پانا گزارش می‌دهد؛

مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش‌و‌پرورش؛ از مجوز جذب 25هزار نیرو تا اختصاص 15همت به نوسازی مدارس

زارع: ردیف‌های اصلی بودجه آموزش و پرورش بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد تومان و در ردیف‌های متفرقه نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان است/ بیش از ۱۱ درصد کل بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است

تهران (پانا) - کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 از زمان شروع بررسی کلیات و جزئیات بودجه، مصوباتی در حوزه‌های مربوط به آموزش و پرورش داشته است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است. هرچند که باید توجه داشت مصوبات کمیسیون تلفیق برای نهایی و قانونی‌شدن باید مورد موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس قرار بگیرد و ‌شورای نگهبان نیز مصوبات را تایید کند.  

کد مطلب: ۱۳۴۸۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش‌و‌پرورش؛ از مجوز جذب 25هزار نیرو تا اختصاص 15همت به نوسازی مدارس

امسال دولت در تاریخ چهارشنبه (21 دی‌) لایحه بودجه سال 1402 کل کشور را تقدیم پارلمان کرد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بعد از تقدیم سند مالی کشور توسط دولت، کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را براساس رای‌گیری انتخاب می‌کردند که در این میان از هر کمیسیون 3 نماینده و از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 9 نماینده و در مجموع 45 نفر مشخص شدند. به این ترتیب امسال اعضای کمیسیون تلفیق به شرح زیر انتخاب شدند.

در انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون نیز سیدشمس‌الدین حسینی به عنوان رئیس کمیسیون و محسن دهنوی و احمد دنیامالی نیز به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم و رحیم زارع نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده انتخاب شدند.

پس از تعیین اعضا و ترکیب کمیسیون تلفیق و تدوین آیین‌نامه کمیسیون تلفیق، این کمیسیون در چند جلسه با حضور نمایندگان دولت ‌به بحث و بررسی کلیات بودجه پرداخت. رئیس‌جمهور نیز در روز دوم بهمن ‌برای دفاع از کلیات لایحه در صحن مجلس حاضر شد و ‌براساس تصمیم نمایندگان، کلیات لایحه تصویب شد و کمیسیون تلفیق وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه 1402 شد.

آنچه می‌خوانید پیشنهادات نمایندگان و مصوبات این کمیسیون در حوزه‌های مربوطه به آموزش و پرورش است.

* ‌طبق پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، بودجه اعتبارات تملک دارایی استان‌ها در سال آتی حدود ‌۸۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان خواهد بود که ۳۵ هزار میلیارد تومان آن از محل قانون استفاده متوازن، ۲۷ هزار میلیارد تومان از محل تملک استانی، ۲۱ هزار میلیارد تومان از محل ۳ درصد نفت و گاز و دو هزار میلیارد تومان هم از محل ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده است. ‌این دو هزار میلیارد تومان مختص به بخش ورزش و آموزش و پرورش است و مابقی در حوزه نرخ بیکاری، آب شرب شهرها و روستاها، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها و امور عمرانی شهرها و زیرساخت‌های جاده‌ای و سایر هزینه خواهد شد.

* پیشنهاد دولت در زمینه تامین قیر مدارس، روستاها، مناطق محروم، راه و شهرسازی مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان در لایحه بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. از این رو ۴۸ درصد از این قیر به وزارت راه و شهرسازی،۲۰ درصد بنیاد مسکن‌، ۵ درصد به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها‌، ۱۷ درصد به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها‌، ۷ درصد بسیج سازندگی، ۲ درصد وزارت جهاد کشاورزی و یک درصد هم به وزارت صمت تحویل خواهد شد.

* در ماده مربوط به حق انشعاب مدارسی که 50 درصد آن‌ها توسط خیرین ساخته شده است، ‌در ‌لایحه دولت اشاره شده بود که حق انشعاب آب، گاز و برق این مدارس مورد تخفیف قرار گیرد که نمایندگان کمیسیون خوابگاه‌های متاهلی را هم به این بند اضافه کردند.

* کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای به وزارت نفت و نیرو اجازه داد، به مدارسی که حداقل ۵۰ درصد آن توسط خیرین ساخته می‌شود، تا ۵۰ درصد تخفیف برای حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر کنتور آب‌، گاز و فاضلاب‌، افزایش جریان الکترونیکی و حق وصل شمارشگر برق ارائه کند.

* ‌براساس یک مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق همه واحدهای آموزشی دولتی در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های آب و برق معاف شدند.‌

*‌ کمیسیون تلفیق همچنین تصویب کرد ۱۵ هزار میلیارد تومان از اوراق منتشره در تبصره ۵‌، به سازمان نوسازی مدارس و تجهیز آن‌ها و آموزش و پرورش، آن هم با اولویت خیرین در مناطق محروم اختصاص یابد.

* این‌ کمیسیون ‌به دولت اجازه داد با توجه به کسری شدید نیروی خدماتی خدمتگزار و سرایدار در سطوح مدارس و لزوم نگهداری اموال مدارس، ۲۵ هزار نفر نیروی خدماتی را برای مدارس دولت جذب کند.

* کمیسیون مصوب کرد، ‌برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها و تأمین زیرساخت‌های لازم در این مناطق اعم از مسجد، مدرسه، پاسگاه و کلانتری، روشنایی معابر، ‌ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیرساخت‌های بهداشتی، زیرساخت تأمین آب و برق و سایر ‌تأسیسات شهری مورد نیاز شورای برنامه‌ریزی و توسعه ‌استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده(39) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، سهم این مناطق را براساس جمعیت ساکن تعیین و صرف ‌محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند.

* در مصوبه‌ دیگری، کمیسیون تلفیق‌ دولت را مکلف کرد بیست و هفت صدم درصد از کل نه درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را از طریق ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مربوطه برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش به ویژه در حوزه جانبازان و معلولان اختصاص دهد. این مبلغ از طریق ردیف‌های مربوط به وزارت ورزش و جوانان 60درصد و وزارت آموزش و پرورش 40درصد و پس از مبادله موافقتنامه به این وزارتخانه‌ها اختصاص می‌یابد.

* رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز پیش از این در گفت‌وگو با پانا درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده بود‌ «ردیف‌های اصلی بودجه آموزش و پرورش بیش از 206 هزار میلیارد تومان است و در ردیف‌های متفرقه نیز 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 3500 میلیارد تومان نیز بودجه درآمد اختصاصی است به عبارت دیگر قریب به 240 هزار میلیارد تومان ردیف‌های اصلی و ردیف‌های متفرقه است.» وی با بیان اینکه بیش از 11 درصد کل بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، این را هم گفت که «در برخی درآمدهایی که شناسایی می‌شود به عنوان مثال سهم قیر، سهم آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود. در مجموع بیشتر روی رتبه‌بندی تاکید داریم که دولت به صورت صد درصدی مصوبه رتبه‌بندی را در سال آینده اجرایی کند.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرده بود‌ «در مجموع بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است. ممکن است برخی ردیف‌ها حذف شده باشد اما سهمیه‌ها وجود دارد. شیر مدارس سال گذشته در هدفمندی آورده شد و امسال حتما روی شیر مدارس، نوسازی مدارس و تجهیزات تاکید داریم و این موضوعات را در نظر خواهیم گرفت.»

‌‌مصوبات کمیسیون تلفیق برای نهایی و قانونی‌شدن باید مورد موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس قرار بگیرد و همچنین شورای نگهبان نیز مصوبات را تایید کند.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار