رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

راه اندازی چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره ای دانش آموزان استثنایی در زنجان

زنجان (پانا) - رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور، در زنجان، ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی در همراهی با آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد بیش از 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در بیش از 1600 مدرسه استثنایی و 21 هزار مدرسه پذیرا مشغول به تحصیل هستند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره ای دانش آموزان استثنایی در زنجان

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، حجت الاسلام باقری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، مظفری مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان و رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی این استان با معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی دیدار کردند.

سید جواد حسینی معاون وزیر در این نشست ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی در همراهی با آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: بیش از 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در بیش از 1600 مدرسه استثنایی و 21 هزار مدرسه پذیرا مشغول به تحصیل هستند و میانگین حضور این دانش آموزان در مدارس خاص استثنایی 50 نفر و در هر کلاس درس 5.5 نفر است.

وی گفت: دانش آموزان استثنایی به امکانات و فضای آموزشی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی نیاز دارند و بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب نیاز داریم که کلنگ زنی و یا افتتاح 122 مدرسه ازاین تعداد در 10 ماه گذشته انجام شده است.

وی افزود: سهم استان زنجان از این تعداد 2 مدرسه است که در صورت تامین زمین توسط استان، اعتبار ساخت این دو مدرسه با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و از طریق مشارکت خیرین تامین خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه تحرک بدنی از نیازهای اولیه دانش آموزان استثنایی است و مدارس باید امکان تحرک بدنی را فراهم کنند اظهار کرد: در مدارس استثنایی استان زنجان 6 سالن دویست متر مربعی ورزشی درون مدرسه ای با مشارکت سازمان نوسازی مدارس ساخته خواهد شد.

وی افزود: یک سالن چند منظوره ویژه دانش آموزان استثنایی در ابهر در حال ساخت است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با هماهنگی بعمل آمده بقیه اعتبار لازم برای تکمیل پروژه تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک مرکز مشاوره خانواده و دانش آموزان استثنایی در استان زنجان وجود دارد، اظهار کرد: این مراکز علاوه بر خدمات مشاوره ای به دانش آموزان استثنایی و خانواده های آنان، تبدیل به مرکز اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها شده اند و در این مراکز خدمات توانبخشی نیز ارائه خواهد شد.

حسینی افزود: مجوز راه اندازی یک مرکز مشاوره دیگر نیز به این استان داده خواهد شد و چهارمین مرکزجامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره ای دانش آموزان استثنایی کشور نیز تا پایان سال در استان زنجان راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: 16 مرکز مشکلات ویژه یادگیری از ۷۵۴ مرکز در استان زنجان قرار دارد که این استان برای رسیدن به استاندارد به 11 مرکز دیگر نیاز دارد و تا پایان سال یک مرکز دیگر مشکلات ویژه یادگیری در استان زنجان راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر مناسب سازی کامل یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا در هر استان را از برنامه های سال جاری آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: یک مدرسه اتیسم در استان زنجان در حال ساخت است که این مدرسه با مناسب سازی کامل ساخته می شود و تا پایان سال یک مدرسه پذیرا نیز به صورت الگویی در این استان مناسب سازی خواهد شد.

حسینی در ادامه با اشاره به نهضت توان افزایی، اظهار کرد: در قالب نهضت توان افزایی باید تجهیزات توان بخشی، آموزشی و کمک آموزشی دانش آموزان استثنایی تامین شود که تجهیزات هوشمند ارتباطی بخشی از این تجهیزات است.

وی افزود: ۲۹۲ دانش آموز استثنایی استان زنجان به تبلت نیاز دارند که اعتبار خرید 150 تبلت از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد و بقیه اعتبار مورد نیاز نیز از طریق منابع استانی باید تامین شود که با این اقدام کلیه دانش آموزان استثنایی استان زنجان صاحب تبلت می‌شوند.

معاون وزیر درادامه گفت: راه اندازی یک مرکز جامع آموزش های مجازی در استان زنجان تا پایان سال و 10 باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر 6 باشگاهی که راه اندازی شده است از دیگر برنامه های آموزش و پرورش استثنایی برای استان زنجان است.

حسینی در پایان گفت: سهم اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان در سال جاری 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

شایان ذکر است در این نشست حجه الاسلام باقری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایت از محرومین و بویژه دانش آموزان استثنایی از وظایف نمایندگان مجلس است، اظهار کرد: عدالت آموزشی اقتضا می کند که همه دانش آموزان از امکانات مناسب آموزشی برخوردار شوند و دانش آموزان استثنایی از جمله دانش آموزانی هستند که نیاز به امکانات مناسب دارند.

وی افزود: حرکت های خوبی در آموزش و پرورش استثنایی آغاز شده است که این فعالیت ها باید به اطلاع مردم رسانده شود.

همچنین در این نشست مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن ارائه گزارش از وضعیت مدارس استثنایی استان، تامین زمین ساخت دو مدرسه استثنایی در این استان را تقبل کردند و تامین اعتبار خرید 150 تبلت ویژه دانش آموزان استثنایی استان را نیز بر عهده گرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار