وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه هشتمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی:

بسیج اصیل‌ترین تشکیلات دانش‌آموزی است و باید از آن به‌خوبی بهره‌مند شویم

‌معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: نسل‌های جوان این انقلاب از دهه ۴۰ تا امروز، افتخارات ماندگاری را ثبت کرده‌اند

تهران (پانا) - هشتمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی صبح امروز ششم آذر در اردوگاه شهید‌باهنر آغاز شد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بسیج اصیل‌ترین تشکیلات دانش‌آموزی است و باید از آن به‌خوبی بهره‌مند شویم

هشتمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانش آموزی با حضور ۳۲۰ دانش آموز نخبه دختر و پسر در اردوگاه دانش‌آموزی شهید باهنر آغاز به‌کار کرد.

در ابتدای این مراسم دانش‌آموزان بسیجی و روسای سابق مجمع عالی خواهران و برادران بسیج دانش‌آموزی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند و گزارشی از فعالیت‌های مجمع دور گذشته را به حاضران در این اجلاسیه ارائه کردند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در این آیین اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در هفته مقدس بسیج که به نام و یاد حضرت امام(ره) است در محضر همکاران و اعضای مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی هستم‌. برای همه عزیزانی که در این نهاد مقدس رهرو راه امامین انقلاب هستند آرزوی توفیق دارم. مطالب بسیاری ذکر شد که واقعیت جامعه ما است و نباید خودمان را از این واقعیت‌ها دور کنیم؛ما ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید داده‌ایم و هنوز هم دانش‌آموزان شهید در عرصه سرزمینی جمهوری اسلامی و در عرصه سرزمینی اسکتبار ستیزی و مقاومت جهان اسلام داریم.

وی افزود: بسیج از نظر لغوی تشکیل شده از عنصر اراده، آگاهی و سامان‌بخشی و از نظر مفهمومی روندی اندیشه‌ای، منطقی، آزادانه و آگاهانه مبتنی بر فطرت انسانی است که حاصل عقل و تدبر محسوب می‌شود و از بعد نهادی نیز تحت زعامت امامین انقلاب قرار دارد. بستر و بن‌مایه این نهاد قطعا اندیشه، تفکر و فرهنگ ناب بسیج است. اگر می‌خواهیم ویژگی‌های این تفکر ناب را بگوییم، عقلانی و دینی بودن، انسانی و فکری بودن و مردمی و عمومی بودن آن است که هرکدام گزاره‌هایی هستند که باید به آن‌ها پرداخت.

وی با بیان اینکه اگر واقعیت‌نگری و آرمان‌گرایی در کنار یکدیگر نباشند انسان دچار یاس و ناامیدی می‌شود، گفت: اگر علم را باور کردیم باید ایمان را با آن عجین کنیم. به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نتیجه علم باید اسکتبارستیزی باشد؛ جهاد علمی یعنی این موضوع. در نظام آموزش و پرورش تقریبا ۵۰ درصد معلمان بسیجی هستند و بیش از یک سوم دانش‌آموزان نیز عضو بسیج هستند. انتظاری که از معلمان بسیجی داریم این است که نقشی که به عنوان عضو پذیرفته‌اند را ایفا کنند. اگر در جنگ، رزمنده‌ای مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، مطمئن باشید عملیات با موفقیت محقق می‌شود و ثمره خوبی دارد.

نوری افزود: امروز باید بگوییم یک مدرسه‌ با تفکر بسیجی چگونه مدرسه‌ای است. در آموزش و پرورش کارهایی شروع شده است و هرچند نقص‌هایی داریم اما باید کارها به نتیجه برسد. نقصان در تربیت معلم، اولین ضعف ما بوده است؛ بنابراین رفع این نقایص در دانشگاه فرهنگیان شروع شده است و از این به بعد بررسی صلاحیت معلمان فقط در دو سه روز اتفاق نخواهد افتاد و پروسه‌ای کامل خواهد داشت. همچنین کمبود استاد دانشگاه فرهنگیان با جذب ۱۳۰۰ نفر هیات علمی جبران خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که برنامه درسی تربیت معلم تغییر می‌کند، عنوان کرد: هر دانشجومعلم باید پس از فراغت از تحصیل در شش ساحت تربیتی باید دارای ۱۲ مهارت باشد و در نهایت آزمون خواهد داد تا صلاحیت او احراز شود. متاسفانه کتب درسی، دانش‌آموزان را فقط با سواد اسمی آشنا می‌کند اما طرحواره‌ای ارائه شده است که منتج می‌شود به برنامه درسی مدرسه‌ای متناسب، سواد مفهومی، عملکردی و چندجانبه.

نوری با تاکید بر اینکه سابقه دانش‌آموزان فقط تحصیلی نیست، اظهار داشت: در بُعد اخلاقی و اعتقادی، هنری و زیباشناختی و سیاسی و اقتصادی نیز دانش‌آموز دارای سابقه است. باید نظام مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را استخراج کنیم؛ هرچند مشکلات زیاد است و باید اولویت‌بندی انجام دهیم. در وزارت آموزش و پرورش آنچه که مطالبه رهبری عزیز و جامعه است در دو مقوله قرار می‌گیرد. مقوله اول جذب نیروی انسانی و توانمندی نیروی موجود است که در حال انجام است و مقوله دوم یک اولویت راهبردی با محوریت کل برنامه درسی است. در برنامه درسی طرحواره‌ای وجود دارد که در حال اجرا است و گزارش آن به طور مستمر به دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ارسال می‌شود. اگر این دو موضوع به سرانجام برسد چالش و خلاهای موجود رفع خواهد شد.

نوری ادامه داد: از ابتدا مشکلات وجود داشته اما باید بنشینیم و تک به تک آن‌ها را به کمک یکدیگر حل کنیم. البته نباید مشکلات راهبردی را فراموش کنیم، تغییر ساختارها مبتنی بر زیست‌بوم جدید باید انجام شد. مشکلات فراوان دیگری وجود دارد که باید از بسیج به عنوان اصیل‌ترین تشکیلات دانش‌آموزی به خوبی بهره ببریم. باید کاری کنیم که بنای ماندگاری به جا ماند و اگر این کار را انجام ندهیم به جایی نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد: دو ماه است که مدارس باز شده و دشمن به دنبال این است که نگذارد مدارس کشور فعال بماند. سه سال مدرسه‌ها در ایران بسته بود اما در جهان، آموزش حضوری استمرار داشت. متاسفانه دوستان ما در گذشته مدارس را بسته نگه‌ داشتند، حال که گفتیم مدرسه‌ها را باز کنید هجمه‌ها به سوی آموزش و پرورش روانه شد. طی زمانی که آموزش غیرحضوری بود به این دلیل که محدودیتی نداشتیم دانش‌آموزان در زیست بوم دیگری زندگی می‌کردند و بعد از حضوری شدن مدارس تازه متوجه شدیم چه اتفاقی افتاده است. باز بودن مدارس باعث دیده شدن مشکلات و حل شدن آن‌ها می‌شود.

وی در پایان خطاب به نمایندگان بسیج دانش‌آموزی حاضر در این اجلاسیه گفت: نمایندگان هر استان مسائل و مشکلات خود را بنویسند و به ما بدهند تا ان‌شالله به دست مراجع ذی‌صلاح برسانیم و شاهد حل شدن آن‌ها باشیم.

از دهه 40 تا امروز؛ نسل‌های جوان این انقلاب، افتخاراتی را ثبت کرده‌اند

در ادامه این مراسم سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج، اظهار کرد: شکر خدای متعال که توفیق داد در جمع شما جوانان ارزشمند و آینده‌ساز جهان باشم؛ در این فرصت می‌خواهم چند جمله راجع به این بگویم که چرا دشمنان اینقدر از دهه هشتادی‌ها وحشت دارند، چرا اینقدر میترسند و چرا اینقدر برای از پای درآوردن این نسل نقشه می‌کشند.

هرکدام از نسل‌های جوان این انقلاب، افتخاراتی را ثبت کرده‌اند. نسل دهه ۴۰ همان‌هایی بودند که امام راحل (ره) فرمودند سربازان من در گهواره‌ها هستند. آن نسل چند هزار سال ستم شاهی را از ایران حذف کردند و کشور را به دست مردم و زیر سایه اسلام سپردند. دهه ۵۰ با کمک دهه ۴۰ کاری بی‌نظر را انجام دادند. دشمن تجاوز نظامی و آشوب‌هایی را به راه انداخت و جوانان این دهه این تجاوز را درهم شکستند. دنیا با ما جنگید اما با همت همین جوانان دشمنان سرجای خود نشستند.

وی ادامه داد: جوانان دهه ۶۰ نیز یک اتفاق بزرگ دیگر را رقم زدند، کشور را در تمامی امور و شئون، در علم، صنعت ، کشاورزی، زیرساخت‌ها از آخر جدول به بالاترین سطح جهانی رساندند؛ کشوری که در دوره شاه ملعون هیچ بود. در گذشته ۹۰ درصد از مواد غذایی را از خارج کشور تامین می‌کردند اما حالا ۹۰ درصد در داخل تولید می‌شود و حتی صادرات هم وجود دارد. در پیشرفت علمی به رتبه ۱۵ در دنیا رسیدیم، در قدرت نظامی امروز براساس گفته غربی‌ها رتبه هفتم و هشتم جهان را در اختیار داریم ولی ما این را قبول نداریم چون در جهان رتبه نخست را داریم و با تمامی قدرت‌ها در حال جنگ هستیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: وقتی پیشرفت‌های ایران در سطح جهانی مطرح شد، غربی‌های شکست خورده، دست به کار شدند و داعش و تکفیری‌ها را به جان منطقه و ایران انداختند. سوریه تقریبا اشغال شد و عراق در معرض اشغال کامل بود اما جوانان دهه هفتادی‌ مدافع حرم استراتژی خصمانه غربی‌ها را برهم زدند. حال دشمن امروز با محاسبه می‌توانند حدس بزنند دهه هشتادی‌ها قرار است چه بلایی بر سر آمریکا و دشمنان اسلام بیاورند.

نقدی در‌ پایان خاطرنشان کرد: قرار است نسل دهه هشتادی ماموریت نیمه تمام شهید سلیمانی و شهید طهرانی‌مقدم را به اتمام برساند و رژیم صهیونیستی را از صفحه روزگار‌ محو کند. دشمن باید از شما وحشت‌زده باشد. سند همین موضوع بسیجیانی هستند که با دست خالی در اغتشاشات اخیر به خیابان آمدند و با بصیرت تشخیص دادند که دشمن می‌خواهد کشور را به خشونت و جنایت متهم کند. جوانان بسیجی دهه هشتادی ثابت کردند اینطور نیست و نقشه دشمن را نقش بر آب کردند، مصداق بارز این موضوع شهدای مدافع امنیت شهید آرمان علی‌وردی و شهید سید روح‌الله عجمیان بودند که رفتند تا ‌آن‌هایی که ادعای آزادی بیان دارند رسوا شوند. دشمن بداند بازهم خون بر شمشیر و تزویر پیروز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار