بازنگری در فعالیت افراد فاقد صلاحیت مدرسه‌داری و مجوزهای مشکل‌دار مدارس غیردولتی

مدارس غیرانتفاعی عام‌المنفعه در راستای مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، ایجاد می‌شوند

تهران (پانا) - جلسه توجیهی نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی با حضور احمد محمودزاده؛ معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و موسسان و ناظران مدارس غیردولتی و روسای مشارکت‌های مردمی مناطق برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
بازنگری در فعالیت افراد فاقد صلاحیت مدرسه‌داری و مجوزهای مشکل‌دار مدارس غیردولتی

محمودزاده در این جلسه گفت: آموزش و پرورش در جهان امروز از اهمیت بی‌بدیلی برخوردار است؛ به طوری که پیشرفت و تعالی همه کشورها منوط به بالندگی و پیشرفت آموزش و پرورشی آن کشور و تربیت نسلی آگاه و متعهد به عنوان خروجی نیروی انسانی این سازمان عظیم است. لذا در همه کشورها نگاه به نیروی انسانی نگاهی هدفمند به عنوان عامل توسعه و بالندگی است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: استمرار و تداوم انقلاب اسلامی بر دوش نیروی انسانی متعهد و تعلیم‌دیده و آگاهی است که محصول آموزش و پرورش است و در آینده گسترش و حفظ دستاوردهای این نظام مقدس نیز بر عهده آنها خواهد بود. زمینه‌سازی برای تربیت بخش اعظم این نیروی انسانی در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این نیروی انسانی در مجموعه مدارس و مراکز غیردولتی تربیت می‌شوند و به تعالی می‌رسند، افزود: اکنون نگاه‌های مختلفی به این حوزه وجود دارد و برخی از متخصصان و دغدغه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت وجود مدارس غیردولتی را کمک شایانی برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت دانسته و عین عدالت آموزشی تعبیر می‌کنند. در مقابل اما عده‌ای بر این باورند که ایجاد مدارس غیردولتی باعث ایجاد شکاف طبقاتی و دسترسی طبقه مرفه به آموزش‌های بهتر می‌شود و انتقاداتی به این حوزه وارد می‌کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: با توجه به اسناد بالادستی و برنامه دولت مردمی سیزدهم و برنامه‌های وزیر محترم آموزش و پرورش ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم بسیاری از نقدهایی که به مدارس غیردولتی می‌شود، مرتفع سازیم. البته برخی از مدارس غیردولتی بسیار پیشرو و همگام با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور هستند و برنامه‌های آموزشی و پرورشی آنها هماهنگ با برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

محمودزاده اظهار کرد: هنر ما به عنوان متولیان آموزشی و پرورشی باید این باشد که کارهای خوب این مدارس را در نظام تعلیم و تربیت کشور، به ویژه مجموعه مدارس غیردولتی تکثیر کنیم و همگانی کردن نگاه‌های تربیتی و فرهنگی و آموزشی را در سایر مدارس تسری بخشیم. لذا نیازمند همگرایی و هم‌افزایی بیشتری هستیم.

وی گفت: در سازمان دنبال سه نوع رویکرد و برنامه هستیم که یکی از برنامه‌ها، تغییرات در قوانین و مقررات مدارس غیردولتی با رویکرد تسهیل امور و مانع‌زدایی و همگانی شدن مشارکت و مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است و رویکرد دوم و محور دومی که ما در مجموعه مدارس غیردولتی دنبال آن هستیم بحث کیفی‌سازی مجوزهای مدارس حقیقی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، حوزه آموزش و پرورش را امری حاکمیتی دانست و گفت: آموزش و پرورش بخشی از مسئولیت‌های خطیر آموزشی و پرورشی خود را به مدارس غیردولتی واگذار کرده است، لذا مؤسسان مدارس غیردولتی باید واجد شرایط و صاحب صلاحیت باشند و مجوز هایی که صادر می‌شود نباید فقط محل درآمد و بنگاه اقتصادی برای بعضی‌ها باشد. اگر قرار است واگذاری بخشی از مأموریت‌های مهم آموزشی و پرورشی به بخش غیردولتی اتفاق بیفتد کسانی متولیان این امر شوند که صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند تا بتوانند دانش‌آموزانی شش ساحتی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند. تلاش مجدانه‌ای شده است که مجوزهای صادره در راستای نگاه جدید بوده و کیفی‌سازی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه مجوزهایی که در سال های گذشته مشکل‌دار بوده‌اند و نیز روند فعالیت افرادی که صلاحیت حرفه‌ای مدرسه‌داری را ندارند، بازنگری می‌شود اظهار کرد: در کنار اعطای مجوزهای باکیفیت حقیقی، سیاست و برنامه بعدی ما گسترش مدارس غیردولتی حقوقی وابسته به ارگان‌ها و مؤسسات آموزشی دولتی، فرهنگی، مذهبی و دانشگاهی است؛ ما همواره تاکید داریم که پیگیری و انجام مأموریت تعلیم و تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم، به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمی‌آید و این امر خطیر نیازمند مشارکت همه ذی‌نفعان است. توفیقات خوبی هم در این راستا حاصل شده است.

محمودزاده گفت: در راستای مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، به دنبال مدارس غیرانتفاعی عام‌المنفعه هستیم تا بتوانیم در جهت سیاست‌ها و شعارهای دولت سیزدهم، مدارس غیردولتی را گسترش دهیم که در خدمت خانواده‌های کم‌برخوردار و دانش آموزانی باشند که علاقمند به تحصیل در مدارس باکیفیت هستند و توان پرداخت شهریه را ندارند. هدف ما ساماندهی کشوری آن با عنوان فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی با راهبری و نظارت مردم است که در سند تحولی دولت خیلی به آن تأکید شده است.

وی گفت: کاری که امروز مشترکا با همکاری شما عزیزان باید انجام دهیم و هدف اصلی از تشکیل این جلسه نیز همین است، ساماندهی آموزشی و پرورشی با محوریت اجرایی سازی سند تحول بنیادین است. با اجرای مهندسی کیفیت در آموزش و پرورش مدارس و مراکز غیردولتی و مدارس هیأت امنایی و آموزش از راه دور، به دنبال تقویت حوزه‌های مختلف آموزشی و پرورشی به موازات همدیگر هستیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: اغلب مدارس غیردولتی در مسائل پرورشی در سال های گذشته ورود خوبی نداشته‌اند. اگر امروز ما شاهد تحصیل 19/12 درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی هستیم، چند درصد از این دانش آموزان در مسابقات فرهنگی، تربیتی، ورزشی و... حضور دارند و مقام می‌آورند؟ آیا به اندازه 12 درصدسهم داریم؟ و اگر داریم خیلی کار تبلیغی نمی‌شود.

وظیفه آموزش و پرورش شهر تهران تنظیم‌گری و تسهیل‌گری است

همچنین علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ابتدای جلسه با بیان اینکه در سند تحول دولت مردمی یکی از مباحث و موارد حایز اهمیت، توجه به بحث مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است اظهار داشت: اگر بخواهیم در خصوص مردمی‌سازی صحبت کنیم، بهترین جا مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های آزاد است؛ جایی که شاهد حضور موثر موسسینی هستیم که بخشی از مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهده گرفته‌اند.

کریمیان با تاکید بر اینکه هیچ نظامی به تنهایی نمی‌تواند بار تعلیم و تربیت را متحمل شود افزود: هر نظامی همراه و همگام با مردم کار تعلیم و تربیت را پیش ببرد، موفق است و به همین خاطر در سند تحول بنیادین بر مردمی‌سازی تاکید شده است.

وی وظیفه آموزش و پرورش شهر تهران را برای مهیا و فراهم کردن شرایط ایجاد و ارتقای مشارکت های مردمی، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری دانست و گفت: باید تمام ظرفیت، انرژی و اهتمام ما برای تسهیل‌گری و تنظیم‌گری توام با نظارت باشد چراکه عزیزانی سرمایه خود را وارد نظام تعلیم و تربیت می‌کنند و خدمتی انجام می دهند لذا این حوزه باید توام با نظارت بر عملکرد مراکز غیر دولتی یا خصوصی همراه باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت پروژه مهر را یکی از مهم ترین کارهای آموزش و پرورش خواند و افزود: در سطح کشور، بیش از یک میلیون معلم برای حدود سیزده میلیون دانش آموز تلاش می‌کنند و بازگشایی مدارس کار بزرگی است که ساعت‌ها مدیریت و تلاش در پس آن وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار