معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان اشتهارد در گفتو گو با پانا :
جذب و حمایت از دانش آموزان نخبه قرآنی در داالقرآن ها
کرج (پانا)- حدود یک سال پیش بود که خبر وارد شدن ویروس ناشناخته به نام کووید ۱۹ در کشور منتشر شد و مشاغل زیادی همچون شرکتها، مدارس و ادارات تعطیل و باعث تغییر سبک زندگی مردم شد. دارالقرآن ها که مراکز عترتی و فرهنگی این کشور هستند نیز از این قاعده استثنا نبودند و با تعطیل شدن این مراکز، بسیاری از دانشآموزان و نخبههای قرآنی سرگردان و بدون کلاس آموزشی شدند که باید اقدامی انجام میشد. با ایجاد و فراهم شدن بستر شاد برای دانشآموزان کمی اوضاع فرق کرد، در این صورت نه تنها دانشآموزان مدارس، بلکه دانشآموزان قرآنی هم توانستند به صورت مجازی به فعالیتهای خود ادامه دهند و بعد از گذشت یکسال که فعالیتها به شکل مجازی تغییر یافت باید دید چه راهکارهایی برای رشد دانشآموزان قرآنی و دارالقرآنهای شهرستان اشتهارد انجام شده است.
حسین قربانی معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان اشتهارد در گفتوگو با پانا افزود: «کرونا از این فرصت ارتباط حضوری با دانش آموزان که به ویژه در مدارس الزامی است استفاده کرد و باعث ایجاد اختلالاتی در روند آموزشی شد، اما با وجود ظرفیتهایی مثل شبکه شاد که ایجاد شد، برای برگزاری کلاسها به صورت غیرحضوری و اجرای یک سری برنامهها در فضای مجازی و استفاده از نرم افزارها و پیام رسان های مختلف همچون شاد که میتوانند ارگانها و نهادهای دیگر هم از آن استفاده کنند.»
وی در ادامه اضافه کرد:«نرم افزارهای ویژه برگزاریهای کلاس ها به صورت گروهی با استفاده از این ظرفیت ها تا حدودی دانش آموزان حفظ شدند و کلاسها و برنامهها در بخشی از فعالیتها به صورت مجازی برگزار شدن اما متاسفانه آن کیفیت و کمیتی که در دوران قبل از کرونا بود قطعاً در این شرایط ایجاد نشد اما با استفاده از این ظرفیت ها سعی بر این شد که این فرصتها را از دست ندهیم.»
قربانی در شرایط کرونایی نیاز اساسی یک دانشآموز در خصوص قرآن و مباحث قرآنی که چگونه برطرف میشود عنوان کرد:« به هر حال یک بخشی از دانش آموزان علاقمند به فعالیت های قرآنی هستند، بخشی هم شاید خیلی به این فعالیتها علاقه ندارند اما برای استمرار آموزشها دانشآموزانی که به نوعی علاقهمندند بایستی از ظرفیتهای شبکه شاد و یا پیام رسان های دیگر که قابلیت برگزاری کلاس به صورت غیرحضوری را دارند استفاده کنند البته شیوههای مختلفی نیز برای جذب این دانش آموزان وجود دارد که با برگزاری این مسابقات سطح دانش آموزان را حفظ کرد یعنی دانش آموزان برای شرکت در مسابقه نیاز به تمرین و مطالعه دارند، که در رشتههایی مانند آوایی به صوت و لحن و باید تمرین و تکرار در رشته هایشان داشته باشند وهمین باعث پیشرفت و ارتقاء سطح دانش آموزان در این ایام خواهد شد.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی در خصوص تعداد دانش آموزان علاقه مند نسبت به قبل از کرونا که کاهش پیدا کرده و برای نگه داشتن این تعداد باقیمانده از دانشآموزان که چگونه می توان برای آشنایی بیشتر آنها با قرآن و اهل بیت اقدام و دوباره آنها را جذب کنیم خاطر نشان کرد: «بومی سازی کردن فعالیت ها در فضای مجازی یک فرصتی را فراهم میکند چون به هر حال در این شرایط دانشآموزان در حال استفاده از فضای مجازی هستند، بنابراین فضای مجازی یک فرصت محسوب میشود یعنی در زمانی که بچهها و بزرگترها در فضای مجازی مشغول به سرگرمی هستند یک تبلیغاتی ارائه کرد که زمینه تشویقی برای آنها باشد.»
به عنوان مثال تولید محتواهای فاخر شهرستانی،معرفی چهره های قرآنی و نخبه های برگزیده در سطح شهرستان و به نوعی الگوسازی برای دانش آموزان دیگر که باعث جذب دیگر دانش آموزان می شود و زمینه برای حضور و بروز استعدادهای جدید در سطح شهرستان به وجود خواهد آمد.
وی در پاسخ به اینکه برای جذب بیشتر و شرکت در مسابقات و کلاسهای آموزشی چه تدبیری اندیشیده اید بیان کرد:«یک بخشی از این جذب ها در قالب مسابقات اجرا شد برای مثال ممکن است استعدادهایی در سطح استان داشته باشیم که از وجود آنها بیخبر باشیم بنابراین برگزاری یک مسابقه هیجان انگیز می تواند باعث کشف یک استعداد شود برای مثال در برگزاری یک مسابقه آوایی ۵۰ نفری، میبینیم که حدود ۲۰ نفر از دانش آموزان شرکت کننده قبلاً در کلاس آموزشی شرکت نکرده اند در مسابقات دیگر هم نیز به همین شکل که چهرههای جدیدی کشف و پیداشده اند در نتیجه می توان استعداد یابی و جذب نخبه های قرآنی را ادامه داد و از این ظرفیت در دوران پسا کرونا نیز استفاده کرد.»
قربانی در خصوص نخبه های قرآنی زیادی که در این شهرستان وجود دارد گفت:« البته کلاسهای تخصصی مثل کلاسهای حفظ نیازمند حضور حافظ در کنار استاد هست و برای بهبود پرسش و پاسخ و ارائه محفوظات خود سعی بر این داریم که حداقل در سطح مراکز قرآن و عترت کلاسهای حفظ را با حداقل نفرات با رعایت دستورات بهداشتی برگزار کنیم. اما یک سری نرم افزارهای آموزش محور نیز وجود دارند که کلاس ها را به شکل مجازی ولی مشابه حضوری برگزار میکنند که ما اقدام به استفاده از این نرم افزارها برای پیشرفت و گسترش سطح این دانش آموزان را داریم.»
قربانی در ادامه یادآور شد: «شرایط و امکاناتی که برای عملکرد دارالقرآن ها نیاز است قطعاً برای فضای مجازی نیروی انسانی متخصص برای تولید محتوا و یا ساخت کلیپ نیاز است که بایستی یک نیروی انسانی متخصص وجود داشته باشد که به هر حال از بحث درسی که یک معلمی در حال تدریس است ضبط کند و تدوین نماید و در اختیاردانشآموزان قراردهد همچنین در کنار نیروی انسانی داشتن یک سری امکانات و تجهیزاتی ویژه تولید محتوا لازم است و اگر این تجهیزات فراهم بشود محتواهای فاخرتری در سطح شهرستان تولید میشود و بیننده بیشتری را برای شرکت در دوره جذب می کند.»
وی در پایان اضافه کرد: «انعکاس این فعالیت ها کمک می کند به فعالیتهای قرآنی و اینکه استفاده از ظرفیت های برون سازمانی هم میتواند به پیشرفت این مجموعه کمک کند که الحمدالله در دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان اشتهارد شاهد این قضیه هستیم که با به کارگیری استعدادهای دانش آموزی در زمینه تولید محتوا شاهد پیشرفت روزافزون در این ضمینه خواهیم بود.»
خبرنگاران ، مهدی خاتمیان و علی مردانی
ارسال دیدگاه