حافظه محوری، دانش آموز را در ورود به جامعه دچار دوگانگی می کند

تهران (پانا) - نائب رئیس دوم مجلس دانش آموزی معتقد است نظام تعلیم و تربیت در ارائه دروس، مسیر حافظه محوری را در پیش گرفته است در حالی که این شیوه، دانش آموز را در بدو ورود به جامعه و اجتماع، دچار دوگانگی و سردرگمی می‌کند و حافظه محوری دانش آموزی تک بعدی تربیت می کند که نمی تواند با هویت خود کنار بیاید.

کد مطلب: ۱۱۷۹۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
حافظه محوری، دانش آموز را در ورود به جامعه دچار دوگانگی می کند

میثم ویسی؛ نائب رئیس دوم مجلس دانش آموزی در جلسه ای که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر و معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: مهارت محوری در مدارس ما در عصری که مهارت کسب و کار، زندگی، مدیریت خانواده، رسانه و نظایر آن بیشتر نیاز جامعه و دانش آموزان است ما فقط به چاپ کتبی در این مباحث اکتفا کرده ایم که تدریس هم نمی شوند.
وی در ادامه افزود: نظام تعلیم و تربیت مان در دروسش مسیر حافظه محوری را در پیش گرفته است در حالی که این شیوه دانش آموز را در بدو ورود به جامعه و اجتماع دچار دوگانگی و سردرگمی می‌کند. حافظه محوری کتب و تدریس، صرفا دانش آموزی تک بعدی بار می آورد که نمی تواند با هویت خود کنار بیاید.
اما با توجه به تربیت اقتصادی و حرفه ای دانش آموزان که یکی از شش ساحت سند تحول بنیادین است و به گفته فصل هفتم سند تحول بنیادین، دانش آموز می بایست دارای حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال باشد به گونه ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت در هر مرحله ای توانایی تامین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.
میثم ویسی در ادامه گفت: می توان با توجه به مهارت محوری در قالب کتب درسی همچون کارآفرینی و مدیریت و سبک زندگی و ... در رشته های نظری در تحقق این امر گامی مثبت برداشت و اما در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، با توجه به اینکه این مدارس از ظرفیت و پتانسیل های خوبی در حوزه مهارت محوری و کارآفرینی برخوردارند و می توان از این ظرفیت در جهت اقتصاد محور کردن هنرستان ها و ایجاد خودکفایی میان هنرجویان باعث تحقق این امر از فصل هفتم سند تحول شد که می گوید: تنظیم و اجرایی برنامه جامع کارآفرینی و مهارت محوری برای تمام دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان متوسطه، در برنامه آموزشی لحاظ شود و اختصاص حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد از برنامه آموزشی به آموزش حرفه ها، هنرها، نیاز ها و تقویت هویت اسلامی_ ایرانی دانش آموزان در چارچوب ایجاد کارآمدی و تقویت ملی انجام شود.
و همچنین، توجه ویژه به طرح ها و بسته های تحولی وزارت آموزش و پرورش اعم از ایران مهارت، هر دانش آموز حداقل یک مهارت در صورت عملیاتی شدن بیش از پیش شاهد رخداد های بزرگی در حوزه مهارت محوری در مدارس خواهیم بود و سبب شکوفایی آینده سازانی می شود که ایران اسلامی را در سال های نه چندان دور خواهند ساخت.

*خبرنگار دانش آموز پانا، مبینا سبزه علی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار