نایب رئیس مجلس دانش آموزی شهر تهران:

مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان از اهمیت بالای برخوردار است

تهران (پانا)- نایب رئیس مجلس دانش آموزی شهر تهران، یکی از مسائل حائز اهمیت برای دانش آموزان و والدین را انتخاب رشته و برنامه ریزی درست برای موفقیت در تحصیل دانست که مشاوره تحصیلی مهمترین رکن در این انتخاب و برنامه ریزی تحصیلی است.

کد مطلب: ۱۱۷۹۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان از اهمیت بالای برخوردار است

امیر علی صفایی؛ نایب رئیس مجلس دانش آموزی شهر تهران در گفت و گو با پانا گفت: مشاوره تحصیلی به دانش آموزان کمک می‌کند ویژگی ها و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و با دقت نظر بیشتری به مسائل پیرامون خود بپردازند، مسائلی که ممکن است از نظر آنان بی اهمیت جلوه کرده و یا اصلا متوجه آن ها نشده باشند. علاوه بر این اطلاعات مشاورین تحصیلی در زمینه‌های مختلف تحصیلی بالاتر از دانش آموزان و خانواده ها بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکرد دانش آموزان آنها را شناسایی کرده و راه حل هایی برای رفع نواقص ارائه می‌کنند.

وی افزود: بطور کلی اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از: هدایت تحصیلی، آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات. از طریق مشاوره تحصیلی می‌توان توانایی‌ها و نیز محدودیت های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.

صفایی ادامه داد: اگر بخواهیم وظایف مشاوران تحصیلی در دوره های مختلف آموزشی را به صورت فهرست وار بیان کنیم می توان به این نکات اشاره کرد:
- تعیین هدف مشخص و معین
- ایجاد حس خونسردی و آرامش در دانش آموز
- آموختن این نکته به دانش آموز که به حرف مردم اهمیت ندهد.
- بالا بردن و ارتقای اعتماد به نفس در دانش آموز
- ایمان آوردن به پیروزی در نتیجه تلاش
- حذف تمام موارد منفی در زندگی دانش آموز
- طراحی یک برنامه جامع و هدفمند درسی با توجه به وضعیت (تحصیلی، روحی، معنوی و …) دانش آموز

او در پاسخ به اهمیت مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته گفت: گاهی انتخاب رشته و یا مهارت های شغلی از سوی دانش آموزان به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی و اطلاعات نامناسب صورت می گیرد. اکثر دانش آموزان در این زمینه دست به انتخاب های احساسی با ملاک های نامناسب و کاذب می زنند؛ در حالی که مشاوران تحصیلی با توجه به استعداد و توانایی و اهداف دانش آموز، رشته ای مناسب را انتخاب میکنند و دانش آموز را به سمت هدفی مشخص تر سوق می دهند.

صفایی در رابطه با نقش مشاور تحصیلی در افت تحصیلی دانش آموزان توضیح داد: شرایط مختلفی می تواند باعث افت تحصیلی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی باشد. برای مثال بحران های عاطفی، استرس و اضطراب، مشکلات خانوادگی و روانی از آن جمله هستند. مشاور تحصیلی با شناخت و بررسی این موارد می توانند از افت تحصیلی جلوگیری یا برای حل آن کمک بسیار مفیدی باشند.

نائب رئیس شهر تهران، با تاکید بر اهمیت و نقش خانواده در تحصیل دانش آموزان گفت: در امر تحصیل فرزندان، خانواده و والدین نقش بسیار مهمی دارند، بطوری که عامل خانواده از فاکتورهای تاثیرگذار و مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا وقوع افت تحصیلی است. انگیزه‌ها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده شکل می‌گیرد و به آن جهت داده می‌شود و مسیری برای هدایت آن فراهم می‌شود. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. به همین سبب مشاوران تحصیلی با آگاهی بخشی خانواده ها، مشاوره و راهنمایی والدین در کنار دانش آموزان به سو دهی این فاکتور تاثیر گذار و درنتیجه موفقیت در امر تحصیل تاثیر بسیار دارد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار