رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان:

آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دوران کرونا به‌خوبی انجام شد

زنجان (پانا) - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان عنوان کرد آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نه تنها در دوران کرونا متوقف نشد، بلکه آموزش‌ها کمتر از آموزش در حوزه عادی هم نبوده است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دوران کرونا به‌خوبی انجام شد

فاطمه باغبانی در رابطه با عملکرد و اقدامات آموزش و پرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به پانا بیان کرد:«آموزش و پرورش استثنایی خدماتی را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارد؛ همچنین با مناسب‌سازی در محتواها، خدمات آموزشی را از طریق معلمانی که آموزش دیده‌اند، در حوزه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کند.»

باغبانی بیان کرد:«خدمات به ۷ گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شامل دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، جسمی، حرکتی، رفتاری و هیجانی ارائه می شود. همچنین اوتیسم و مشکلات ویژه یادگیری و دانش آموزان دچار کم‌توانی یا چند معلولیتی ها هم در این گروه قرار می گیرند.»

وی در ادامه تشریح کرد:«در استان زنجان ۲۴ مدرسه و ۱۳ مرکز مشکلات ویژه یادگیری موجود است که به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خدماتی را ارائه می‌دهند. همچنین از مجموع مدارسی که در استان وجود دارند یک مدرسه ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی است که در ناحیه ۲ زنجان واقع شده است. یک مدرسه هم ویژه دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی است که از سنین ۹ ماهگی کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سپس خدمات آموزشی و توانمندی به آنها ارائه می‌شود.»

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان در خصوص آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در پاندمی کرونا گفت: «آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمان کرونا متوقف نشد. حتی آموزش ها کمتر از حوزه عادی هم نبوده است. به همین دلیل بسته های آموزشی توسط معلمان در گروه های مختلف درسی آماده و ارائه شد.»

وی ادامه داد:«بعد از راه اندازی شبکه شاد کلیه محتواهای تهیه شده توسط همکاران در حوزه آموزشی و توانبخشی محتواسازی شده و در شبکه شاد بارگذاری شده است.»

باغبانی در خصوص دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی نداشتند، بیان کرد:«این دانش‌‌آموزان در قالب بسته های آموزشی و نظارت های مستقیم معلمان آموزش می دیدند و هم اکنون در حوزه استثنایی از نیمه دوم مهر ماه کلاس ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضوری شده است.»

وی همچنین در رابطه با تفاوت‌های دانش‌آموزان عادی و استثنایی گفت:«دانش آموزان استثنایی به واسطه اینکه دچار معلولیت هستند، تفاوت‌هایی ایجاد می شود. این معلولیت هم می تواند جسمی باشد و هم ذهنی، به همین سبب محدودیت‌هایی بین آنها ایجاد می‌شود، در غیر این صورت از لحاظ یادگیری تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد.»

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان تاکید کرد:«تا زمانی که یک جامعه نپذیرد تفاوت‌های فردی بین افراد وجود دارد و جامعه پذیری این دانش آموزان یا افراد معلول مورد توجه قرار نگیرد، هیچ گام مثبتی به جلو برداشته نمی‌شود. این مسئله هم این نیازمند آن است که همه افراد و گروه ها بپذیرند که فرد معلول دچار محدودیت است و نیاز دارد که او را طرد نکنند و در کنارش باشند و با توجه به محدودیتی که این افراد دارند از جامعه جدا نشوند.»

باغبانی در خصوص استعدادهای دانش آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد:«همه آیتم ها و مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری که برای دانش آموزان عادی اجرا می‌شود، برای دانش آموزان با نیازهای ویژه هم قابل اجرا است و می‌توانند حائز رتبه باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار