا می‌کند که از این امانت صیانت و حفاظت کند تا به مسئولیتش خدشه‌ای وارد نشود.

وی با تأکید بر اینکه بهترین مردم کسی است که در خدمت خلق‌الله باشد، گفت: خداوند به انسان کرامت داد و ارباب رجوعی که به ما مراجعه می‌کند، کرامت دارد و ما باید او را تکریم کنیم. ارباب رجوع یعنی او ارباب مسئول است؛ حال اگر نگاه ما اینچنین باشد نگرانی، عصبانیت و درد مردم برای ما قابل پذیرش است و اگر چنین کنیم رضایت مردم حاصل شده و سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد: در سطح کشور مدیران متعددی وجود دارند، اگر عملکرد مدیران به گونه‌ای باشد که مردم از آن‌ها ناراضی باشند، ریزش بزرگی در سرمایه اجتماعی اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه شعار سال جاری، جهش تولید با مشارکت مردم است، بیان کرد: مسائل اجتماعی و فرهنگی مهم است اما معیشت مردم و اقتصاد آنان مهم‌تر از تمامی امور است و خوشحالیم که قزوین مردمانی دارد که در راستای تحقق شعار سال قدم برداشته‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کشور در ادامه گفت: بیش از ۳۴۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد که در این میان ۷۰۰ واحد تعطیل و  ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد با کمتر از ۱۰ نفر نیرو نیمه فعال هستند که این موضوع زنگ خطری جدی برای مسئولان استان است.

بانک‌ها در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور کوتاهی کردند

خداییان اظهار کرد: مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی به بانک‌ها مربوط است برخی از تعطیلی واحدهای تولیدی به علت مشکلات با بانک است که اقساط را نداده و وثیقه ملک واحد به اجرا درآمده است؛ همچنین در تسهیلات برخی واحدهای صنعتی نظارت صورت نگرفته و تسهیلات در اموری به غیر از اقتصاد صرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با پیگیری صورت گرفته ۳۸۸ همت هزینه مالی به بیت‌المال برگشت داده شد که شامل قراردادهای پیمانکاری و مواردی از این قبیل بود.

این مسئول ادامه داد: برای تولیدکننده واقعی که در اوضاع اقتصادی کشور در پیشبرد امور تولیدی خود دچار چالش شده‌اند، به جای تشکیل پرونده باید راهکار ارائه داد تا مشکلات آن‌ها برطرف شود، هنگامی که مالیات مبالغ خودش را دریافت نمی‌کند و حساب تولیدکننده را مسدود می‌کند و بعضاً آن‌ها را ممنوع الخروج می‌کند، چگونه می‌توان این تولیدکننده انتظار جهش تولید داشت؟

وی افزود: سازمان بازرسی دارای اختیارات بسیاری است؛ تمام دستگاه‌های نظامی، اداری، قضایی به جز احکام قضات، تحت نظارت این سازمان است و ما می‌توانیم نظارت مستقیم بر عملکرد این دستگاه‌ها داشته باشیم. این سازمان به کلیه امور مربوط به دستگاه‌های دولتی و اجرایی نظارت دارد و فقط به مسایل سّری ورود پیدا نمی‌کند، اما تمام اسناد محرمانه برای تصمیم‌گیری در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کشور بیان کرد: درگاه ملی مجوزها در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد و امضاهای طلایی را حذف کرد و برای یک مجوز و موافقت اصولی فرآیند را از دایره اشخاص دور نگهداشت. ما اعتقاد داریم که راه مبارزه با فساد خارج کردن مجوزها از دایره اشخاص است، اگر اعطای مجوز سامانه‌ای باشد و امورات شفاف باشد، هیچ‌گونه رشوه و امضای طلایی رخ نمی‌دهد.

خداییان گفت: سازمان بازرسی علاقه‌ای به محکومیت اشخاص ندارد، اما پرونده محکومیت مدیران قبل از ورود به دستگاه قضایی باید دارای استدلال کافی و محکم باشد که منجر به تبرئه متخطی نشود، وگرنه مسئول بازرسی باید پاسخگو باشد که چرا چنین پرونده‌ای را به دستگاه قضایی ارسال کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار